وزنه‌برداری در ۱۴۰۱| از اعتصاب ملی‌پوشان و مدال تاریخی بانوان تا هندوانه‌ای که به شرط چاقو رئیس شد

8:45 - 09 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۳۵۵۷
وزنه‌برداری در ۱۴۰۱| از اعتصاب ملی‌پوشان و مدال تاریخی بانوان تا هندوانه‌ای که به شرط چاقو رئیس شد
وزنه‌برداری ایران در سال ۱۴۰۱ از اعتصاب ملی‌پوشان آغاز و با مهاجرت یکتا جمالی ادامه یافت تا در نهایت هندوانه‌ای به شرط چاقو که رئیس فدراسیون شد.

خبرگزاری میزان - وزنه‌برداری مدل ۱۴۰۱ ایران سالی پر فراز و نشیب، پر چالش و پرحاشیه را پشت سر گذاشت و به گفته اهالی بیرون از گود، یک اتفاق خوب در آن رقم خورد که قهرمانان و افتخارآفرینان سابق این رشته مدال‌آور المپیکی بعد از چندین سال دوری سرانجام در فدراسیون وزنه‌برداری دور هم جمع شدند.

اما اتفاقات ناخوشایند که آغاز یک تغییر بزرگ را استارت زد، اعتصاب دسته جمعی وزنه‌برداران تیم ملی بزرگسالان و مهاجرت یکی از بانوان وزنه‌بردار بود. به نظر می‌رسد پایان ریاست علی مرادی در فدراسیون وزنه‌برداری بیشتر حول محور همین اعتصاب و مهاجرت خلاصه شده بود، اما نباید نقش پررنگ سجاد انوشیروانی را در سالی که گذشت را نادیده گرفت. نایب قهرمان بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و سرمربی سابق تیم ملی، از ابتدای سال برای احقاق حقش در انتخابات سال ۱۳۹۸ برای رسیدن به صندلی ریاست تلاش کرد و در نهایت ۲ هفته مانده به پایان سال رئیس فدراسیون وزنه‌برداری شد.

*اعتصاب ملی‌پوشان و مهاجرت نخبه بانوان

چالش‌های سال ۱۴۰۱ وزنه‌برداری از ۲۱ اردیبهشت ماه در یونان آغاز شد. بر همین اساس خبری از سوی کادرفنی تیم ملی جوانان مخابره شد که یکتا جمالی بانوی وزنه‌برداری ایران که ۲ روز پیش در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان به میزبانی یونان، مدال نقره یک ضرب را کسب کرده بود بدون اطلاع از هتل محل اقامت خود خارج شده و بازنگشته است. البته در آن زمان علی مرادی اعلام کرد که پیگیر بازگشت جمالی خواهد بود، اما به نتیجه نرسید تا وزنه‌برداری که از او به عنوان نخبه وزنه‌برداری بانوان یاد می‌شد به راحتی ایران را ترک کند.

اتفاق بعدی که وزنه‌برداری را به حاشیه کشید، اعتصاب تمامی ملی‌پوشان بزرگسال در روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه بود. در حالی که تنها ۴ روز از ورود وزنه‌برداران به اردو می‌گذشت، آنها تصمیم گرفتند دسته جمعی اردو را ترک کنند. آن‌ها با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود اعلام کردند که علی‌رغم میل باطنی مجبور به ترک اردو شده‌اند و این اقدام صرفاً به خاطر شرایط اردویی تیم ملی بوده است و تا مساعد شدن شرایط باز نخواهند گشت.

این ملی‌پوشان مجدداً در روز ۱۵ خرداد بیانیه جدیدی منتشر کردند که پشت یکدیگر را خالی نمی‌کنند و مشکلات موجود مربوط به روز‌های اخیر نیست. در روز ۱۸ خرداد ماه سیدرضا صالحی‌امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک در نشستی مشترک با ملی‌پوشان و کادر فنی تیم ملی وزنه برداری دیدار و گفت‌وگو کرد، اما آن‌ها راضی به بازگشت نشدند.

*نامه وزارت ورزش برای برکناری مرادی

در روز ۲۲ خرداد علی مرادی برای بازگرداندن ملی‌پوشان به اردو، محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی را برکنار کرد و سعید علی‌حسینی را به عنوان مسئول هدایت تیم ملی بزرگسالان معرفی کرد. روز بعد علی‌حسینی اسامی ۲۳ وزنه‌بردار را برای حضور در اردوی آماده سازی اعزام به بازی‌های کشور‌های اسلامی اعلام کرد که هیچ کدام از این نفرات باز هم به اردو نیامدند. روز ۲۸ خرداد ماه وزنه‌برداران ناراضی جلسه‌ای با معاونین وزارت ورزش و جوانان برگزار کردند که به آن‌ها اعلام شد به زودی تغییرات اساسی در فدراسیون ایجاد می‌شود.

در روز‌های بعد وزارت ورزش و جوانان با ارسال نامه‌ای به فدراسیون وزنه‌برداری ادامه ریاست مرادی در این فدراسیون را فاقد وجاهت قانونی دانست و در نهایت مرادی بعد از سال‌ها از فدراسیون وزنه‌برداری رفت.

نهایتاً روز ۳۱ خرداد، سجاد انوشیروانی به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب شد تا بعد از یک هفته بهداد سلیمی را به عنوان سرپرست نایب رئیسی، حسین مقامی سرپرست دبیری و کوروش باقری به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی انتخاب شوند.

 

وزنه‌برداری در ۱۴۰۱| از اعتصاب ملی‌پوشان و مدال تاریخی بانوان تا هندوانه‌ای که به شرط چاقو رئیس شد

 

*کسب نخستین مدال تاریخ وزنه‌بردای بانوان

بعد از سپری شدن اتفاقات تلخ و شیرین برای جامعه وزنه‌برداری سرانجام یک اتفاق خوب در اواخر مهر ماه رسید. سیده‌الهام حسینی در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۲ آسیا در منامه بحرین نخستین مدال تاریخ وزنه‌بردای بانوان ایران در آسیا را با ثبت رکورد ۱۰۲ یک ضرب، ۱۲۵ دوضرب و مجموع ۲۲۷ کیلوگرم  کسب کرد و توانست سه مدال طلا را به دست آورد.

در روز ۲۴ آبان ماه رسول معتمدی یکی از شانس‌های کسب مدال مسابقات جهانی در مسابقات لیگ برتر باشگاه‌های کشور دچار آسیب دیدگی شد تا نتواند به پیکار‌های جهانی کلمبیا برود.

در روز ۱۶ آذر ماه رشته قدرتی کراس فیت با وزنه برداری الحاق شد.

*ناکامی وزنه‌برداران در مسابقات جهانی

مهمترین مسابقات سال ۲۰۲۲ وزنه‌برداری جهان در بوگوتا کلمبیا روز ۲۶ آذر پایان پذیرفت و تیم ۷ نفره مردان با ۳۸۲ امتیاز هفتم جهان شد. تیم زنان هم با ۱۰۵ امتیاز سی‌اُم شد. رضا دهدار مدال طلای یک ضرب و نقره مجموع دسته ۱۰۲ کیلوگرم را گرفت. کیانوش رستمی و مهدی کرمی نیز هر کدام مدال نقره یک ضرب اوزان ۸۹ و ۱۰۹ کیلوگرم را کسب کردند.

علی داوودی، آیت شریفی و حافظ قشقایی موفق به کسب مدال نشدند و مصطفی جوادی نیز اوت کرد. در بخش زنان هم نمایندگان ایران مدالی نگرفتند. سیده‌ الهام حسینی پانزدهم، پریسا نورعلی هفدهم و زینب شیخ ارباب دهم جهان شدند و الهه رزاقی نیز اوت کرد.

 

وزنه‌برداری در ۱۴۰۱| از اعتصاب ملی‌پوشان و مدال تاریخی بانوان تا هندوانه‌ای که به شرط چاقو رئیس شد

 

 

*عضویت انوشیروانی در هیئت اجرایی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا

در روز ۱۵ دی ماه یوسف المنا با کسب اکثریت آرا برای ۴ سال دیگر در سمت رییس جدید کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا ابقا شد. انتخابات نایب رئیس، دبیرکل، نواب رئیس، هیات اجرایی، کمیته فنی، کمیته مربیان و کمیته پزشکی نیز در جریان است. همچنین انوشیروانی به عضویت هیات اجرایی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا در آمد.

۱۵ اسفند مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری برگزار شد و در پایان سجاد انوشیروانی در حالی که به دلیل غیبت ایوب بهتاج نامزد دیگر، هیچ رقیبی نداشت در نهایت از ۵۲ رای ماخوذه با کسب ۵۲ رای به عنوان رییس جدید فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب شد.

در پایان این انتخابات سیدمحمد پولادگر، معاون وزارت ورزش، انتخاب و ریاست انوشیروانی را هندوانه به شرط چاقو دانست و عنوان کرد او چند ماه به عنوان سرپرست در وزنه‌برداری فعالیت کرد و در این دوره مورد آزمون و خطا هم قرار گرفت.

 

وزنه‌برداری در ۱۴۰۱| از اعتصاب ملی‌پوشان و مدال تاریخی بانوان تا هندوانه‌ای که به شرط چاقو رئیس شد

 

*سکان هدایت تیم ملی بزرگسالان به نصیرشلال رسید

برگزاری نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز برای بانوان با قهرمانی ایران در روز ۲۲ اسفند رقم خورد. جایزه ۲ هزار یورویی مسابقات به واروارا کوزمینوا از روسیه رسید. فاطمه کشاورز از ایران ۱۵۰۰ دلار، جابوروا از ازبکستان ۱۰۰۰ یورو، سیده الهام حسینی از ایران ۷۵۰ یورو و الهه رزاقی از ایران ۵۰۰ یورو جایزه دریافت کردند.

سجاد انوشیروانی رییس فدراسیون وزنه‌برداری یک هفته مانده به پایان سال نواب نصیرشلال قهرمان بازی‌های المپیک را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان معرفی کرد. نصیرشلال در نخستین آزمایش سرمربیگری خود در سال ۱۴۰۲ راهی مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا درجینجوی کره جنوبی خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که وزنه‌برداری در سال ۱۴۰۲ در رقابت‌های مختلف بین‌المللی شرکت خواهد کرد که مهمترینش شرکت در مسابقات قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۱۱ تا ۲۶ شهریور به میزبانی ریاض خواهد بود. همچنین مسابقات قهرمانی جوانان جهان به میزبانی گوادالاخارا در مکزیک ۲۲ تا ۲۹ آبان ماه برگزار خواهد شد.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *