ادامه واکنش‌ها به ازسرگیری روابط ایران و عربستان/استقبال اتحادیه اروپا و فرانسه

14:24 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۹۰۵
ادامه واکنش‌ها به ازسرگیری روابط ایران و عربستان/استقبال اتحادیه اروپا و فرانسه
در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به ازسرگیری روابط ایران و عربستان، مقام‎های اتحادیه اروپا، فرانسه، روسیه و سوریه از این موضوع استقبال کردند.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا از توافق اعلام شده برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان استقبال و اعلام کرد که مشتاقانه منتظر اجرای آن است.

«پیتر استانو»، سخنگوی ارشد سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا تلاش‌های دیپلماتیک منتهی به این گام مهم را تصدیق می‌کند.

به گفته وی، از آنجایی که هم عربستان و هم ایران برای امنیت منطقه محوری هستند، ازسرگیری روابط دوجانبه می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند. 

«استانو»، گفت که ارتقای صلح و ثبات و دستیابی به تنش‌زدایی در خاورمیانه از اولویت‌های کلیدی اتحادیه اروپا است.

این مقام اتحادیه اظهار کرد که این اتحادیه همچنان آماده تعامل با همه بازیگران در منطقه با رویکردی تدریجی و فراگیر و با شفافیت کامل است. 

در طرف دیگر «میخائیل بوگدانوف»، معاون وزیر خارجه روسیه، این توافق را «گامی بسیار مثبت» توصیف کرد که تأثیر مثبتی بر وضعیت کلی منطقه خواهد داشت. 

وی گفت که روسیه به همراه کشور‌هایی مانند عمان و عراق و دیگر کشور‌ها به این روند سیاسی کمک کرده است و افزود: به تازگی به دو کشور سفر کردم و موضوع عادی سازی روابط ایران و عربستان در دستور کار سفر ما بود. 

همچنین «آن کلر لژاندر»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران ظرف مدت حداکثر دو ماهه استقبال کرد.

وی تأکید کرد که پاریس از هر ابتکاری که می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای کند، حمایت می‌کند.

در همین حال، وزارت خارجه سوریه هم در واکنش به توافق میان تهران و ریاض در بیانیه‌ای اعلام کرد: سوریه از توافق عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور استقبال و از تلاش‌های صادقانه چین در این زمینه بسیار قدردانی می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *