نویسنده کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» مطرح کرد.

روایتی متفاوت از ۹ مادر شهید استان هرمزگان

10:39 - 28 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۴۲۳۱
روایتی متفاوت از ۹ مادر شهید استان هرمزگان
هوشمند معتقد است، کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» به خوبی توزیع نشده است و همین امر سبب شده تا کتاب به خوبی دیده نشود.

معصومه هوشمند در گفت‌وگو با میزان در مورد مضمون کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» گفت: کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» ۹ روایت از مادران شهید استان هرمزگان است.

این داستان‌نویس ادامه داد: سال‌ها در حوزه بانوان فعالیت داشتم وشاهد بودم که در کتاب‌های منتشر شده درباره دفاع مقدس همواره به خود شهدا بیشتر از خانواده آن‌ها پرداخته می‌شد و مادرانی که این شهدای بزرگوار را تربیت و به جامعه تقدیم کرده بودند دیده نمی‌شدند به همین دلیل تصمیم گرفتم کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» را از زاویه‌ای متفاوت بنویسم.

وی در مورد شیوه نگارش کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» اظهار کرد: این کتاب ۹داستان و ۹ فصل دارد که در قالب روایت‌هایی از خاطرات مادران شهیدان موسی کاتبی، علی اکرامی، فرزاد مسافری، محمدرضا یزدی یحیی‌آبادی، عبدالرضا مجیدی، رضا و حسین رایکا، اسحاق اسطحی، غلام شاه‌ذاکری‌قشمی و علیرضا آرمات پرداخته است.

هوشمند افزود: داستان‌های این کتاب بر اساس خاطره شفاهی و مبتنی بر واقیعیات بوده است. در ابتدا قصد داشتم هر کدام از این شخصیت‌ها را با کتاب مجزا تدوین و منتشر کنم، اما در نهایت و با مشاوره ناشر همه آن‌ها در یک کتاب جمع آوری و منتشر شد.

وی به نامگذاری کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» اشاره و بیان کرد: تصمیم داشتم به جای چارقد از نام یسی که نوعی شال پهن و روسری مختص مردمان جنوبی است استفاده کنم، اما، چون در بین همه مردم شناخته شده نبود به همان نام چارقد که بسیار کهن‌تر و شناخته شده‌تر است اکتفا کردم.

وی ادامه داد: منظور از ماهی گلی نیز شهدا بودند. شهدا در دامن مادرانی ارزنده رشد و پرورش یافتند و این کتاب به جایگاه والای این مادران اشاره دارد. در هر فصل از کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» داستان یک مادر هنگام اعزام فرزندش به خط مقدم را روایت شده است.

این نویسنده کتاب در مورد قسمت‌های خواندنی کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» تصریح کرد: کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» از جمله خاطرات مادر شهید مریم عبدی است، زنی که تلاش فراوانی انجام داد تا فرزندش به جبهه نروند، اما نتوانست اینکار را بکند. فرزند این مادر در جبهه شیمایی شد و به محض بازگشت او برادر دیگرش عازم جبهه شد و بعد از مدتی به شهادت رسید. از این نوع داستان‌ها در دفاع مقدس اتفاق افتاده و روایت آن می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

هوشمند به داستان دیگری از این کتاب اشاره و بیان کرد: داستان‌های روایت شده در کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» بیانگر این موضوع است که مادران شهدا همانند دیگر مادران هستند، آن‌ها نیز فرزندان خود را دوست دارند، اما در زمان دفاع از میهن به شیوه‌ای متفاوت تصمیم گرفته و فرزندان خود را تقدیم میهن و انقلاب کردند.

وی با اشاره به صبر مادران شهدا اظهارکرد: بیان چهره‌های متفاوت هر یک از این مادران زیبایی و کششی دارد که کتاب را ارزشمندتر می‌کند. نقش هریک از این مادران جذاب و داستانی شنیدنی و خاص برای خود دارد.

نویسنده کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» در پایان ضمن اشاره به توزیع نامناسب کتاب‌ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه کتاب «چارقدی پر از ماهی گلی» به خوبی توزیع نشد و همین امر زمینه را فراهم کرد تا کتاب به خوبی دیده نشود، در حالی که علاقمندان به کتاب برای گرایش به مطالعه نیازمند شناخت کتاب‌ها هستند.

انتهای پیام/

خبرنگار : انسیه بغدادی 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *