بازتاب توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان در رسانه‌های بین‌المللی

9:20 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۸۰۱
بازتاب توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان در رسانه‌های بین‌المللی
موضوع توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان در میان رسانه‌های مختلف بین‌المللی با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است.

خبرگزاری میزان - موضوع توافق ازسرگیری روابط ایران و عربستان نه تنها در میان مقام‎های کشور‌های جهان، بلکه در میان رسانه‌های مختلف از چهار گوشه جهان با واکنش‌های بسیاری همراه بوده است.

در یکی از این واکنش‌ها خبرگزاری «اسپوتنیک» مطلبی را با عنوان «توافقنامه عادی سازی روابط ایران و عربستان: آهنگ ناقوس مرگ یکه تازی آمریکا در منطقه» منتشر کرد.

«اسپوتنیک»، نوشت که ترمیم روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض، که یک اتفاق مهم نه تنها برای این دو کشور، بلکه برای ثبات شرایط در خلیج فارس و در درجه اول و بدون شک در خاورمیانه و منطقه است.

«مارک دبوویتز»، مدیراجرایی «اف‌دی‌دی» هم در پیامی توییتری، نوشت: احیای روابط ایران و عربستان در نتیجه میانجیگری چین برای منافع آمریکا باخت، باخت و باخت با حساب می‌آید. 

او تاکید کرد: این نشان می‌دهد که سعودی‌ها به حمایت واشنگتن اعتمادی ندارند و ایران، فرصت را برای دور کردن متحدان آمریکا مهیا می‌بیند و اینکه چین در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی سیاست خاورمیانه است.

«رویترز» نیز نوشت: توافق غافلگیرکننده بین ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک چالش‌های زیادی را برای آمریکا ایجاد می‌کند.

به نوشته این رسانه، توافق مذکور همچنین حاوی عنصری است که مطمئناً مقام‎های واشنگتن را عمیقاً مضطرب می‌کند؛ نقش چین به عنوان میانجی صلح در منطقه‌ای که آمریکا مدت طولانی در آن نفوذ داشته است. 

همچنین یک روزنامه استرالیایی در رابطه با این توافق، نوشت: تحلیلگران می‌گویند که هر دو طرف از کاهش تنش سود می‌برند، زیرا ایران به دنبال کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است و عربستان تلاش می‌کند بر توسعه اقتصادی تمرکز کند.

روزنامه «استاندارد» چاپ اتریش هم در این رابطه نوشت: به اعتقاد ناظران مسائل سیاسی منطقه، این توافق می‌تواند تاثیر مثبتی بر تحولات منطقه و بین‌الملل، از جمله تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ یمن و نیز احیای مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. 

«فایننشال تایمز» نیز در واکنش به توافق ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان، نوشت: این یک چالش برای آمریکا است که روابط قوی سنتی آن با ریاض اخیراً سرد شده است.

«بیزینس اینسایدر» هم در مطلبی با عنوان «دهن‌کجی عربستان به آمریکا» به این توافق پرداخت و نوشت: عربستان سعودی و ایران روابط خود را با کمک چین احیا کرده‌اند و با بازگشایی سفارتخانه‌ها در پایتخت‌های مربوطه خود موافقت کرده‌اند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه باشد.

این نشریه نوشت که برقراری مجدد روابط دیپلماتیک توسط دولت‌های عربستان و ایران، تنش‌ها را در منطقه کاهش می‌دهد. 

«بیزینس اینسایدر» همچنین به نقل از «آرون دیوید میلر»، دیپلمات سابق آمریکایی که به چندین وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه مشاوره داده است، نوشت: این یک دهن‌کجی برای بایدن است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *