رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نخستین همایش صبر استان ایلام با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور برگزار شد

11:59 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۷۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
نخستین همایش صبر استان ایلام با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور برگزار شد
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان اقوام و طوایف از اولویت‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های محاکم است و خوشبختانه تاکنون نیز از این رویکرد نتایج ملموس و مثبتی دریافت شده است.

خبرگزاری میزان -  نخستین همایش استانی «صبر» در استان ایلام با حضور حجت الاسلام والمسلمین  صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، استاندار ایلام، رئیس کل دادگستری استان، جمعی از مسئولان، رؤسای شورا‌های حل اختلاف و اعضای هیأت‌های صلح استان برگزار شد که در این مراسم تعدادی از اولیای دم از محکومان به قصاص به احترام پرچم متبرک مرقد امام رضا (ع) از حق خود گذشت کردند و مرتکبین به قتل عمد از مجازات قصاص نفس رهایی یافتند.

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در این همایش اظهارکرد: باران رحمت الهی بر دل‌هایی که از قصاص گذشته کرده و با عفو و بخشش زمینه حیات دوباره را فراهم می‌کنند، نازل می‌شود.

وی افزود: کسانیکه با آبرو، وقت، جان و مال خود در جهت حل دعاوی و برقراری سنت حسنه عفو و گذشت بین افراد اقدام می‌کنند، بدون شک از مقربان درگاه الهی بوده و نزد خداوند متعال از اجر عظیمی برخوردار می‌شوند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: صبر بر مصیبت و گذشت از حق الهی قصاص و جواب بدی را با خوبی دادن فریضه‌ای ارزشمند است که خداوند بزرگ آنرا نصیب مقربان خود قرار می‌دهد.

حجت الاسلام صادقی تاکید کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان و معتمدان اقوام و طوایف برای حل و فصل اختلافات به کار گرفته می‌شود که کمک بسیار بزرگی به دستگاه قضایی برای حل و فصل دعاوی پیش از ورود به محاکم قضایی می‌کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان اقوام و طوایف از اولویت‌های دستگاه قضا برای کاهش پرونده‌های محاکم است و خوشبختانه تاکنون نیز از این رویکرد نتایج ملموس و مثبتی دریافت شده است.

وی اضافه کرد: فرهنگ اسلام و ایران سرشار از نمونه‌های متعدد در خصوص گذشت، عفو و بخشش بوده و نمونه‌های بارز آن را در گنجینه اشعار فارسی می‌توان مشاهده کرد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه اظهار کرد: بزرگی در تکبر و خودستایی نیست، بلکه بزرگی در فروتنی و گذشت است که نام انسان را جاودان و ماندگار می‌کند و این افراد همواره در طول تاریخ به عنوان الگو و نماد معرفی شده اند.

حجت الاسلام صادقی گفت: تجربه نشان داده انتقام کام افراد را تلخ و ممکن است خوشحالی لحظه‌ای را به دنبال داشته باشد، ولی در نهایت پشیمانی افسوس را در پی دارد.

وی با بیان این که دستگاه قضایی استفاده از توان و ظرفیت بزرگان اقوام و طوایف را در جهت بسط فرهنگ عفو و گذشت با جدیت دنبال می‌کند، تاکید کرد: جوامعی که شان و منزلت بزرگان اقوام و طوایف خود را حفظ کنند، بدون شک می‌توانند بر بسیاری از اختلافات و مشکلات خود غلبه پیدا کنند که خوشبختانه این روحیه در جمهوری اسلامی ایران به وفور یافت می‌شود که می‌طلبد نسل جوان نیز با تأسی به این فرهنگ در این مسیر گام بر دارد.

حجت الاسلام صادقی یادآور شد: فرهنگ صلح و سازش و تشکیل جامعه صلح یاران ریشه در مجاهدت‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس دارد که آبرو و توان خود را برای دفاع از کیان این سرزمین در طبق اخلاص گذاشتند.

وی اضافه کرد: پیگیری اختلافات در محاکم قضایی باید آخرین مرحله باشد و همه تلاش کنیم در شورا‌های حل اختلاف این مسائل برطرف شود و از تشکیل پرونده جلوگیری شود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: هیئت‌های صلح بدون توقع مادی در این مسیر حرکت می‌کنند و بسیاری از آنان حتی برای حل و فصل اختلاف کمک مادی نیز می‌کنند، این هیات‌ها مختص دستگاه قضایی نیستند و باید سایر دستگاه‌ها نیز با ورود به این عرصه به تاثیرگذاری آن‌ها کمک کنند.

در این مراسم دکتر عمران علی‌محمدی رئیس کل دادگستری استان ایلام در سخنانی ضمن تقدیر از تشریف فرمایی  حجت الاسلام والمسلمین  صادقی به استان ایلام و برگزاری نخستین همایش صبر در استان، این اقدام بزرگ را در راستای اعتلای فرهنگ صلح و سازش و اعتلای عدالت ترمیمی در کشور توصیف کرد.

علی‌محمدی با اشاره به جایگاه ویژه صلح و سازش در استان ایلام و کسب رتبه سوم کشوری توسط شورای حل اختلاف استان از تلاش‌ها و خدمات کلیه بزرگان، مصلحان، روحانیون، متنفذین و اعضاء هیئت‌های صلح استان تقدیر و تشکر کرد.

وی ضمن اشاره به قوانین دین مبین اسلام و فلسفه وجودی حق قصاص در اسلام، قصاص را حق اولیاء دم و بخشش و گذشت از آن را مقام و جایگاه بهتر و والاتر خواند و افزود: شورا‌های حل اختلاف و هیئت‌های صلح استان با بهره گیری از ظرفیت اعضاء و نیرو‌های خدوم و دلسوز در توسعه حل اختلاف خوش درخشیده اند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام با تاکید بر سرلوحه قرار دادن صبر در همه ناملایمات زندگی متذکر شد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی همواره صلح و مدارا مقدم بر جنگ و انتقام بوده است و تا جایی که امکان داشته تلاش شده است تا از جنگ و خصومت پیشگیری شود.

وی با اشاره به این که یکی از برنامه‌های مهم قوه قضاییه در مسیر مردم‌محوری و تاکید بر رفع خصومت بر مبنای صلح و سازش، توسعه حل اختلاف در جامعه است، بیان داشت: بر مبنای این تدبیر، تعداد کثیری از پرونده موجود در نظام قضایی کشور با این تدبیر رسیدگی و منجر به صلح و سازش شده است.

علی محمدی با اشاره به ورودی ۲۶۴۰۵ پرونده به شورای حل اختلاف در سال جاری اظهار کرد: علاوه بر رسیدگی به تمام پرونده‌های ورودی به ۳۹۵ پرونده از سنوات گذشته نیز در این شورا رسیدگی شده است که میانگین ۴۹ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این مراسم اظهار کرد: بروز درگیری و خصومت بین افراد همواره در طول تاریخ وجود داشته و امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: کسانیکه هنگام وقوع اختلافات و درگیری‌ها صبر پیشه کرده و با عفو و گذشت آنرا حل و فصل می‌کنند، اثری تربیتی و ماندگار از خود بجا می‌گذارند و آیندگان همواره از آنان به نیکی نام می‌برند.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: بدون شک تقویت روحیه صلح و سازش در جامعه پیوند‌های عاطفی و ایمانی بین اقشار مختلف مردم را مستحکم‌تر می‌کند، افرادی که زمینه برقراری فرهنگ گذشت را در جامعه فراهم می‌آورند در پیشگاه خداوند متعال از منزلت و قرب بالایی برخوردار هستند.

حجت الاسلام کریمی تبار یادآور شد: دستگاه قضایی گام‌های موثری را طی سال‌های اخیر در این حوزه برداشته که می‌طلبد سایر ارگان‌های مسئول نیز پای کار آمده و در این جهت به دادگستری‌ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: فرهنگ عفو و گذشت یک رویکرد اسلامی و الهی است که فراتر از قانون می‌تواند به حل بسیاری از منازعات بین اقوام و طوایف کمک کند، هرچه این موضوع را به شکل مردمی برگزار کنیم، اثرگذاری و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

امام جمعه ایلام گفت: شرایط امروز کشور لزوم بهره گیری از ظرفیت بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان را برای حل مشکلات دوچندان می‌کند.

کریمی تبار با اشاره به افزایش آمار طلاق بویژه در میان جوانان گفت: انتظار است مصلحان به این عرصه نیز ورود کنند و اجازه ندهند این مغضوب‌ترین حلال الهی در جامعه گسترش پیدا کند.

وی اظهارکرد: دشمنان با تمام توان تبلیغاتی به جنگ انقلاب آمده تا از این طریق نسل جدید را با ارزش‌های نظام بیگانه کنند که بزرگان اقوام می‌توانند در خنثی کردن این توطئه نیز همچون سایر موارد پیشگام باشند.

همچنین حسن بهرام نیا استاندار ایلام نیز در سخنانی در این مراسم اظهار داشت: بزرگان، ریش سفیدان و سران طوایف به عنوان سرمایه‌های عظیم در استان نقش موثری را در ایجاد صلح و سازش و آرامش بخشی به جامعه ایفا می‌کنند.

وی تاکید کرد: هر چند انتقام حق مسلم مومن است، اما لذت عفو و بخشش بالاتر از انتقام است و این افراد مشمول رحمت پروردگار قرار می‌گیرند.

استاندار ایلام افزود: امروز و در جریان این برنامه معنوی و با حضور خدام و پرچم متبرک حرم مطهر رضوی همه خوبی‌ها و صفات پسندیده را مشاهده کردیم و بخشش این خانواده‌ها از مصادیق بارز مومن واقعی بودن است که عفو و بخشش را بر انتقام ترجیح دادند.

بهرام نیا با بیان اینکه مردم استان ایلام شایسته بهترین خدمت هستند، خاطرنشان کرد: دشمن در حوادث اخیر با در نظر گرفتن تحریم‌های ظالمانه و شرایط اقتصادی از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف خود دریغ نکرد و به فرموده رهبر فرزانه انقلاب دشمن حوادث را به خوبی مهندسی کردند، اما در محاسبات خود دچار اشکال شد و بار دیگر با نه بزرگ و دندان‌شکن ملت ایران مواجه شدند و علیرغم همه مشکلات اقتصادی دشمن را مأیوس و مغلوب کردند.

وی تاکید کرد: مردم استان ایلام با حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن دسیسه‌های دشمن را خنثی و به واسطه ایمان و ولایتمداری، مردم استان در این آزمون روسفید شدند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *