چهارشنبه‌سوری را از زبان ادبیات ایران بررسی کنیم

14:12 - 23 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۵۸۳
چهارشنبه‌سوری را از زبان ادبیات ایران بررسی کنیم
گلدوست محقق و نویسنده، آیین چهارشنبه سوری را بر اساس روایت‌های ادبی مورد بررسی قرار داد و حفظ این آیین و آداب رسوم را در عرصه جهان مهم دانست.

حسین گلدوست در گفت‌وگو با میزان درباره آیین چهارشنبه سوری در ایران گفت: یکی از آیین‌های ستنی کشور برگزاری آیینی با عنوان چهارشنبه سوری است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود.
وی افزود: سنت‌های باقی مانده همانند چهارشنبه سوری، عید نوروز، یلدا و حتی بسیاری از آیین‌های سنتی ایران وجه تمایز ملت ایران با سایر ملل است. نگاهی به چرایی و علل شکل‌گیری این آیین‌ها فلسفه‌های حکیمانه‌ای دارد و شاید همین امر سبب شده که سال‌ها و حتی قرن‌ها دوام داشته و در ذهن همه مردم باقی بماند.

گلدوست اظهار کرد: باید توجه داشت که ماندگاری سنت‌ها در امنیت ملی نیز نقشی موثر دارد لذا باید در حفظ و حراست از این سنت‌ها تلاش کرد. آیین‌هایی همانند گرامیداشت نوروز که در یونسکو به ثبت رسیده و هم اکنون ۱۸ ملت آن را پاس می‌دارند، بیان‌کننده بسیاری از رویداد‌ها و اتفاقات در منطقه خاورمیانه است و حکایت‌های جذاب و تجربه‌آموزی را می‌توان از علل شکل‌گیری و جدایی کشور‌ها و رویداد‌های متعدد آن در منطقه بیان کرد.

وی ابتکار عمل برای حفظ و حراست از سنت‌ها و آیین‌ها را بسیار مهم دانست و بیان کرد: حفظ بسیاری از این سنت‌ها و آیین‌ها امری مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود، تا جایی که لازم است کشور ایران به ثبت بین‌المللی آن اقدام کند. هرکدام از این آیین‌ها پیشینه‌ای ارزنده در پس خود دارد، البته در دوره‌هایی این آیین‌ها با آسیب‌هایی مواجه شده، اما گذر زمان این آسیب‌ها را نابود و تنها رویکرد‌های ارزنده موجود در این آیین‌ها را برای ما از تونل زمان عبور داده است.

وی اضافه کرد: این سنت‌ها می‌تواند محلی مناسب برای گردشگری جهانی شود و در ادامه درآمدزایی فراوانی به همراه بیاورد، در عین حال این آیین‌ها نشان از قدمت کشور و پشتوانه فرهنگی و ادبی ما دارد. نکته قابل توجه‌تر اینکه این آیین‌ها در هر منطقه ایران با رسوم آن منطقه آمیخته و جذابیت‌های خاص خود را پیدا کرده که این مهم در جذب گردشگر نقشی موثر و بسزا خواهد داشت.

این محقق، معرفی سنت‌ها در عرصه جهانی را مهم دانست و افزود: بیان سنت‌ها در عرصه بین‌المللی برای ایران اعتبار است و کشور ما را به عنوان ملتی قدیمی و فرهنگی معرفی می‌کند، از سوی دیگر از دست دادن فرصت ثبت آیین‌ها زمینه مصادره آن‌ها را توسط برخی ملت‌ها فراهم می‌کند که این امر اتفاق خوبی نیست. ما باید همه این پتانسل‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و برای این مهم کوشش فراوانی داشته باشیم.

وی به فلسفه چهارشنبه سوری در ادبیات ایران اشاره و بیان کرد: فلسفه شکل‌گیری چهارشنبه سوری در شاهنامه به خوبی بیان شده و حکیم ابوالقاسم فردوسی این آیین کهن ایرانی را با جذابیت تمام مطرح کرده است. زمانی که ضحاک اقدام به کشتن جوانان ایرانی کرد و مغز آن‌ها را به مار‌های روییده بر دوش خود می‌داد، مردم ایران بنیاد خانواده‌های خود را در خطر دیدند و این امر سبب شد برخی از خانواده‌ها جوانان خود را برای رهایی از این اتفاق به سوی کوه‌ها گسیل کنند تا در آنجا پناه گرفته و از دست ضحاک در امان بمانند، با انقلاب کاوه و فرو ریختن ظلم ضحاک و نابودی او زمینه برای بازگشت جوانان به سوی خانواده فراهم شد و خانواده‌ها در آخرین چهارشنبه سال اقدام به روشن کردن آتش کردند و با در دست گرفتن مشعل سعی کردند تا بدین وسیله جوانان خود را به سوی شهر‌ها و دیار خود بازگردانند.

وی ادامه داد: این امر در سالیان بعد به نماد تبدیل شده و مردم و خانواده‌ها در سال‌های بعد برای گرامیداشت این روز به روشن کردن آتش پرداختند تا یاد کاوه و رشادت او و نتیجه رویکرد این قهرمان اساطیری را گرامی داشته و تجربه‌ای برای آیندگان قرار دهند. اینگونه بود که چهارشنبه سوری شکل گرفت و ادبیات غنی ایران زمین و زبان فارسی به آن پرداختند.

گلدوست رقابت سنگین فضای مجازی با سنت‌ها و فرهنگ ایرانی اسلامی را موضوع مهم و قابل توجهی دانست و تصریح کرد: عدم استفاده مناسب از فضای مجازی سبب شده تا افراد بخش بزرگی از زمان خود را در انزوا و در فضای مجازی به دور از ارتباطات حضوری بگذرانند، این مهم لطمات خاص خود را در پی دارد که در طول زمان خود را نشان می‌دهد، اما به عنوان مثال یلدا بهانه‌ای برای کنار گذاشتن فضای مجازی برای یک شب بلند در کنار ارتباطات خانوادگی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *