گزارش|

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

8:45 - 07 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۳۱۰
سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی
فدراسیون کشتی در سالی که گذشته روزهای پر فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت، روزهای تلخ و شیرینی که اتفاقات مهمی در آن رقم خورد.

خبرگزاری میزان - فدراسیون کشتی در سالی که گذشته روزهای پر فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت از کناره‌گیری حمید سوریان، مرد ۷ مداله کشتی ایران و جهان از فدراسیون تا درگیری‌های لفظی علیرضا دبیر و سیدمحمد پولادگر در مجمع عمومی فدراسیون و ناکامی مجدد در دیپلماسی بین‌المللی فدراسیون کشتی.

سال ۱۴۰۱ شمسی برای فدراسیون کشتی با حضور در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز شد و کشتی‌گیران به منظور حضور در این رقابت‌ها سال نو را در خانه کشتی و در اردو‌های تیم ملی تحویل کردند تا با آمادگی کامل در این مسابقات روی تشک بروند.

*نایب قهرمانی کشتی فرنگی در آسیا

سی و دومین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی آسیا طی روز‌های ۳۰ و ۳۱ فروردین ماه در شهر اولان باتور مغولستان برگزار شد و در پایان تیم ایران که با کشتی‌گیران منتخب چرخه‌ی انتخابی تیم ملی در این مسابقات حاضر شده بود، با ۴ مدال طلای محمدرضا مختاری در وزن ۷۲ کیلوگرم، رسول گرمسیری در وزن ۸۲ کیلوگرم، ناصر علیزاده در وزن ۸۷ کیلوگرم و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم، یک مدال نقره مهدی محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، ۲ مدال برنز ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم و عارف حبیب اللهی در وزن ۷۷ کیلوگرم و کسب ۱۷۶ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت.

تیم قزاقستان در این مسابقات با ۲ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۲ مدال برنز و ۱۹۰ امتیاز قهرمان شد و تیم قرقیزستان نیز با کسب ۳ مدال طلا، ۳ مدال برنز و کسب ۱۴۸ امتیاز در جایگاه سوم ایستاد.

*قهرمانی کشتی آزاد در قاره کهن

پس از آن نوبت به آزادکاران رسید تا قدرت خود را در آسیا به رخ حریفان بکشند و تیم ایران با ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز و ۲۰۱ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت.

سی و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی آسیا طی روز‌های ۳ و ۴ اردیبهشت ماه در شهر اولان باتور مغلوستان برگزار شد که در پایان تیم ایران با ۶ مدال طلای رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلورگرم، یونس امامی در ۷۴ کیلوگرم، علی سوادکوهی در ۷۹ کیلو، امیرحسین فیروزپور در ۹۲، محمدحسین محمدیان در ۹۷ و یدالله محبی در ۱۲۵ کیلوگرم، مدال نقره داریوش حضرتقلی زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم و مدال برنز محسن مصطفوی در وزن ۸۶ کیلوگرم و کسب ۲۰۱ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت.

پس از تیم ایران تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۲ و ۱۵۱ امتیاز دوم و سوم شدند.

تیم ایران در رقابت‌های سال گذشته در قزاقستان با ۳ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز و کسب ۱۷۹ امتیاز بعنوان قهرمانی رسیده بود و تیم‌های هند و قزاقستان به ترتیب با ۱۵۱ و ۱۴۹ امتیاز دوم و سوم شده بودند.

*انتصاب مربیان تیم ملی کشتی آزاد تا پایان بازی‌های آسیایی

بیستم فروردین ماه بود که با پیشنهاد سرمربی تیم ملی و موافقت فدراسیون کشتی مربیان تیم ملی کشتی آزاد تا پایان بازی‌های آسیایی چین منصوب شدند.

با پیشنهاد پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد و موافقت فدراسیون کشتی، سیدمصطفی میرعمادیان، مصطفی آقاجانی، احسان امینی، اباذر اسلامی و بهنام احسان‌پور بعنوان مربیان، عباس خدایاری بعنوان مربی آمادگی جسمانی و علی مدهنی بعنوان آنالیزور این تیم برای حضور در مسابقات جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی چین منصوب شدند.

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

*ادامه ساخت و سازها در فدراسیون کشتی

روند بازسازی و نوسازی خانه‌های کشتی در سال جاری هم پیگیری شد و بخش‌های مختلف فدراسیون کشتی بعد از سال‌ها مورد مرمت و بازسازی اساسی قرار گرفت که از جمله اقدامات خوب این فدراسیون در این دوره بوده است.

*قهرمانی ایران در جام هاشمی‌نژاد، علی‌آبادی و موحد

رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جوانان جام شهید سید عبدالکریم هاشمی نژاد طی روز‌های ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور تیم‌هایی از ایران، گرجستان، ارمنستان و تاجیکستان در شهر بهشهر استان مازندران برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۲۵۰ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید. تیم‌های ارمنستان و تاجیکستان به ترتیب با ۲۰ و ۶ امتیاز دوم و سوم شدند.

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام رحیم علی آبادی، دارنده مدال نقره المپیک و مدال‌های نقره و برنز جهان نیز روز‌های ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در شهر سرخس استان خراسان رضوی برگزار و در پایان تیم ایران بعنوان قهرمانی دست یافت.

در پایان این مسابقات که با حضور ۱۳۷ کشتی گیر از کشور‌های ایران، مجارستان و ارمنستان برگزار شد، تیم کشورمان با ۶ مدال طلا، ۳ مدال نقره و یک برنز و کسب ۲۲۵ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید، تیم ارمنستان با ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک برنز و ۱۱۹ امتیاز دوم و تیم مجارستان با ۲ مدال طلا، یک مدال برنز و کسب ۸۳ امتیاز سوم شد.

نخستین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام عبدالله موحد، دارنده ۶ مدال طلای طلای المپیک و جهان روز‌های ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه در شهر آمل برگزار شد و در پایان تیم ایران بعنوان قهرمانی دست یافت.

در پایان این مسابقات تیم ایران با ۹ مدال طلا و یک مدال نقره و ۲۴۵ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت، تیم ارمنستان با ۱ مدال طلا، ۱ مدال نقره و ۱ مدال برنز و ۷۶ امتیاز دوم شد و تیم تاجیکستان نیز با یک عنوان پنجمی به مقام سوم رسید.

*سومی ایران در جام ترکیه

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام پیروزی ترکیه روز‌های ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهر آنتالیا برگزار شد که در پایان تیم منتخب کشتی فرنگی کشورمان با ۳ مدال طلا، ۱ مدال نقره و ۴ مدال برنز بعنوان سومی دست یافت.

ایران در این رقابت‌ها با ۱۲ کشتی گیر در ۱۰ وزن به میدان رفت که پیام احمدی در وزن ۴۵ کیلوگرم، علی احمدی وفا در وزن ۴۸ کیلوگرم، حمیدرضا کشتکار در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال طلا، محمد کمالی در وزن ۵۵ کیلوگرم به مدال نقره و مهدی بزی در وزن ۴۵ کیلوگرم، اهورا بویری در وزن ۶۵ کیلوگرم و محمد جهانگریی در وزن ۱۱۰ کیلورم به مدال برنز دست یافتند.

در پایان این مسابقات تیم آذربایجان با ۱۶۸ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید، قزاقستان با ۱۵۶ امتیاز دوم شد و تیم ایران با ۱۴۶ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت.

*سومی نمایندگان ایران در رقابت‌های آلیش قهرمانی آسیا

در ادامه رقابت‌های آلیش قهرمانی آسیا یک دوره مسابقات تیم به تیم نیز برگزار شد که در رشته آلیش آزاد تیم بانوان ایران پس از تیم‌های قرقیزستان و ازبکستان بعنوان سوم دست یافت و در رشته آلیش کلاسیک تیم مردان ایران نیز پس از تیم‌های قرقیزستان و ازبکستان سوم شد.

رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام بولات تورلیخانوف و رنکینگ اتحادیه جهانی روز‌های ۱۴ و ۱۵ خردادماه در آلماتی قزاقستان برگزار شد و تیم چهار نفره کشورمان در این مسابقات به ۳ مدال طلا و یک مدال نقره دست یافت.

در این مسابقات حسن یزدانی، کامران قاسم پور و امیرحسین زارع در اوزان ۸۶، ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا دست یافتند و امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد.

در پایان مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تورلیخانوف که طی روز‌های ۱۲ و ۱۳ خردادماه در شهر آلماتی برگزار شد، پویا دادمرز، علیرضا نجاتی، محمدرضا گرایی، رامین طاهری در اوزان ۵۵، ۶۰، ۷۲ و ۸۷ کیلوگرم به مدال طلا دست یافتند. پویا ناصرپور، پژمان پشتام، مهدی فلاح و امین میرزازاده در اوزان ۶۰، ۸۲، ۹۷ و ۱۳۰ کیلوگرم صاحب مدال نقره شدند، محمدرضا مختاری و علی اکبر یوسفی در اوزان ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند.

در رده بندی تیمی نیز تیم ایران با ۱۸۵ امتیاز بعنوان نخست دست یافت و تیم‌های قزاقستان با ۱۶۵ و ازبکستان با ۱۰۸ امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

*قهرمانی ایران در کشتی آزاد جام تختی

چهل و دومین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام تختی بعنوان مرحله چهارم چرخه‌ی انتخابی تیم ملی، روز‌های ۱۹ و ۲۰ خردادماه در شهر تنکابن استان مازندران برگزار شد و در پایان تیم ایران بعنوان قهرمانی دست یافت.

این مسابقات با حضور ۱۳۵ کشتی گیر از کشور‌های ایران، ارمنستان و گرجستان برگزار شد و در پایان تیم ایران با ۲۴۵ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های ارمنستان و گرجستان به ترتیب با ۹۳ و ۲۸ امتیاز دوم و سوم شدند.

*نایب قهرمانی ایران در کشتی فرنگی نوجوانان آسیا

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی آسیا روز‌های ۲۹ و ۳۰ خردادماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط محمد مرادی در وزن ۷۱ کیلوگرم، محمد جهانگیری در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال طلا، پیام احمدی در وزن ۴۵ کیلوگرم، علی احمدی وفا در وزن ۴۸ کیلوگرم، ابوالفضل میرشکار در وزن ۶۰ کیلوگرم، سیدرضا آذرشب در وزن ۸۰ کیلوگرم به مدال نقره، محمدرضا غلامی در وزن ۵۱ کیلوگرم و حمیدرضا کشتکار در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیم نیز ایران با ۱۷۴ امتیاز بعنوان نایب قهرمانی دست یافت و تیم‌های قرقیزستان با ۱۸۲ امتیاز و قزاقستان با ۱۷۰ امتیاز در جایگاه‌های اول و سوم ایستادند.

*ناکامی نوجوانان در کشتی آزاد قهرمانی آسیا

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی آسیا روز‌های ۳۱ خرداد و اول تیرماه در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار شد و نمایندگان کشورمان در پایان توسط محمدرضا لطفی در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال طلا، امیرمحمد نوازی در وزن ۴۵ کیلوگرم، محمدرضا اسدی در وزن ۵۱ کیلوگرم، عرفان علیزاده در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال نقره و یونس شفیعی در وزن ۷۱ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

*درگیری جنجالی دبیر و پولادگر 

علیرضا دبیر که پیش از این نیز در چندین مرحله با اظهارنظرهای جنجالی‌اش خبرساز شده بود در جریان مجمع عمومی فدراسیون کشتی با شدت هرچه تمام به سیدمحمد پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان بر سر نحوه تخصیص بودجه تاخت تا مجادله این دو در ادامه بالا بگیرد؛ اختلافی که در مجمع فدراسیون کشتی به شکل برجسته‌ای نمود پیدا کرد.

البته استفاده دبیر از الفاظ زشت و توهین‌آمیز باعث انتقادات اهالی کشتی نیز شد چراکه معتقد بودند روح ورزش‌ پهلوانی مانند کشتی با چنین عباراتی در تعارض است و در بدترین شرایط نیز نباید تن به آن داد، هر چند دبیر و موافقانش معتقد بودند که در مسیر احقاق حق کشتی قدم برداشته اند و برای رسیدن به هدف در این میان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

این اختلافات حتی تا روزهای پایانی سال نیز همچنان ادامه یافت و دبیر گاه و بیگاه و به بهانه‌های مختلف به پولادگر تاخت. 

*قهرمانی ایران در کشتی فرنگی نونهالان آسیا

رقابت‌های کشتی فرنگی نونهالان قهرمانی شنبه، ۱۱ تیرماه در شهر منامه بحرین برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب ۴ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۳ مدال برنز بعنوان قهرمانی دست یافت.

در پایان این مسابقات تیم ایران توسط حسن میرآقایی در وزن ۴۴ کیلوگرم، امیرمهدی سعیدی در وزن ۵۷ کیلوگرم، علیرضا محمدحسینی در وزن ۶۲ کیلوگرم، محمدمهدی درخشان در وزن ۸۵ کیلوگرم به مدال طلا، محمدحسین رحیم آبادی در وزن ۳۸ کیلوگرم، عرفان بخت آور در وزن ۴۱ کیلوگرم، سید ایمان حسینی در وزن ۴۸ کیلوگرم به مدال نقره، امیرعلی حیدری در وزن ۵۲ کیلوگرم، عمادرضا محسن نژاد در وزن ۶۸ کیلوگرم و علی میکائیلی در وزن ۷۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی ایران با ۲۰۵ امتیاز در جایگاه نخست ایستاد و تیم‌های قزاقستان و هند به ترتیب با ۱۹۲ و ۱۷۲ امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

*نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد نونهالان آسیا

رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان قهرمانی آسیا روز ۱۳ تیرماه در شهر منامه کشور بحرین برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رضا افشار در وزن ۶۸ کیلوگرم، رامتین خدابخش در وزن ۸۵ کیلوگرم به مدال طلا، آرین مهرعلیزاده در وزن ۴۴ کیلوگرم، حسین آرین در وزن ۴۸ کیلوگرم، ماهان کاووسی در وزن ۶۲ کیلوگرم، امیرمحمد رحیمی در وزن ۷۵ کیلوگرم به مدال نقره، امیرعباس علیزاد در وزن ۳۸ کیلوگرم و امیرحسین محمدی مقدم در وزن ۴۱ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی ایران با ۱۸۴ امتیاز و با ۲ مدال طلا کمتر نسبت به تیم اول، بعنوان نایب قهرمانی دست یافت و تیم‌های هند با ۱۸۴ امتیاز و قزاقستان با ۱۴۷ امتیاز اول و سوم شدند.

*قهرمانی ایران در کشتی فرنگی جوانان آسیا

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی آسیا روز‌های ۱۴ و ۱۵ تیرماه در شهر منامه بحرین برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط سید آرش نگهداری در وزن ۵۵ کیلوگرم، احمدرضا محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، سید دانیال سهرابی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امیر عبدی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم، فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مسعود کاووسی در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال نقره، علی عابدی درزی در وزن ۸۷ کیلوگرم و امیررضا اکبری در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی این مسابقات ایران با ۲۲۵ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های قزاقستان با ۱۷۵ امتیاز و قرقیزستان با ۱۵۵ امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

*قهرمانی مقتدرانه آزادکاران جوان با ۸ مدال طلا در آسیا

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی آسیا که در منامه بحرین برگزار شد با درخشش متقدرانه جوانان آزادکار کشورمان همراه بود و تیم کشورمان با ۸ مدال طلا و یک مدال نقره و کسب ۲۲۸ امتیاز و اختلاف ۴۳ امتیازی با تیم دوم، توانست با اقتدار کامل بر بام آسیا بایستد و یک رکورد تاریخی را ثبت کند.
 
پس از ایران، تیم هند با ۱۸۵ امتیاز و قزاقستان با ۱۴۸ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

در این رقابت‌ها برای کشورمان، آرمین حبیب زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم، حسین محمدآقای در وزن ۷۰ کیلوگرم، عرفان الهی در وزن ۷۴ کیلوگرم، سبحان یاری در وزن ۷۹ کیلوگرم، عارف رنجبر در وزن ۸۶ کیلوگرم، مبین عظیمی در وزن ۹۲ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم و سالار حبیبی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم و به مدال طلا دست یافتند و رضا مومنی در وزن ۵۷ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد.

*برگزاری مرحله نهایی انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی با قهرمانی مدعیان

مرحله نهایی چرخه انتخابی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی برای حضور در رقابت‌های جهانی صربستان در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران برگزار شد که در پایان این مسابقات در کشتی آزاد رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور در وزن ۹۲ کیلوگرم، محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم بعنوان نفرات برتر اوزان خود شناخته شدند.

در کشتی فرنگی نیز امین میرزازاده بعنوان نفر برتر وزن ۱۳۰ کیلوگرم شناخته شد.

*قهرمانی ایران در کشتی فرنگی نوجوانان جهان

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی جهان روز‌های ۳ تا ۵ مردادماه در شهر رُم ایتالیا برگزار شد که در پایان تیم ایران توسط علی احمدی وفا در وزن ۴۸ کیلوگرم به مدال طلا، محمدرضا غلامی در وزن ۵۱ کیلوگرم، اهورا بویری در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال نقره، پیام احمدی در وزن ۴۵ کیلوگرم، سیدرضا آذرشب در وزن ۸۰ کیلوگرم، حمیدرضا کشتکار در وزن ۹۲ کیلوگرم و محمد جهانگیری در وزن ۱۱۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و با کسب ۱۳۵ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید.

پس از تیم ایران آذربایجان با ۱۳۰ امتیاز و گرجستان با ۱۲۱ امتیاز در جایگاه‌های دوم و سوم ایستاند.

*ناکمی نوجوانان آزادکار ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی جهان روز‌های ۷ تا ۹ مردادماه در شهر رُم ایتالیا برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط ابراهیم الهی در وزن در وزن ۶۰ کیلوگرم به مدال طلا، محمدرضا اسدی در وزن ۵۱ کیلوگرم، رضا سلیمانیان در وزن ۸۰ کیلوگرم به مدال نقره، عرشیا حدادی در وزن ۴۸ کیلوگرم و عرفان علیزاده در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی آمریکا با ۱۹۰ امتیاز در جایگاه نخست ایستاد، هند و آذربایجان با ۱۲۶ و ۱۲۲ امتیاز دوم و سوم شدند و تیم ایران با ۱۱۷ امتیاز چهارم شد.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

 

*قهرمانی تیم‌های ایران در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی

رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی روز‌های ۱۹ تا ۲۲ مردادماه در شهر قونیه ترکیه برگزار شد و در پایان تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که با نفرات دوم و سوم خود در این مسابقات به میدان رفته بودند، به ۱۶ مدال شامل ۸ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۵ مدال برنز دست یافتند.

در رقابت‌های کشتی آزاد تیم ایران توسط علی سوادکوهی در وزن ۷۹ کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم، احمد بذری در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم، سیدمهدی هاشمی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا، حسین ابوذری در وزن ۷۰، محمدصادق فیروزپور در وزن ۷۴ کیلوگرم به مدال نقره، مجید داستان در وزن ۶۱ کیلوگرم و مرتضی قیاسی در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در کشتی فرنگی نیز تیم ایران توسط شیرزاد بهشتی طلا در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال نقره، محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

*تکرار قهرمانی کشتی آزاد جوانان در مسابقات جهانی بلغارستان

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی جهان در شهر صوفیه بلغارستان روز‌های ۲۴ تا ۲۶ مردادماه برگزار شد و تیم ایران با کسب ۳ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز قهرمانی سال گذشته خود در این مسابقات را تکرار کرد.

برای تیم کشتی آزاد کشورمان، سبحان یاری در وزن ۷۹ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا دست یافتند. آرمین حبیب زاده در وزن ۶۱ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد و احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، حسین محمدآقایی در وزن ۷۰ کیلوگرم، عارف رنجبری در وزن ۸۶ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند.

در رده بندی تیمی، ایران با ۱۵۹ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت، آمریکا با ۱۳۲ امتیاز دوم شد و تیم هند با ۱۱۲ امتیاز سوم شد.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

*تیم جوانان کشتی فرنگی ایران با اقتدار قهرمان جهان شد

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان در شهر صوفیه بلغارستان پایان یافت و تیم ملی کشتی فرنگی با ۴ مدال طلا، ۲ مدال نقره، ۲ مدال برنز و کسب ۱۷۴ امتیاز با اقتدار قهرمان جهان شدند.

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان روز‌های ۲۸ تا ۳۰ مردادماه در شهر صوفیه بلغارستان برگزار شد و در پایان تیم ملی کشتی فرنگی توسط سعید اسماعیلی در وزن ۶۰ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، علیرضا مهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم، علی عابدی درزی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا، ابوالفضل چوبانی در وزن ۸۷ کیلوگرم، فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال نقره، دانیال سهرابی در وزن ۶۷ کیلوگرم و امیر عبدی در وزن ۷۲ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی ایران با ۱۷۴ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های جمهوری آذربایجان با ۱۱۹ و اوکراین با ۹۳ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

*ناکامی دبیر در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی

انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در حالی ۱۸ شهریورماه و یک روز پیش از آغاز رقابت‌های جهانی صربستان در شهر بلگراد برگزار شد که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، با توجه به انصراف حمید سوریان در این انتخابات حضور پیدا کرد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد دبیر در این انتخابات ناکام بود و نتوانست بار دیگر کرسی حساس و مهم اتحادیه جهانی را برای ایران به ارمغان بیاورد. دبیر در پایان این انتخابات با ۲۵ رأی در جایگاه یازدهم در بین ۱۶ شرکت کننده قرار گرفت.

این اتفاق در حالی رخ داد که سال گذشته (۱۴۰۰) نیز عباس جدیدی که از سوی فدراسیون کشتی برای حضور در انتخابات کشتی آسیا معرفی شده بود توفیقی کسب نکرد تا بار دیگر فدراسیون کشتی در ارائه دیپلماسی فعال و موفق ناکام بماند. موضوعی که علی‌رغم موفقیت‌های کشتی در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف فنی و زیرساختی به پاشنه آشیل فدراسیون دبیر تبدیل شده است.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

*تلخ و شیرین بلگراد

شهریورماه سال ۱۴۰۱ مهمترین تورنمنت سال کشتی برگزار و کاروان ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان راهی صربستان شد. این رقابت‌ها برای فرنگی‌کاران به شکلی کابوس‌وار پیش رفت؛ حتی محمدرضا گرایی قهرمان جهان و المپیک در وزن ۶۷ کیلوگرم به شکلی ناباورانه در فینال شکست خورد و نقره گرفت. ناکامی در دشت حتی یک مدال طلا سبب شد محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی و مربی قرن ورزش ایران از سمت خود کنار برود.

در این رقابت‌ها رحمان عموزاد با تنها ۲۰ سال سن قهرمان وزن ۶۵ کیلوگرم شد و عنوان ستاره کشتی جهان در سال ۲۰۲۲ را هم کسب کرد. حسن یزدانی هرچند شکست دیگری را مقابل دیوید تیلور آمریکایی متحمل شد، اما با کسب هشتمین مدال جهانی و المپیک، پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران لقب گرفت و بالاتر از غلامرضا تختی و حمید سوریان هفت مداله ایستاد. البته سوریان از لحاظ کیفیت مدال همچنان وضعیت بهتری دارد.

*چهارمی ایران در کشتی فرنگی قهرمانی جهان

تیم ملی کشتی فرنگی با کسب ۲ مدال نقره و ۱ مدال برنز به کار خود در رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان در صربستان پایان داد.

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان روز‌های ۱۹ تا ۲۲ شهریورماه در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال نقره و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی نیز تیم‌های ترکیه، آذربایجان و صربستان به ترتیب با ۱۲۵، ۱۱۸ و ۱۱۰ امتیاز اول تا سوم شدند و تیم ایران نیز با ۸۱ امتیاز در جایگاه چهارم ایستاد.

*نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد قهرمانی جهان

تیم ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۲ مدال برنز بعنوان نایب قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان دست یافت.

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان روز‌های ۲۴ تا ۲۷ شهریورماه به میزبانی شهر بلگراد صربستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم پور در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال طلا، رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره، یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده بندی تیمی آمریکا با ۱۹۸ امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با ۱۵۰ امتیاز نایب قهرمانی را از آن خود کرد. تیم ژاپن نیز با ۷۰ امتیاز سوم شد.

حسن یزدانی با مدال نقره مسابقات وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی جهان در صربستان هشتمین مدال خود در رقابت‌های جهانی و المپیک را کسب کرد تا رکوردی که ۶۰ سال به نام جهان پهلوان تختی بود را ارتقاء دهد.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

*بنا رفت، رنگرز آمد

علیرضا دبیر تاکید داشت بر ادامه فعالیت بنا اصرار دارد، اما در نهایت حسن رنگرز را به عنوان جانشین او انتخاب کرد. رنگرز عملکرد بسیار خوبی در تیم ملی کشتی فرنگی داشت و توانست در دو تورنمنت امید‌های قهرمانی جهان، جام جهانی باکو و تورنمنت رنکینگ‌دار مصر سکوی نخست را تصاحب کند.

*قهرمانی ایران در کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال جهان

رقابت‌های کشتی فرنگی زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان روز‌های ۲۵ تا ۲۷ مهرماه در شهر پونت ودرا کشور اسپانیا برگزار شد و در پایان تیم ایران با کسب ۳ مدال طلا و ۳ مدال برنز بعنوان قهرمانی دست یافت.

در پایان این رقابت‌ها پویا دادمرز در وزن ۵۵ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم و دانیال سهرابی در وزن ۶۷ کیلوگرم به مدال طلا، امیر عبدی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علی عابدی درزی در وزن ۹۷ کیلوگرم و علی اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند.

در رده بندی تیمی، ایران با ۱۳۸ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های گرجستان و ترکیه به ترتیب با ۱۰۱ و ۹۳ امتیاز دوم و سوم شدند.

*نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان

رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان روز‌های ۲۹ مهر تا اول آبان ماه در شهر پونت ودرا کشور اسپانیا برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط محمدصادق فیروزپور در وزن ۷۴ کیلوگرم، امیرحسین فیروزپور در وزن ۹۲ کیلوگرم، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم، امیررضا معصومی در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مدال طلا و امیرمحمد یزدانی در وزن ۷۰ کیلوگرم به مدال نقره دست یافت.

در رده بندی تیمی گرجستان با ۱۴۱ امتیاز بعنوان قهرمانی دست یافت، ایران با ۱۳۴ امتیاز نایب قهرمان شد و آمریکا با ۱۱۲ امتیاز سوم شد.

 

سایه روشن کشتی در سالی که گذشت؛ از کناره‌گیری سوریان تا درگیری دبیر و پولادگر و ناکامی دوباره در دیپلماسی بین‌المللی

 

*پایان همکاری قهرمان المپیک با فدراسیون کشتی

حمید سوریان، دارنده ۷ مدال طلای جهانی و المپیک کشتی فرنگی که از او به عنوا ن یکی از نزدیک‌ترین افراد به علیرضا دبیر نام برده می‌شود، پس از انتخاب دبیر به‌عنوان نایب‌رئیس فدراسیون کشتی انتخاب شد، اما اوایل آبان ماه بود که سرانجام پس از گذشت حدود ۲ سال حضور در این پست، از سمت خود استعفا کرد.

البته این کناره‌گیری حواشی زیادی را هم در بر داشت به طوری که فدراسیون ابتدا اعلام کرد که این استعفا شفاهی بوده و مورد پذیرش نیست، اما به فاصله کوتاهی دبیر اعلام کرد که نامه استعفای سوریان را پاره کرده است، اما در نهایت با وجود تمام فشارهایی که به سوریان برای بازگشت وارد شد او راضی به ادامه همکاری با فدراسیون کشتی نشد و عطای کار را به لقایش بخشید.

*قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی

فینال رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی ۱۵ آبان در شهر باکو آذربایجان بین تیم‌های ایران و جمهوری آذربایجان برگزار شد که در پایان ایران از سد تیم میزبان گذشت و جام قهرمانی را بالای سر بُرد.

در پایان دیدار فینال تیم ایران با نتیجه ۵ بر ۵ و با امتیاز مثبت ۲۱ بر ۱۹ از سد تیم جمهوری آذربایجان میزبان این رقابت‌ها گذشت و بعنوان قهرمانی رسید.

تیم منتخب ستارگان جهان نیز در دیدار رده بندی با نتیجه ۵ بر ۵ و امتیاز مثبت ۲۲ به ۱۹ مقابل تیم ترکیه به پیروزی رسید و عنوان سوم را از آن خود کرد.

*نایب قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی آزاد

فینال رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد ۲۱ آبان ماه در شهر کورالویل ایالت آیووا بین تیم‌های ایران و آمریکا برگزار شد که در پایان ایران با شکست مقابل میزان به عنوان نایب قهرمانی رسید.

در پایان دیدار فینال تیم ایران با نتیجه ۶ بر ۴ مغلوب تیم آمریکا میزبان این رقابت‌ها شد و بعنوان نایب قهرمانی دست یافت.

تیم منتخب ستارگان جهان نیز در دیدار رده بندی با نتیجه ۸ بر ۲ مقابل تیم گرجستان به برتری رسید و عنوان سوم را از آن خود کرد.

*پایان لیگ برتر کشتی آزاد با معرفی تیم‌های برتر 

مرحله نهایی بیست و دومین دوره لیگ برتر کشتی آزاد باشگاه‌های کشور جام یادگار امام (ره) جمعه ۲۷ ابان ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شدکه در دیدار فینال پتروپالایش بلیش تاکستان با نتیجه ۵ بر ۵ مقابل تیم بانک شهر و با توجه به مساوی شدن امتیاز مثبت ۲۰ با امتیاز فنی بیشتر ۴۱ به ۳۳ به برتری دست یافت و بعنوان قهرمانی رسید.

در دیدار رده بندی نیز تیم انبوه سازان هوتن با نتیجه ۷ بر ۳ از سد تیم ستارگان ساری گذشت و بعنوان سوم دست یافت.

*پایان لیگ برتر کشتی فرنگی با معرفی تیم‌های برتر

در پایان مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی باشگاه‌های کشور تیم فولاد مبارکه سپاهان اصفهان با برتری ۷ به ۳ مقابل تیم فولاد خوزستان در فینال قهرمان شد. در دیدار رده بندی هم تیم دانشگاه آزاد اسلامی قم با برتری مقابل تیم مقاومت البرز در رتبه سوم این رقابت‌ها قرار گرفت.

*از سوی اتحادیه جهانی کشتی رحمان عموزاد ستاره کشتی آزاد ایران به عنوان ستاره جوان سال ۲۰۲۲ انتخاب شد. در کشتی فرنگی نیز ادموند نازاریان از بلغارستان این عنوان را کسب کرد.

*بنا و درستکار برترین مربیان سال آسیا

در خبری که بر روی صفحه اینستاگرام شورای کشتی آسیا قرار گرفت، برترین مربیان سال ۲۰۲۲ آسیا معرفی شدند که پژمان درستکار در کشتی آزاد و محمد بنا در کشتی فرنگی به عنوان بهترین مربیان سال ۲۰۲۲ آسیا انتخاب شدند.

عملکرد تیم‌های ملی کشورمان در رقابت‌های آسیایی و جهانی از جمله ملاک انتخاب این ۲ مربی ارزشمند کشورمان بود.

*با تصویب هیئت دولت تمام اماکن فدراسیون کشتی به مدت ۲۵ سال رایگان شد

کمپ تیم‌های ملی کشتی، ساختمان جدید فدراسیون کشتی و زیر مجموعه آن‌ها به مدت ۲۵ سال برای استفاده فدراسیون کشتی رایگان و تثبیت شد.

کمپ تیم‌های ملی شهید حاج قاسم سلیمانی، خانه کشتی شهید ابراهیم هادی، خانه کشتی شهید مصطفی صدرزاده، مجمتع تفریحی و رستوران شهید عفتی که مساحت آن‌ها مجموعا ۲ هکتار می‌باشد و همچنین ساختمان جدید فدراسیون کشتی، سالن همایش‌ها، سالن بدنسازی و چمن مصنوعی فوتبال که مساحت آن‌ها در مجموع ۱/۵ هکتار می‌باشد، با پیگیری‌های فدارسیون کشتی و حمایت وزارت ورزش و با توجه به هزینه‌های که فدارسیون کشتی متحمل شده بود با تصویب هیئت دولت به مدت ۲۵ سال به صورت رایگان در اختیار فدارسیون کشتی قرار گرفت.

*قهرمانی مازندران در کشتی آزاد بزرگسالان کشور

رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور (مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی)، گرامیداشت سردار جان فدا شهید حاج قاسم سلیمانی طی روز‌های ۲۸ تا ۳۰ دی ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد و در پایان تیم مازندران به عنوان قهرمانی دست یافت.

رده بندی تیمی در پایان این مسابقات به شرح زیر است:

۱- مازندران ۱۱۶ امتیاز ۲- تهران ۱۰۳ امتیاز ۳- لرستان ۸۴ امتیاز ۴- البرز ۶۶ امتیاز ۵- توابع تهران ۶۵ امتیاز ۶- اروند ۵۵ امتیاز ۷- همدان ۵۱ امتیاز ۸- بوشهر ۴۳ امتیاز ۹- خراسان رضوی ۴۲ امتیاز ۱۰_ کرمانشاه ۳۹ امتیاز

*قهرمانی ایران در کشتی آزاد جام باشگاه های جهان

هفتمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام باشگاه‌های جهان با حضور ۶ تیم روز‌های ۲۸ و ۲۹ بهمن ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد که در دیدار فینال این مسابقات تیم های بانک شهر ایران و پادوبنی روسیه به مصاف هم رفتند که این رقابت با نتیجه ۶ بر ۴ به سود نماینده کشورمان پایان یافت.

فدراسیون کشتی در سال پیش رو روز‌های سخت، سرنوشت‌ساز و پرکاری را در پیش خواهد داشت و موفقیت در این مسیر می‌طلبد مسئولان فدراسیون با کاهش از مجادلات لفظی با مسئولان ورزش کشور باعث ایجاد حاشیه و از بین رفتن تمرکز قهرمانان برای فتح سکو‌های جهانی و بین‌المللی نشوند تا این مسیر موفق‌تر از گذشته و با افتخارات بیشتری طی شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *