درباره فناوری‌های مورد توجه و پیشرو چه می‎دانیم؟

20:00 - 02 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۹۳۷
درباره فناوری‌های مورد توجه و پیشرو چه می‎دانیم؟
در این گزارش به فناوری قرص‌هایی برای مقابله با کووید، همجوشی هسته‌ای، آکسیوم ۱ و کارخانه حذف کربن اورکا پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان - هر ساله تعداد انگشت شماری از نوآوری‌ها، پیشرفت‌ها و اکتشافات، مرز‌های ممکن را با استفاده از فناوری جابجا می‌کنند.

به گزارش «فوربس»، مهمترین آن‌ها مواردی هستند که به حل مشکلات و غلبه بر چالش‌هایی که بر سیاره ما یا زندگی روزمره ما تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کنند. 

در ادامه به چند نمونه از این اختراعات اشاره شده است.

«پاکسلووید»؛ قرصی برای مقابله با کووید 


واکسن‌ها در کاهش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ بسیار موفق بوده‌اند، اما در برابر سویه‌های جدید کاربرد محدودی دارند و پس از مثبت شدن آزمایش یک فرد، تزریق این واکسن‌ها فایده ندارد.

قرصی که به عنوان یک درمان تولید شد، ثابت کرده است که در کاهش احتمال ابتلا به علائم شدید، حتی اگر پس از عفونت تجویز شود، موثر است.

یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که این قرص‌ها خطر بستری شدن در بیمارستان را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهند. 

این دارو با ایجاد اختلال در توانایی ویروس برای تکثیر خود در بدن، اساساً با تشکیل یک پوشش محافظ در اطراف سلول‌ها عمل می‌کند. 

یافته‌های جدیدتر نشان می‌دهد که حتی ممکن است برای درمان و تسکین علائم کووید طولانی، که تاکنون اغلب غیرقابل درمان به نظر می‌رسید، موثر باشد.

همجوشی هسته‌ای


فیزیکدانان مدت‌ها بر این باور بوده‌اند که روزی می‌توان انرژی ایجاد شده از طریق همجوشی هسته‌ای را مهار کرد، همان فرآیندی که انرژی خورشید را تامین می‌کند.

اخیرا محققان مقاله‌ای را منتشر کردند که در آن خبر از تلاش‌های موفقیت‌آمیز آن‌ها برای ایجاد «پلاسمای سوزاننده خودگرم شونده» داده شده بود. 

محققان امیدوارند که این پیشرفت در نهایت به راکتور‌های همجوشی تجاری بادوام منجر شود که منبع انرژی تقریبا بی حد و حصر، ارزان و پاکی را در اختیار ما قرار دهد. 

با تکیه بر این تحقیقات، استارت‌آپ Commonwealth Fusion Systems اکنون با مرکز علوم پلاسما و فیوژن MIT روی طرح‌هایی برای ساخت کارخانه‌ای کار می‌کند که بتواند قطعات را برای اولین راکتور‌های همجوشی تجاری تولید انبوه کند. 

اولین گام، ایجاد ماشین‌های نمونه اولیه خواهد بود که اولین ماشین‌هایی باشند که با استفاده از همجوشی به تولید انرژی خالص دست می‌یابند. 

پس از آن، امید است که تولید در مقیاس کامل بر روی ژنراتور‌های همجوشی آغاز شود که انرژی تولید می‌کند که در اوایل دهه آینده به شبکه‌های ملی تغذیه می‌شود. 

آکسیوم ۱

پیش از سال ۲۰۲۲، پیشرفت‌های موفقیت‌آمیز در پرواز‌های فضایی در سال‌های اخیر بیشتر بر روی «گردشگری فضایی» متمرکز بود، به‌طوری‌که Virgin Galactic و Blue Origin که توسط «جف بزوس»، مالک آمازون تأسیس شد، با موفقیت مسافران را در سال ۲۰۲۱ به فضا منتقل کردند.

Axiom-۱ اولین فضاپیمای دارای خدمه با بودجه خصوصی بود که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) لنگر انداخت.

با استفاده از فضاپیمایی طراحی شده توسط اسپیس ایکس، سه فضانورد با موفقیت از مرکز فضایی «کندی» در ماه آوریل به فضا پرتاب شدند و ۱۶ روز را در هاب هارمونی ایستگاه فضایی بین‌المللی لنگر انداختند. 

ماموریت Axiom-۱ برای آینده سفر‌های فضایی بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود، زیرا برنامه‌ریزی شده است که اولین گام در راه ایجاد یک ایستگاه فضایی با بودجه خصوصی و اداره شود، که مشاغل تجاری برای انجام تحقیقات خود و پروژه‌های توسعه در فضا، از آن استفاده خواهند کرد. 

در سال ۲۰۲۲ بزرگترین کارخانه حذف کربن جهان افتتاح شد

«اورکا»، نزدیک به منطقه «ریکیاویک» در ایسلند، بزرگترین و قدرتمندترین تاسیسات در نوع خود است که ظرفیت جذب ۴ هزار تن دی اکسید کربن از جو را در سال دارد.

دی اکسید کربن از طریق فیلتر‌هایی مکیده می‌شود که آن را با آب متصل می‌کند و آن را به زمین پمپ می‌کند، جایی که فرآیند‌های طبیعی در نهایت آن را به مواد معدنی کربنی، اساساً سنگ‌ها، تبدیل می‌کند. 

این نیروگاه خود از انرژی کربن خنثی تولید شده در یک نیروگاه زمین گرمایی مجاور تغذیه می‌شود. 

اگرچه ۴ هزار تن ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در واقعیت، تنها معادل آلاینده‌های تولید شده توسط ۹۰۰ خودرو است.

با این حال، طراحی Orca این است که با استفاده از طراحی «مدولار» ساخته شده است که می‌تواند نسبتاً ساده و ارزان در هر نقطه از جهان تکرار شود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *