رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
شمخانی مطرح کرد

تعیین ساز و کار‌های جدید وصول مطالبات ایران از عراق

11:25 - 29 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۳۶۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
تعیین ساز و کار‌های جدید وصول مطالبات ایران از عراق
دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که روز دوشنبه ۲۸ اسفندماه در راس هیئتی سیاسی، اقتصادی و امنیتی به عراق سفر کرد در پایان سفر یک روزه خود به این کشور دستاورد‌های حاصل از ملاقات با مسئولین عالی عراق را تشریح کرد.

خبرگزاری میازن - طبق اعلام نور نیوز، سفر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت به عراق در تداوم پیگیری دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم انجام شده است بدین ترتیب خوشبختانه سفر‌هایی که به چین و امارات عربی متحده با دستور رئیس جمهور و با اهداف سیاسی، اقتصادی و امنیتی انجام شد دستاورد‌های قابل ملاحظه‌ای بدنبال داشته و بر این اساس تصمیم گرفته شد که این روند با سفر به عراق ادامه پیدا کند.

در جریان این سفر یک روزه و فشرده که در معیت مسئولین بخش‌های اقتصادی، بانکی، سیاسی و امنیتی کشور انجام شد ضمن گفتگو با مقامات عالی عراق موفق شدیم به راه حل‌های مشترک و موثری در خصوص رفع برخی موانع موجود در مسیر همکاری‌های همه جانبه برسیم.

شمخانی با اشاره به توافقاتی که در جریان سفر به امارات پیرامون تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور با استفاده از ارز درهم بعمل آمد افزود: تعیین سازو کار‌های اجرایی جدید برای استفاده از منابع حاصل از مطالبات ایران از عراق برای خرید کالا‌های اساسی و رفع مشکلات ارزی تجار ایرانی، گام دیگری بود که در کنار توافقات انجام شده با مقامات اماراتی وضعیت بازار ارز کشور را بهبود خواهد داد

در کنار گفتگو‌های اقتصادی و سیاسی بسیار مهمی که در این سفر با روسای قوای مجریه، مقننه، قضاییه و بانک‌های مرکزی و تجارت عراق انجام شد، موافقتنامه همکاری‌های امنیتی میان مقامات امنیت ملی دو کشور بامضاء رسید که به طور قطع رخداد بسیار مهمی تلقی می‌شود.

با امضاء این موافقتنامه که ابعاد مختلفی دارد دو کشور با برنامه‌ای مشخص تلاش خواهند کرد که زمینه شرارت گروه‌های ضد انقلاب که تاکنون از اقلیم کردستان دست به اقدامات ضد امنیتی بر علیه ایران می‌زدند را از میان بردارند.

دریابان شمخانی در پایان این گفتگو ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان، سال آینده را سال توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان عنوان کرد و اظهار امیدواری نمود که در سایه افزایش همدلی، مودت و انسجام ملی و تداوم تلاش موثر دولت و سایر قوای کشور، مسیر توسعه و پیشرفت با سرعتی بیش از گذشته طی شود. 

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *