رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حسینیه بی‌پناهان؛ ۴۰ سال اطعام بی‌وقفه شبانه از سوی کربلایی‌های قم

9:00 - 23 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
حسینیه بی‌پناهان؛ ۴۰ سال اطعام بی‌وقفه شبانه از سوی کربلایی‌های قم
حسینیه کربلاءالمقدسه اواخر دهه ۴۰ حسینیه کربلاءالمقدسه برای ساماندهی و اطعام شهروندان و اتباع عراقی که توسط رژیم بعث اخراج و تبعید شده بودند بنا شد، اما سال‌هاست که به مکانی جهت اطعام و تکریم عموم نیازمندان جامعه تبدیل‌شده است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه ایران نوشت: حسینیه کربلایی‌های قم ۴۰ سال است با اطعام بی‌وقفه شبانه خود تکیه‌گاه محکمی برای محرومین و نیازمندان شده است.

حال و هوای این حسینیه، کمی متفاوت‌تر از سایر مجالس و محافل است؛ مردمی که وارد این محفل نورانی می‌شوند گرچه عموماً مستمند هستند، اما وجودشان پاک و بی‌شیله‌وپیله است و پاک‌تر از ذات این افراد نیازمند، روان نورانی خیرین و بانیانی است که چنین فضایی را برای محرومین و بی‌پناهان شهر به وجود آورده‌اند.

این حسینیه ۴۰ سال است بدون حتی یک شب توقف به محلی جهت تعظیم شعائر دینی در کنار رسیدگی به امور محرومین و اطعام آن‌ها تبدیل شده است. چه بسیار از نیازمندانی که در سرمای سوزان زمستان در زیر برف و باران و گرمای غیرقابل تحمل تابستان این شهر، مأمن و پناهگاهی جز این تکیه‌گاه برای خود ندارند.

حسینیه بی‌پناهان؛ ۴۰ سال اطعام بی‌وقفه شبانه از سوی کربلایی‌های قم

سنگ بنای حسینیه 

اواخر دهه ۴۰ حسینیه کربلاءالمقدسه برای ساماندهی و اطعام شهروندان و اتباع عراقی که توسط رژیم بعث اخراج و تبعید شده بودند بنا شد، اما سال‌هاست که به مکانی جهت اطعام و تکریم عموم نیازمندان جامعه تبدیل شده است. ایده احداث این حسینیه از آنجا شروع شد که سال ۱۳۴۹ رژیم بعث، آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی را بخاطر مبارزات با این رژیم پس از مدتی شکنجه و زندانی از این کشور اخراج کرد و ایشان که اصالتی ایرانی داشتند به شهر قم مهاجرت کردند و همزمان با وی خانواده‌های زیادی از شیعیان عراقی هم به خاطر شرایط سخت زندگی و آزار و اذیت صدام به ایران مهاجرت کردند. بسیاری از این افراد وضعیتی شبیه جنگ‌زده‌ها داشتند و همین مسأله سبب شد تا آیت‌الله حائری طبسی با هدف ایجاد محفل عزای اهل بیت و همچنین تأمین سرپناه آن‌ها کلنگ این مجموعه را در سال ۱۳۴۹ بر زمین زد.

آیت‌الله حائری طبسی پس از بازگشت به ایران سال‌ها امام جماعت مسجد درخت پیر آذر بود، ۱۸ سال نیز به عنوان امام جماعت نماز صبح مسجد مقدس جمکران را برپا کرد. یکی از سنت‌های همیشگی این عالم وارسته برپایی محافل و دستجات عزاداری در تمام مناسبت‌های دینی و ایام شهادت اهل‌بیت عصمت و طهارت بود. مرحوم آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی سال ۱۳۲۵ هجری قمری در خانواده علم و فقاهت در کربلای معلی به دنیا آمد. وی فرزند مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا حائری طبسی از علمای کربلا و امام جماعت حرم سیدالشهدا (ع) بود و پس از سال‌ها خدمت در آستان مکتب اهل‌بیت (ع) سرانجام در ۱۵‌جمادی‌الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری برابر با سال ۱۳۸۲ شمسی دار فانی را وداع گفت و در مقبره شیخان قم به خاک سپرده شد.

امام حسین خسته‌ها!

حسینیه بی‌پناهان؛ ۴۰ سال اطعام بی‌وقفه شبانه از سوی کربلایی‌های قم

غروب که می‌شود و خورشید آرام‌آرام پشت کوه‌های شهر آرام می‌گیرد تازه هیاهو و جنب‌وجوش در این نقطه از شهر آغاز می‌شود و محفل نورانی آن شعله‌ور‌می‌گردد، درست است اینجا همه نوع مشتری روضه از اقشار مختلف جامعه دارد، اما مشتری اصلی این محل همین زباله‌گردها، بی‌خانمان‌ها و طردشدگان هستند.

حسینیه کربلایی‌های قم با درک صحیح از نیاز اقشاری که خیلی‌ها بی‌تفاوت از کنارشان عبور می‌کنند به محفل متفاوتی در تعظیم شعائر دینی در کنار پایبندی به رسالت‌های اجتماعی و توصیه اکید روایات دینی در رسیدگی به امور نیازمندان تبدیل شده است. کار‌های نوع‌دوستانه این مجموعه منحصر در اطعام نمی‌شود، علاوه بر اسکان همچنین فیش آرایشگاه و حمام عمومی هم بین آن‌ها توزیع می‌شود و حمایت‌های درمانی نیز برایشان در نظر گرفته شده تا بخشی از آلام و دردهایشان تسکین یابد.

این حسینیه با وجود محدودیت‌هایی که دارد به یک بنگاه خیریه تبدیل شده و سالانه ۷۰ دسته عزاداری نیز در مناسبت‌ها و آیین‌های سوگواری برگزار می‌کند. حسینیه کربلایی‌های قم همچنین در شب‌های جمعه میزبان یکی از هیأت‌های مذهبی و پرطرفدار شهر قم است که حال و هوای آن کاملاً متفاوت و ویژه‌تر از شب‌های معمولی است.

۴۰ سال اطعام بی‌وقفه

یکی از اعضای هیأت امنای حسینیه کربلایی‌های قم با اشاره به نیاز‌های روزانه این حسینیه برای اطعام محرومین می‌گوید: هر ماه علاوه بر طبخ یک تن برنج متناسب با آن گوشت، روغن، ماکارونی، لوبیا، عدس، ادویه‌جات، لوازم بهداشتی و ... نیز از طریق کمک‌های مردمی و مؤمنانه تأمین می‌شود.

این عضو هیأت امنای حسینیه کربلایی‌های قم، افزود: علاوه بر برگزاری و اطعام شبانه، صبح جمعه دعای ندبه و صبحانه و شنبه‌ها نیز سفره حضرت ام‌البنین و صرف صبحانه برای محرومین برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه اطعام این حسینیه ۴۰ سال بدون وقفه دنبال شده است، خاطرنشان کرد: همه کار‌های این حسینیه از طبخ غذا، نظافت، خرید و سایر کار‌های پرفشار آن به‌صورت رایگان توسط حدود ۳۰ خادم انجام می‌گیرد که برخی از آن‌ها بیش از ۳۰ سال است که در این محفل افتخار خادمی دارند.

وی ادامه داد: به‌صورت متوسط ماهانه ۱۵ هزار اطعام شبانه در حسینیه انجام می‌گیرد؛ در ماه‌های محرم و صفر دو وعده ناهار و شام و در ماه رمضان نیز سحری و افطاری اطعام می‌شود.

عاشقان اهل‌بیت (ع) و حسرت زیارت ارزان 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات و چالش‌های مهم زائران و عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت در شرایط کنونی هزینه‌های بالای سفر و اسکان است، گفت: از همه به‌خصوص مسئولان، انتظار می‌رود وقتی خیرین همه توان خود را پای کار آوردند، بستر لازم را جهت اسکان رایگان یا ارزان زائران با حمایت از مجموعه‌های خودجوش و غیرانتفاعی فراهم کنند.

این عضو هیأت امنا ادامه داد: در حال حاضر به خاطر محدودیت فضا فقط امکان اسکان شبانه مردان فراهم است درحالی‌که ایجاد سرپناه مطمئن برای بانوان در معرض آسیب در اولویت بالاتری قرار دارد.
وی اضافه کرد: حسینیه کربلایی‌های قم به متراژ ۵۰۰ مترمربع، شرایط خوبی جهت توسعه دارد و اعضای هیأت امنا و خیرین تلاش دارند تا با توسعه آن ضمن ایجاد سرپناهی برای زنان، شرایط خوبی برای اسکان ارزان زائران کریمه اهل‌بیت در قم را فراهم آورند.

فعالیت این حسینیه در شرایط کنونی که مشکلات معیشتی و تورم، بار زندگی برای محرومان و بی‌پناهان را سنگین‌تر کرده بیش از هر زمان دیگری تأثیرگذار است؛ هرچند تمام اقلام و مایحتاج این مجموعه از طریق کمک‌های مردمی و خیرین تأمین می‌شود، ولی به نظر می‌رسد به خاطر نوع فعالیت و خدماتی که این حسینیه طی ۴۰ سال گذشته انجام داده بیش از گذشته مورد توجه عموم افراد نوع‌دوست بخصوص جهت توسعه برای بسترسازی زیارت ارزان برای محرومین و افراد فاقد استطاعت قرار بگیرد.

حسینیه کربلایی‌ها هرچند در قم واقع شده، اما شبیه قطعه‌ای از حرم سیدالشهدا (ع) است که زائران ابتدا در محفل عزا شرکت می‌کنند و بعد از آن با تکریم و اطعام روانه می‌شوند؛ حسینیه‌ای که در ذهن مردم قم به عنوان تکیه‌گاهی برای محرومان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
0
0
واقعا کارشون درسته بخشنده تر از این آقایان طبرسی در دنیا وجود نداره
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *