بهره‌برداری از طرح سوخت رسانی به کشتی‌ها در جزیره قشم

14:02 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۲۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهره‌برداری از طرح سوخت رسانی به کشتی‌ها در جزیره قشم
طرح سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری (بانکرینگ) با حضور مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در جزیره قشم به بهره برداری رسید.

خبرگزاری میزان - طبق گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، امروز یکشنبه (۲۸ اسفندماه) با حضور «حجت الله عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، طرح سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری (بانکرینگ) در جزیره قشم به بهره برداری رسید.

مرحله نخست این طرح با ظرفیت یک میلیون تن سوخت رسانی سالانه در منطقه ژئوپلتیک سَلَخ جزیره قشم با هزینه ۶۰ میلیون دلار تکمیل شده است. این مجموعه دارای اسکله نفتی با توان پهلودهی کشتی‌های تا ظرفیت ۱۵ هزار تن و ۱۰ مخزن ۵۰ هزارتنی ذخیره سوخت مورد نیاز کشتی‌ها است.

این طرح که با هدف تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به منظور توسعه اقتصاد دریامحور و درآمد پایدار برای کشور تکمیل شد برای ۱۲۵ نفر به صورت مستقیم و برای حدود ۳۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی ایجاد کرده است و تا پنج سال آینده به ظرفیت نهایی پنج میلیون تن سوخت رسانی می‌رسد که با تکمیل طرح برای ۱۰ هزار نفر اشتغال زایی به همراه خواهد داشت.

هم اکنون صنعت بانکرینگ در منطقه خلیج فارس نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد که ۹۰درصد این گردش مالی در اختیار فجیره امارات است و منطقه آزاد قشم نخستین گام برای افزایش سهم کشور از این بازار را برداشته است.

سالانه بیش از ۱۰ هزار کشتی در خلیج فارس تردد دارند و قشم به واسطه قرارگیری در یکی از مهمترین آبراهه‌های بین المللی و برخورداری از زیرساخت‌های بندری و خدمات گمرکی، از ظرفیت مناسبی برای تامین سوخت کشتی‌های عبوری داخلی و خارجی برخوردار است.

افزون بر کشتی‌های خارجی، حداقل ۲۸۰ کشتی ایرانی عبوری از این محدوده دریایی نیز می‌توانند سوخت خود را از مجموعه بانکرینگ سلخ تامین کنند. با توجه به مزایای ویژه جزیره قشم و زیر ساخت‌های ایجاد شده برنامه‌های زیادی برای تبدیل قشم به هاب نفت، گاز و زنجیره تولید صنعت پتروشیمی منطقه به ویژه در حوزه بانکرینگ در منطقه صنعتی سلخ در حال اجرا است.

امسال با تصویب و ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت کشور منطقه آزاد قشم به عنوان متولی بانکرینگ به کشتی‌ها در خشکی و دریا تعیین و به همه دستگاه دولتی ابلاغ شد و همچنین مجوز‌های لازم برای سوخت رسانی با مصوبات مرز رسمی دریایی، راه اندازی گمرک تخصصی نفت و گاز، مرز رسمی صدور گذرنامه برای اتباع خارجی کشتی‌ها و تعیین رویه‌های گمرکی گرفته شد.

برای تکمیل زنجیره عملیات بانکرینگ طبق استاندارد‌های کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی مجوز‌های لازم برای ساخت نخستین پالایشگاه سوخت کم سولفور، مجتمع مایع سازی گاز LNG و همچنین اسکله تخصصی LNG با سرمایه گذاری ۲۴۵ میلیون دلاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی در دستور کار قرار گرفته و مجوز‌ها و زمین مورد نیاز واگذار و عملیات اجرایی نیز به زودی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *