رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عدم پذیرش واقعیت آپارتایدی رژیم صهیونیستی توسط اتحادیه اروپا؛ عامل تداوم جنایت علیه فلسطینی‌ها

12:24 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۲۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عدم پذیرش واقعیت آپارتایدی رژیم صهیونیستی توسط اتحادیه اروپا؛ عامل تداوم جنایت علیه فلسطینی‌ها
اروپا در موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها همچنان چشمان خود را به روی واقعیت‌ها بسته است.

خبرگزاری میزان – جنایت‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در هفته‌های اخیر و در پی روی کار آمدن کابینه راستگرای افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تشدید شده و در میانه سکوت مدعیان غربی حقوق بشر همچنان پیش می‌رود.

به گزارش «پولیتیکو»، پس از یورش وحشیانه شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک فلسطینی حواره در جنوب نابلس در اواخر ماه فوریه سال جاری، هیئتی از دیپلمات‌های اروپایی از این شهرک بازدید کردند؛ آن‌ها ضمن محکوم کردن یورش مذکور بر لزوم حمایت از غیرنظامیان و اطمینان از پاسخگوسازی عاملان این جنایت تاکید کردند.

یورش مذکور که صد‌ها شهرک نشین صهیونیست در آن مشارکت داشتند، به دلیل شدت و وسعت آن بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ این در حالیست که چنین یورش‌های تحت حمایت کابینه رژیم صهیونیستی برای فلسطینی‌ها به ویژه در کرانه باختری بخشی از زندگی روزمره محسوب می‌شود.

نبود هیچگونه روند پاسخگوسازی عاملان، مشارکت کاملا مستند سربازان صهیونیست در برخی از خشونت‌ها و خود این واقعیت که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین بین‌المللی در حال گسترش هستند، همگی مظاهر یک سیستم آپارتاید هستند که مقام‌های صهیونیست به فلسطینی‌ها تحمیل می‌کنند.

اگرچه اتحادیه اروپا در پی حمله به حواره بر لزوم حمایت از غیرنظامیان و اطمینان از پاسخگوسازی تاکید کرد، اما این اهداف قابل ستایش تا زمان رفع آپارتاید، قابلیت تحقق ندارند و تا زمانی که اتحادیه اروپا واقعیت سیستمی را که رژیم صهیونیستی بر فلسطینی‌ها تحمیل کرده به رسمیت نشناسد، این اظهارات به پشیزی نمی‌ارزد.

اساسنامه دادگاه کیفری بین‌المللی رم، آپارتاید را جنایتی علیه بشریت تعریف می‌کند که با ارتکاب اعمال غیرانسانی مانند کشتار غیرقانونی، شکنجه و انتقال اجباری توسط یک گروه نژادی متعهد به حفظ یک رژیم نهادینه شده از ظلم و سلطه سیستماتیک بر گروه دیگر مشخص می‌شود.

در گزارشی که در فوریه ۲۰۲۲ منتشر شد، سازمان‌های حقوق بشری به این نتیجه رسید که رفتار مقام‌های صهیونیستی با فلسطینی‌ها بر اساس همین تعریف، آپارتاید است.

هر جا که فلسطینی‌ها تحت کنترل رژیم صهیونیستی زندگی می‌کنند، مقام‌های صهیونیست آن‌ها را تحت ظلم و سلطه سیستماتیک قرار می‌دهند.

گزارش عفو بین الملل شواهد مفصلی ارائه می‌کند که نشان می‌دهند چگونه قوانین و سیاست‌های رژیم صهیونیستی به‌طور خاص برای محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوق، زمین و منابع طراحی شده‌اند.

چنین شواهدی توسط سازمان‌های فلسطینی، صهیونیستی و بین‌المللی، دو گزارشگر ویژه سازمان ملل، دولت آفریقای جنوبی و چندین مقام سابق رژیم صهیونیستی نیز ارائه شده اند، اما اتحادیه اروپا با وجود محکومیت ابزار آپارتاید شامل کشتار غیرقانونی، گسترش شهرک‌ها، تخریب خانه‌ها و سرکوب آزادی بیان فلسطینی‌ها، همچنان از به رسمیت شناختن واقعیت سیستم آپارتاید رژیم صهیونیستی خودداری می‌کند.

اگرچه در ژانویه سال جاری، کمیسیون اروپا به صراحت اعلام کرد که استفاده از واژه آپارتاید را در ارتباط با رژیم صهیونیستی مناسب می‌داند، اما نتیجه مذاکرات طولانی میان کمیسیونر‌های اتحادیه اروپا یافته‌های آپارتاید را رد کرد و مدعی شد که چنین انتقادی از رژیم صهیونیستی یهودی ستیزانه است!

هنوز مشخص نیست که آن‌ها دقیقا کدام جنبه از شواهد یا تحلیل‌های موجود مبنی بر آپارتاید سیستماتیک رژیم صهیونیستی را مورد اعتراض قرار می‌دهد.

این در حالیست که ۱۲ سازمان حقوق بشر صهیونیستی از آن زمان «نگرانی شدید» خود را درباره تلاش‌ها برای مرتبط کردن گزارش عفو بین‌الملل با یهودستیزی ابراز کرده‌اند و شکست کمیسیون در به رسمیت شناختن آپارتاید رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داده اند.

همزمان باید توجه داشت که انتقاد از رژیم صهیونیستی که مبتنی بر استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشری است، نباید با استفاده گسترده از اصطلاح یهودی ستیزی و با استناد به یک تعریف غیر الزام‌آور قانونی رد شود.

در همین حال، اقدامات خود رژیم صهیونیستی که اخیرا متعهد به گسترش بیش از پیش شهرک‌های صهیونیستی شده و اصلاحات تبعیض آمیزی در قوانین تابعیت و اقامت را اعمال کرده، نادیده گرفتن این واقعیت را به طور فزاینده‌ای دشوار می‌کند.

رژیم صهیونیستی اخیرا به طرز نگران‌کننده‌ای، اختیارات گسترده‌ای را بر کرانه باختری اشغالی به بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو سپرد که در واکنش به خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست گفت که حواره باید توسط این رژیم کاملا محو شود.

ناکامی اتحادیه اروپا در پایبندی به اصول ادعایی خود و عدم مشارکت آن با نهاد‌های حقوقی و تحقیقاتی نه تنها به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه فلسطینیان جسارت بیشتری می‌دهد، بلکه به مبارزه با به اصطلاح یهودی ستیزی نیز آسیب می‌رساند.

اگر اتحادیه اروپا واقعا علاقه‌مند به پیشبرد صلح و عدالت است، باید ضمن اعلام ارتکاب مقام‌های رژیم صهیونیستی به جنایت آپارتاید، از تمام ابزار‌های سیاسی و دیپلماتیک در اختیار خود برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها جهت برچیدن این سیستم استفاده کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *