گزارش ستاد حقوق بشر درباره تبعیض علیه زنان در آمریکا/ تلاقی مرگبار سلاح و خشونت

12:57 - 23 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۵۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش ستاد حقوق بشر درباره تبعیض علیه زنان در آمریکا/ تلاقی مرگبار سلاح و خشونت
گزارش «تبعیض، نابرابری و خشونت گسترده علیه زنان در آمریکا» از سوی ستاد حقوق بشر منتشر شد.

خبرگزاری میزان - ستاد حقوق بشر در گزارشی نوشت: در میان همه مصادیق نقض حقوق بشر در آمریکا، نقض حقوق زنان و خشونت علیه آنان در همه طبقات اجتماعی، اقتصادی، نژادی، سنی و جغرافیایی آشکار است.

اگر نگاهی به وضعیت زنان در این کشور بیندازیم متوجه خواهیم شد آمریکا در حالی ادعای حمایت از زنان را سر می‌دهد و وانمود می‌کند حامی حقوق زنان در سراسر جهان است که خود گرفتار نقض‌های مکرر و گسترده حقوق بشر نسبت به زنان شهروند آمریکایی از جمله مهاجران و پناهجویان منتسب به گروه‌های نژادی، مذهبی و رنگین پوستان است.

زنان بومی همچنان سطوح بالایی از تجاوز و خشونت جنسی را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، زنان بومی همچنان نرخ بالایی از ناپدید شدن و قتل را تجربه کرده اند.

تعداد دقیق زنان بومی قربانی خشونت یا ناپدید شده، ناشناخته مانده است، زیرا دولت آمریکا داده‌ها را جمع آوری نکرده و یا به اندازه کافی با بازماندگان و خانواده قربانیان همکاری نکرده است.

در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۲ گزارشگر ویژه اقلیت‌ها در بازدید از آمریکا اعلام کرد یکی از نگرانی‌های ویژه، افزایش سخنان نفرت پراکنی زن‌ستیز و نژادپرستانه علیه زنان اقلیت است، به نحوی که آنان را در برابر برخی از خشونت‌آمیزترین و خطرناک‌ترین اشکال سخنان تنفرآمیز در رسانه‌های اجتماعی قرارداده است و حتی باعث می‌شود اینگونه سخنان به آسیب‌رسانی به دنیای واقعی کمک کند.

خشونت خانگی

در ادامه این گزارش درباره خشونت خانگی در آمریکا آمده است: براساس گزارش انجمن پزشکی آمریکا از هر چهار زن آمریکایی یک زن توسط شریک زندگی خود مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۹، ۲۰۰ زن توسط مردان در ایالت تگزاس کشته شدند. تگزاس ایالتی بود که بیشترین تعداد زنان کشته شده توسط مردان در قتل مجرمان را داشت. کالیفرنیا نیز با ۱۹۹ مورد، دومین رتبه قتل زنان را داشت.

خشونت با همسر، ۱۵ درصد از جرایم خشونت آمیز سالانه در آمریکا را تشکیل می‌دهد. بیش از یک نفر از هر ۳ زن در طول زندگی خود خشونت فیزیکی یا تجاوز جنسی را تجربه کرده اند. هر روز در آمریکا، بیش از ۲۰ هزار تماس با خطوط تلفن خشونت خانگی توسط افرادی که حوادث را گزارش می‌دهند، برقرار می‌شود. به طور متوسط، ۲۰ نفر در دقیقه توسط یک همسر مورد آزار فیزیکی قرار می‌گیرند.

در ۱۹ درصد موارد خشونت خانگی از سلاح استفاده می‌شود. از هر ۵ زن، یک نفر در طول زندگی خود مورد تجاوز قرار گرفته است.

۴۰ درصد از زنانی که در آمریکا مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، توسط یکی از آشنایان مورد تجاوز قرار می‌گیرند، در حالی که بیش از نیمی از آنان گزارش می‌دهند که توسط یک شریک جنسی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

تخمین زده می‌شود که ۱۳ درصد از زنان و ۶ درصد از مردان در طول زندگی خود اجبار جنسی را تجربه می‌کنند. ۸۱ درصد از زنانی که تحت تعقیب، تجاوز جنسی و خشونت فیزیکی قرار گرفته اند، از آسیب‌های فیزیکی طولانی مدت و یا اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برند.

زنانی که قربانی خشونت خانگی می‌شوند، سه برابر بیشتر از کسانی که خشونت خانگی را از طرف شریک جنسی خود تجربه نمی‌کنند گزارش می‌دهند که با اختلال سلامت روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

داشتن اسلحه در خانه‌ای که خشونت خانگی در آن رخ می‌دهد، احتمال قتل را تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌دهد. ۷۲ درصد از تمام قتل‌ها، خودکشی‌ها ناشی از خشونت شریک جنسی است. زنانی که توسط شریک صمیمی خود مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، در نتیجه مقاربت جنسی اجباری و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض استرس، احتمال ابتلا به اچ‌آی‌وی یا سایر بیماری‌های مقاربتی را دارند.

خشونت علیه زنان با اسلحه

خشونت شریک جنسی و خشونت با اسلحه در آمریکا میلیون‌ها زن، خانواده و جوامع را در سراسر این کشور تحت تاثیر قرار می‌دهند. سوء استفاده کنندگان با سلاح گرم پنج برابر بیشتر احتمال دارد که قربانیان زن خود را بکشند. تلاقی مرگبار اسلحه و خشونت شریک جنسی بر همه زنان تأثیر می‌گذارد و حتی تأثیر نامتناسبی بر زنان سرخپوست آمریکایی آلاسکا، سیاه پوستان، و زنان لاتین و همچنین زنان باردار دارد. زنان دارای معلولیت در برابر اشکال شدید سوء استفاده از روابط، بسیار آسیب پذیر هستند.

تعداد قتل زنان توسط شرکای خشونت آمیز با اسلحه گرم در سال‌های اخیر افزایش یافته است. وقتی صحبت از خشونت با اسلحه می‌شود، آمریکا خطرناک‌ترین کشور برای زنان در میان کشور‌های پردرآمد است. حتی زمانی که متجاوزان در نهایت ماشه را نمی‌کشند، استفاده آزارگر از سلاح گرم و دسترسی مجدد وی به آن، باعث ایجاد وحشت روانی برای قربانی می‌شود. یک مطالعه نشان داد زنانی که توسط آزاردهنده‌شان با اسلحه تهدید شده‌اند یا می‌ترسیدند از اسلحه استفاده شود، نسبت به آن‌هایی که تهدید با اسلحه را تحمل نکرده‌اند از علائم استرس روانی شدیدتری رنج می‌برند. تهدید با سلاح گرم - فقط ترس از تهدید، نه حتی تهدید واقعی - به طور قابل توجهی با استرس روانی مرتبط است حتی از ارتباط بین سوء استفاده فیزیکی یا جنسی و استرس روانی قوی‌تر است.»


یک مطالعه در کالیفرنیا در سال ۲۰۲۲ نشان داد که زندگی در خانه با صاحب اسلحه، خطر تیراندازی و کشته شدن صاحب غیر اسلحه در خانه توسط همسر یا شریک صمیمی خود را بیش از هفت برابر افزایش می‌دهد و اکثریت قریب به اتفاق قربانیان- ۸۴ درصد زن بودند. زنان سیاه پوست، در مقایسه با زنان سفیدپوست، سه برابر بیشتر در معرض تیراندازی مرگبار توسط شریک صمیمی قرار دارند. زنان سیاه پوست پنج برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در همان گروه سنی مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرند و توسط یک شریک صمیمی کشته می‌شوند. ۱۶ تا ۵۵ درصد از زنان آسیایی تبار در آمریکا گزارش می‌دهند که در طول زندگی خود خشونت جنسی، خشونت فیزیکی صمیمی یا هر دو را با اسلحه تجربه کرده اند. ۵۸ درصد از قتل‌های اسلحه برای زنان گروه‌های نژادی و قومی توسط یک شریک صمیمی انجام شده است.

تجاوز جنسی

مؤسسه «تامسون رویترز» گزارشی را ارائه کرده که می‌گوید آمریکا جزو ۱۰ کشور ناامن برای زنان معرفی شده است. شبکه تلویزیونی «وش»، WESH، در آمریکا در گزارشی در سال ۲۰۲۲ به بررسی وضعیت آشفته زندانیان زن در آمریکا و نتایج تحقیقات رسمی سنا در این باره پرداخت.

نتایج گزارشی که کمیته تحقیق و تفحص سنا منتشر کرده، گویای تصویری بغرنج از بحران در زندان‌های فدرال آمریکاست که یکی از آن‌ها در مناطق مرکزی فلوریدا واقع است. این گزارش حاوی مطالبی درباره سوءاستفاده جنسی از زندانیان زن است.

شبکه «وش»، گفت: تدوین این گزارش ۳۰ صفحه‌ای نتیجه هشت ماه کار است. این گزارش به منزله کیفرخواستی تکان‌دهنده علیه سازمان زندان‌هاست که نتوانسته است از زندانیان زن در مقابل سوءاستفاده‌های جنسی محافظت کند.

تحقیق خبرگزاری «آسوشیتدپرس» پیرامون زندان‌های فدرال زنان آمریکا، واقعیت‌های هولناکی را در مورد این مراکز آشکار کرد. زنان زندانی در این زندان ها، از سوی افسران اصلاح و تربیت مورد آزار جنسی افراط گرایانه قرار می‌گیرند.

شمار زنان زندانی در آمریکا به سرعت در حال افزایش است. ۶.۵ درصد از کل جمعیت زندان‌های آمریکا را زنان تشکیل می‌دهند. بررسی وضعیت در زندان فدرال زنان ایالت «کالیفرنیا» به عنوان یکی از معدود زندان‌های فدرال زنان این کشور، عمق وخامت اوضاع در این زندان‌ها را آشکار کرد.

وضعیت در زندان «اف سی آی دوبلین» به حدی برای زنان زندانی بحرانی است که از آن با عنوان «باشگاه تجاوز جنسی» یاد می‌کنند. شمار زیادی از زنان زندانی در زندان مذکور اقدام یا تلاش به خودکشی داشته اند یا از اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برند؛ برخی نیز از سوی متجاوزان به تنبیه در صورت افشاگری تهدید شدند.

براساس گزارش مرکز جرایم آمریکا، روزانه در این کشور به طور میانگین هزار و ۸۷۱ زن مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند. در ارتش آمریکا از هر سه زن دست‌کم یک نفر مورد تجاوز قرار می‌گیرد. آمار‌ها نشان می‌دهد ۹۰ درصد زنان شاغل در ارتش آمریکا در طی جنگ خلیج‌فارس مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

 هر ۹۸ ثانیه یک نفر در آمریکا مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد. از هر ۶ زن آمریکایی، یک نفر در طول زندگی خود قربانی تجاوز یا تلاش برای تجاوز شده است (۱۴.۸ درصد تجاوز، ۲.۸ درصد تلاش برای تجاوز). زنان زیر ۱۸ سال چهار برابر بیشتر از جمعیت عادی قربانی تجاوز جنسی می‌شوند. از هر چهار دختر و از هر هفت پسر یک نفر قبل از ۱۸ سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. از هر ۸ زن قربانی تجاوز جنسی، یک نفر و از هر ۴ قربانی مرد، یک نفر گزارش می‌دهند که تجربه آن‌ها قبل از ۱۰ سالگی اتفاق افتاده است. بیش از ۱۳ درصد از زنان در کالج می‌گویند که در زمان حضور در دانشگاه مجبور به داشتن رابطه جنسی در هنگام قرار ملاقات بوده اند.

تحقیقات مختلفی در آمریکا نشان می‌دهند که در دانشکده‌های آمریکایی، خطر تجاوز جنسی به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. مطالعه وزارت آموزش آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ جرایم جنسی را در محدوده دانشگاهی نشان داد.

بر این اساس، تجاوزات جنسی گزارش شده از کمترین میزان دو هزار و ۳۵۶ مورد در سال ۲۰۰۹ به هفت هزار و ۴۶۴ مورد در سال ۲۰۱۵ رسیده است.

به گفته نشریه فوربس، بر اساس گزارش مرکز بین المللی مطالعات زندان حدود یک سوم از زنان زندانی در جهان در آمریکا بازداشت هستند. یعنی بیش از ۲۰۱ هزار زن زندانی در آمریکا وجود دارند که ۹ درصد از جمعیت زندانیان در این کشور را تشکیل می‌دهند.

سوء استفاده و تجاوز جنسی یکی از معضلاتی است که ارتش آمریکا همواره با آن دست به گریبان بوده و صرفاً گاهی با گزارش یا شکایت یک یا چند تن از قربانیان است که این موضوع به عرصه عمومی کشیده می‌شود.

گزارش پنتاگون، تجاوز و خشونت جنسی را کماکان مشکل فرساینده و پایدار ارتش آمریکا اعلام کرد. پایگاه اطلاع رسانی موسسه دریانوردی آمریکا اعلام کرد گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا حاکی از این است که: از هر ۱۰ زنی که در نیروی دریایی ارتش این کشور خدمت می‌کند، یک نفر در سال ۲۰۲۱ هدف تجاوز قرار گرفته است. سال ۲۰۱۸، ۷.۵ درصد زنان در این نیرو قربانی تجاوز جنسی شده بودند.


پنتاگون در سال ۲۰۲۱، تعداد هشت هزار و ۶۶۸ گزارش تجاوز دریافت کرد که هزار و ۵۰ مورد بیشتر از هفت هزار و ۸۱۶ مورد در سال ۲۰۲۰ است. گزارش تجاوز در نیروی زمینی حاکی از افزایش ۲۵.۶ درصدی تجاوز جنسی در سال ۲۰۲۰ است. گزارش تجاوز در نیروی دریایی حاکی از ۹.۲ درصد افزایش و در میان تفنگداران ۱.۷ درصد و نیروی هوایی ۲.۴ درصد است.

مشاغل زنان و دستمزد

آمار مراکز تحقیقاتی نشان دهنده پیامد‌های ملموس تبعیض جنسیتی و برتری سفیدپوستان در آمریکاست و اینکه چگونه این کشور به طور سیستماتیک ارزش زنان رنگین پوست و نیروی کار آن‌ها را بی ارزش می‌کند. این شکاف دستمزد مداوم و فراگیر تا حدی ناشی از تبعیض جنسیتی و نژادی، آزار و اذیت در محل کار، تفکیک شغلی و فقدان سیاست‌های محل کار است که از مراقبت از خانواده حمایت می‌کند.

در میان تمام کارگران آمریکا در سال ۲۰۲۱، از جمله آن‌هایی که به صورت پاره وقت یا بخشی از سال کار می‌کنند، زنان معمولاً به ازای هر دلار پرداختی به یک مرد فقط ۷۷ سنت دستمزد می‌گرفتند. در مشاغل تمام وقت، زنان در سال ۲۰۲۱ معمولا به ازای هر دلار پرداختی به یک مرد فقط ۸۴ سنت حقوق می‌گرفتند. در سال ۲۰۲۱، به ازای هر دلاری که به مردان سفیدپوست و غیر اسپانیایی پرداخت می‌شود، زنان سفیدپوست و غیر اسپانیایی ۷۳ سنت، زنان سیاه پوست ۶۴ سنت؛ زنان لاتین ۵۴ سنت و زنان بومی آمریکا فقط ۵۱ سنت دریافت کردند.

جدیدترین داده‌های مربوط به زنان آمریکایی آسیایی، بومی هاوایی و جزیره‌ای آقیانوس آرام نشان می‌دهد که به ازای هر دلاری که به مردان سفیدپوست و غیر اسپانیایی پرداخت می‌شود، فقط ۷۵ سنت پرداخت می‌شود.

نزدیک به ۳۵ میلیون خانوار در آمریکا توسط زنان سرپرستی می‌شوند که بیش از شش میلیون نفر از آنان دارای فرزندان زیر ۱۸ سال هستند. بیش از ۸.۵ میلیون نفر از این خانوار‌ها - از جمله ۲.۱ میلیون با فرزندان خردسال - درآمد‌های زیر سطح فقر دارند. در صنایع غیرنظامی که بیشترین افراد را استخدام می‌کنند، زنان کمتر از مردان دستمزد می‌گیرند. در صنعت مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی، زنان به ازای هر دلار پرداختی به مردان تنها ۷۰ سنت حقوق می‌گیرند، در خرده فروشی ۷۳ سنت، در تولید، فقط ۷۴ سنت و در خدمات آموزشی ۸۵ سنت. در تمام صنایع، زنان کمتر از مردان حقوق می‌گیرند.

زنان دارای مدرک فوق لیسانس به ازای هر دلار پرداختی به مردان دارای مدرک فوق لیسانس تنها ۷۲ سنت حقوق دریافت می‌کنند. علاوه بر این، در بین تمام کارگران، زنان دارای مدرک کاردانی کمتر از مردان با مدرک دیپلم و زنان دارای مدرک کارشناسی ارشد کمتر از مردان دارای مدرک کارشناسی حقوق دریافت می‌کنند. تعداد بسیار کمی از زنان مدیرعامل شرکت‌های بزرگ یا در سطوح پایین مدیریتی شرکت‌های بزرگ آمریکا هستند.

بر اساس گزارش مراکز تحقیقات اجتماعی در سال ۲۰۲۱، حدود یک‌چهارم مدیران سطح پایین زن بودند. همچنین زنان رنگین‌پوست تنها ۴ درصد در سطح بالای اجرایی حضور دارند.

بر اساس گزارش‌ها، زنان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ تنها ۱۰‌درصد از مشاغل مدیران سطح بالا و ۸ درصد از پست‌های هیئت اجرایی را تشکیل می‌دادند. علل متعددی از جمله تبعیض و تعصب به شکاف دستمزد به این موضوع کمک می‌کند. این روند‌ها ناشی از عواملی از کلیشه‌ها و هنجار‌های اجتماعی فراگیر در مورد جنسیت و کار، عدم حمایت در محل کار برای مراقبت از خانواده، به تبعیض جنسیتی و نژادی است.

زنان بی خانمان

در سطح ملی، ۱۸ نفر از هر ۱۰ هزار نفر در آمریکا بی خانمانی را تجربه کرده اند. منطقه کلمبیا در آمریکا در سال ۲۰۲۲ بالاترین نرخ بی خانمانی را در میان زنان درآمریکا دارد - ۴۲ زن در هر ۱۰ هزار نفر بدون مسکن هستند. به طور متوسط، ایالت‌ها ۴.۳۷ زن بی خانمان در هر ۱۰ هزار نفر دارند. داکوتای شمالی با ۱.۲۸ در هر ۱۰ هزار  نفر کمترین تعداد زنان را در مسکن ناپایدار دارد. بیش از ۵ هزار زن که در سال ۲۰۲۱ به خدمات بی خانمان دسترسی داشتند، در طرح‌های خدمات رسانی به خیابان، پناهگاه‌های اضطراری، یا پروژه‌های مسکن انتقالی شرکت کردند و سه هزار و ۸۰۰ زن در خانواده‌هایی با بزرگسالان و کودکان بودند.

بر اساس نظرسنجی Point-in-Time در سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۱۶ هزار زن در یک شب معین در آمریکا بی خانمان هستند. در گزارشی از مرکز ملی کودکان در فقر، بیش از ۸۰ درصد از مادران دارای فرزند که بی خانمانی را تجربه کرده‌اند، قبلا نوعی سوء استفاده یا تجاوز را گزارش کرده‌اند. یک چهارم از همه افراد در پناهگاه‌های بی خانمان‌ها به نوعی بیماری روانی مبتلا هستند. در واقع، تقریباً نیمی از زنان بی خانمان نیز دارای یک اختلال افسردگی اساسی هستند و زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب، حمله و استرس روانی شدید هستند، زمانی که مسکن ثابتی ندارند.

داده‌های حاصل از نظرسنجی فوق‌الذکر نشان می‌دهد که در یک شب معین در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۰ هزار نفر، که بی خانمانی را تجربه کرده‌اند، گزارش داده‌اند که HIV/AIDS داشته اند. مسئولیت مراقبت از کودکان اغلب برعهده زنان است: ۸۵ درصد از خانواده‌های بی خانمان‌ها توسط زنان مجرد سرپرستی می‌شوند.

فقر زنان

در سال ۲۰۲۱، نرخ فقر در آمریکا در میان افراد زیر ۱۸ سال، با نرخ ۱۶.۸۷ درصد برای مردان آمریکایی و نرخ ۱۷ درصد برای زنان آمریکایی، بالاترین میزان بود. کمترین نرخ فقر برای مردان و زنان مربوط به افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال است. در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۰.۹۱ میلیون زن و ۱۷.۰۲ میلیون مرد در آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کردند. تعداد زنان زیر خط فقر همیشه از مردان بیشتر بوده است. در حالی که تعداد کلی فقر برای رنگین پوستان کاهش یافته است، نابرابری‌ها برای زنان رنگین پوست همچنان ادامه دارد.

در سال ۲۰۲۱، زنان سیاه‌پوست همچنان بالاترین نرخ فقر را در بین هر گروهی تجربه کردند، در حالی که زنان اسپانیایی تبار دومین نرخ‌های بالاتر را تجربه کردند. شکاف دستمزد‌های جنسیتی و نژادی، تفکیک شغلی، و فقدان سیاست‌های خانواده محور مانند دسترسی به مرخصی با حقوق و هزینه مراقبت از کودکان مانع از تعدیل شکاف‌های فقر نژادی و قومی می‌شود. علاوه بر این، در مجموع، رسمی فقر برای زنان سیاه‌پوست و اسپانیایی همچنان بسیار بالاتر از نرخ فقر برای زنان سفیدپوست است.

زنان رنگین پوست همچنان بالاترین نرخ فقر را در سال ۲۰۲۱ تجربه کردند. به طور کلی، نرخ فقر زنان سیاه پوست و اسپانیایی بیش از دو برابر زنان سفیدپوست و غیراسپانیایی و تقریباً دو برابر آسیایی تبار، بود.

در تاریخ ۴ می ۲۰۱۸ گزارشگر ویژه فقر شدید و حقوق بشر در بازدید از آمریکا، گفت برابری فرصت‌ها در آمریکا، در عمل یک افسانه است، به ویژه برای اقلیت‌ها و زنان، حتی برای بسیاری از کارگران طبقه متوسط سفید پوست. زنان اغلب بار فقر را تجربه می‌کنند. زنان باردار فقیری که به دنبال مراقبت‌های دوران بارداری در رنج هستند. تبعیض نژادی اوضاع را برای بسیاری از زنان فقیر بدتر می‌کند. زنان سیاه پوست مبتلا به سرطان دهانه رحم - بیماری که به راحتی قابل پیشگیری یا درمان است - به دلیل عدم وجود بیمه درمانی و دسترسی منظم به مراقبت‌های بهداشتی و به دلیل تفاوت‌های تشخیصی و پیگیری درمان میزان بقای کمتری نسبت به زنان سفیدپوست دارند. آمریکا بالاترین نسبت مرگ و میر مادران را در میان کشور‌های ثروتمند دارد و زنان سیاه پوست سه تا چهار برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض مرگ و میر هستند. در نواحی روستایی، زنان با نرخ‌های فقر به طور قابل توجهی بالاتر و همچنین فقر کودکان مرتبط با آن مواجه هستند. زنان مهاجر که اغلب از تبعیض نژادی از سوی کارفرمایان رنج می‌برند و به سختی می‌توانند شغل پیدا کنند، نرخ فقر بالاتری را تجربه می‌کنند و دسترسی بسیار کمتری به مزایای حمایت اجتماعی نسبت به زنان دیگر دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *