رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان: قضات کرمانی خدمات رسانی رایگان عام المنفعه به افراد تحت حمایت را جایگزین حبس کردند

11:24 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۸۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان: قضات کرمانی خدمات رسانی رایگان عام المنفعه به افراد تحت حمایت را جایگزین حبس کردند
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان از همت ویژه قضات محاکم این شهر برای صدور احکام جایگزین حبس به منظور ارائه خدمات تخصصی درمانی، آموزشی، خدماتی و...به افراد تحت حمایت به ویژه کودکان و نهاد‌های عمومی خدمت رسان مثل شهرداری و کمیته امداد و بهزیستی خبر داد.

خبرگزاری میزان - اکبر مختاری در بازدید از مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی در جمع کودکان این مرکز، به این کودکان و مددکاران آن‌ها درباره حمایت قانونی قضایی و حقوقی دلگرمی داد و گفت: بسیاری از متهمان دارای تخصص‌های مختلف هستند که به دلیل قصور یا غفلت در اجرای وظایف خود در مراحل مختلف رسیدگی قضایی محکوم می‌شوند، اما قضات کرمانی بر مبنای مواد ۶۴ و ۸۴ قانون مجازات اسلامی و با تدابیر هوشمندانه خود با صدور احکام جایگزین حبس از ورود این افراد به زندان جلوگیری کرده و با رضایت خود محکوم و رعایت مصلحت و امنیت جامعه نسبت به صدور احکام ارایه خدمات رایگان در قبال مجموعه‌های عام المنفعه اقدام می‌کنند.

وی با اعلام حمایت کامل مجموعه قضایی استان از حقوق کودکان و نوجوانان مستقر در مراکز پرورشی و تربیتی، تصریح کرد: در دستگاه قضایی علاوه بر توجه ویژه به صدور احکام جایگزین حبس، نسبت به ارائه معاضدت قضایی و مساعدت ها، توسعه همکاری‌های بین دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری و مجموعه دیلمقانی و ارائه کمک‌های حقوقی به کودکان و نوجوانان حاضر در مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان تصریح کرد: در سال جاری قضات در برخی موارد به جای صدور حکم حبس، اقدام به صدور آرایی کرده اند که موضوع آن‌ها ارائه خدمات به مجموعه‌هایی است که کار عام المنفعه انجام می‌دهند.

مختاری خاطرنشان کرد: قضات براساس قوانین موجود و بنا مصلحت محکوم و با رضایت محکوم به جای حبس و نگهداری افراد واجد شرایط در زندان، صدور احکام ارائه خدمات رایگان به مجموعه‌هایی که اقدامات عام المنفعه ارائه می‌کنند، صادر کرده اند که در بعضی از این موارد صدور احکام جایگزین حبس برای پزشکانی بوده است که در راستای مسئولیت اجتماعی خود به ارائه خدمات درمانی رایگان به جامعه هدف معرفی شده، محکوم شده اندتا از یک سو به کاهش جمعیت زندان کمک شود و هم از محل مجازات محکوم جامعه منتفع شود.

وی با تاکید بر این مطلب که سازمان‌ها خدمات رسان می‌توانند نیاز‌های خود را در این زمینه به دادگستری ارائه کنند، تصریح کرد: فرهنگ سازی صدور احکام جایگزین حبس، چون در ابتدای کار است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه باید به شکلی حرکت کنیم که حداکثر نتیجه را داشته باشد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر در مجتمع پرورشی و تربیتی دیلمقانی گفت: شما آینده این مملکت هستید و آینده این کشور به دست شما ساخته می‌شود.

مختاری تاکید کرد: خداوند انسان را خلیفه خود در زمین معرفی کرده است و از این رو هر فرد به عنوان جانشین و خلیفه خداوند بر روی زمین، باید تا حد امکان صفات خداوند را در وجود خود پرورش دهد.

وی با اشاره به این مطلب که ضمیر انسان مانند لوحی سپید است و باید به بهترین شکل ممکن آراسته شود، اظهارکرد: مهربانی و رحمانیت از ویژگی‌های برجسته خداوند است و ما نیز باید این ویژگی‌ها را در وجود خود پرورش دهیم.

وی گفت: آینده‌ای بسیار درخشان در پیش رو داشته باشید.مجموعه پرورشی تربیتی دیلمقانی از سال ۱۳۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده است و مرحوم "احمد یزدان‌پناه" از تجار فرش استان مشهور به دیلمقانی ایده تاسیس این مکان را مطرح کرده است.

مرحوم یزدان پناه در زمان حیات خود بچه دار نشده است و پس از فوت وی وارثان او، این مجموعه را به عنوان پرورشگاه وقف می‌کنند که در حال حاضر با سرپرستی۷۰ کودک و نوجوان د ر حال فعالیت است.
در حال حاضر این مجموعه زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می‌شود.

عمده حاضران این مرکز بچه‌های یتیم هستند، زیرا بخش عمده نظر واقف نیز بر نگهداری این کودکان بوده است و تعدادی نیز فرزندان طلاق، کودکان فاقد سرپرست و تعدادی نیز فرزندان زندانیان هستند.

فرزندان این مرکز برای دختران از سن ۵ تا ۱۸ سالگی و برای پسران از سن ۵ تا کلاس ششم ابتدایی در این مرکز نگهداری می‌شوند.

در این بازدید که با حضور شهردار محترممنطقه یک کرمان انجام شد قول همکاری برای حل مشکلات حقوقی و قضایی کودکان، ارشاد و معاضدت حقوقی، تسهیل دیدار کودکان با والدین زندانی خود، ساماندهی مباحث یارانه کودکان، و تعمیر فضا‌های ورزشی و تفریحی مناسب برای این کودکان رفع مشکل اب این مجموعه اندیشیده شد.

این بازدید با حضور مختاری، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهر کرمان؛ میرزابیگی، رئیس مجتمع کیفری دو کرمان؛ میرزاپور، رئیس شعبه ۱۰۲کیفری دوو فخرزادگان، رئیس شعبه ۱۱۲کیفری دو کرمان انجام شد و مقامات قصایی در حاشیه این دیدار پای دردودل مددجویان این پرورشگاه نشستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *