خاندوزی: قرعه‌کشی خودرو متوقف شده است

12:37 - 16 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۳۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خاندوزی: قرعه‌کشی خودرو متوقف شده است
سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص وضعیت عرضه خودرو در سال آینده گفت: قرعه‌کشی خودرو متوقف شده و تلاش دولت برای افزایش عرضه خودرو و جبران عقب‌ماندگی‌ها است.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، در نشست خبری در رابطه با وضعیت پرداخت یارانه‌ها در سال آینده گفت: دسترسی به کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری از پایان اسفند برای همه مردم ممکن خواهد بود البته یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

وی اعلام کرد: در این طرح، اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آن‌ها می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند، در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌ میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌ صورت نقدی، در موعد مقرر یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

توقف قرعه‌کشی خودرو

خاندوزی در پاسخ به میزان در خصوص توقف قرعه‌کشی خودرو اعلام کرد: قرعه‌کشی خودرو متوقف شده و همه متقاضیان خودرو به تدریج یک زمان‌بندی از مرحله ثبت‌نام تا تحویل خودرو را سپری خواهند کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: تلاش دولت برای افزایش عرضه خودرو و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه انجام شده است. در سال‌جاری یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو تولید شده است که انتظار می‌رود این رقم برای سال آینده به یک میلیون و ۷۰۰ دستگاه خودرو برسد.

وی همچنین تصریح کرد: انتظار می‌ر‌ود با تدابیر انجام‌شده و با وجود واردات و افزایش تولید، سال آینده مشکلی در عرضه خودرو نداشته باشیم.

خاندوزی با اشاره به نقاط مثبت و نقاط ضعف اقتصاد کشور گفت: رشد اقتصادی ۲.۷ درصدی در شش ماهه امسال، رشد مثبت ۱.۱ درصدی بخش کشاورزی و رشد ۵.۸ درصدی صنعت بیانگر شرایط مطلوب بخش حقیقی اقتصاد در سال‌جاری است.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت سرمایه ثابت ناخالص ۳.۹ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ بیکاری ۸.۲ درصد کاهش داشته و صادرات غیرنفتی ۱۱ ماهه رشد ۱۲ درصدی داشته است. 

وی تصریح کرد: در حوزه پروژه‌های کلیدی نیز شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگی بودیم که سال‌ها در کشور معطل مانده بود؛ امسال ۴ ابرپروژه آبی در کشور به بهره‌برداری رسید.

نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است

به گفته خاندوزی در حوزه سیاست‌های پولی نیز اقدامات دولت چشمگیر و موثر بوده است، کنترل مقداری ترازنامه بانکی و کاهش رشد نقدینگی از جمله این موارد است که براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه دولت با رشد ۶۰ درصدی درآمد‌های بودجه‌ای تا پایان ۱۱ ماهه و ۵۵ درصدی هزینه‌ها، توانست فاصله هزینه و‌ درآمد را به حداقل برساند گفت: همه موارد مذکور نماینده بخشی از رشد بخش حقیقی اقتصاد بودند که تنها در یکسال و نیم دولت سیزدهم محقق شد. اعتقاد دارم پرداختن به نارسایی‌ها و نقد آن‌ها، نباید موجب نادیده‌گرفتن پیشرفت‌ها و نقاط قوت‌ها شود.

وی همچنین بیان کرد: روند کاهشی نرخ تورم در کشور، از ابتدای امسال با حذف ارز ترجیحی و جنگ اوکراین و صعود تورم در بازار‌های جهانی متوقف شد و تورم نقطه به نقطه افزایشی شد. امروز در شرایطی هستیم که تورم در بسیاری از کشور‌ها از یک و ۲ درصد و بعضا تورم منفی به بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی تصریح کرد: تورم غلات، نان، مواد پروتئینی در آلمان از نرخ‌های منفی سال‌های گذشته، در ماه‌های گذشته به بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است؛ همین گروه‌ها در ایتالیا از تورم ۲ و ۳ درصدی به بیش از ۱۰ و ۲۰ درصد رسیده است؛ در ترکیه، تورم گروه‌های کالایی مذکور به بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافت که البته در ماه‌های اخیر با اندکی تعدیل به حدود ۸۰ درصد رسیده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: البته این موارد به معنای نادیده گرفتن خلا‌ها و قصور‌های احتمالی در داخل کشور نیست، اما در تحلیل بازار داخلی، نمی‌توان واقعیت بازار‌های جهانی را نادیده گرفت.

ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب برای مردم

به گفته وی دولت در راستای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب برای مردم، سه ابزار جدید را بزودی رونمایی می‌کند.

خاندوزی تصریح کرد: علیرغم ثبت رکورد خارجی فروش نفت، به دنبال توسعه فروش داخلی از طریق گواهی سپرده نفتی هستیم. پذیره‌نویسی شرکت سهامی عام پروژه در حوزه طلا و مس انجام و بزودی جزییات آن اعلام خواهد شد. 

علیرغم تورم شدید در بازار‌های جهانی، بازار‌های داخلی تا اواخر شهریور آرامش نسبی داشت و نرخ دلار حدود ۲۸ هزارتومان بود. اما با بروز برخی ناآرامی‌ها و شکل‌گیری انتظارات تورمی، خلاء‌ها و نقصان‌هایی که در بازار‌های مختلف دارایی وجود داشت، تورم بار دیگر خودنمایی و بروز کرد و شاهد صعود قیمت در برخی بازار‌ها بودیم. 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت از همان ماه‌های اول فعالیت، افزایش تولید خودرو را در دستور کار قرار داد و تولید خودرو امسال بعد از ۴ سال، رکورد میلیونی شدن را ثبت کرد و تولید به یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه رسید.

اعطای اعتبار ۱۰ میلیون تومانی به بازنشستگان

وی همچنین بیان کرد: از فردا بازنشستگان کشوری می‌توانند تا سقف ۱۰ میلیون تومان (بدون مراجعه و بدون ضامن) از اعتبار خرید استفاده کنند.

کاهش زمان ترخیص کالا‌های وارداتی در گمرک از ۷ به ۳ روز  

خاندوزی اعلام کرد: بر اساس گزارشات مقدماتی که گمرک در ۱۱ ماه سال‌جاری که اعلام کرده کشور ۵۳ میلیارد دلار واردات به صورت قطعی داشته است که این به معنای ۱۵ درصد افزایش ارزشی میزان واردات کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل است که نشان می‌دهد فرآیند‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.  

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص زمان ترخیص کالا‌ها گفت: گمرک در ۲ حوزه صادرات و واردات امسال یک گام بسیار مثبت در این خصوص برداشته شده که زمان ترخیص کالا‌های صادارتی از یک روز به حدود ۴ ساعت کاهش یافته و در خصوص کالا‌های وارداتی نیز زمان ترخیص از ۷ روز به ۳ روز کاهش زمان داشته ایم.  

وی بیان کرد: فرآیند‌ها در مسیر تسهیل تجارت کشور است، اما ممکن است در برخی از فرآیند‌ها چه در بخش ثبت سفارش و یا به صورت ویژه در خصوص تخصیص شناسه ارزی و تامین ارز توسط بانک مرکزی زمان‌ها کمی طولانی شده باشد که حتما این موارد توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پیگیری می‌شود.

آخرین وضعیت مرکز مبادله طلا و ارز

خاندوزی عنوان کرد: کمیته تخصیص ارز با مسئولیت بانک مرکزی دقیقاً با این هدف ایجاد شد که اگر نیاز‌هایی در حوزه واردات وزارت صمت یا در حوزه واردات وزارت جهاد کشاورزی و یا در حوزه واردات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز‌هایی وجود دارد، در نهایت با تأیید پایانی بانک مرکزی و اطمینان از تأمین و تخصیص ارز انجام شود.  

وی اعلام کرد: از جهت بازگرداندن ارز‌های صادراتی به کشور، چند جلسه بسیار جدی بین بانک مرکزی و شرکت‌های پتروشیمی، ایمیدرو و شرکت‌های فولادی کشور برگزار شد و تعهد‌های لازم را شرکت‌های صادراتی دادند که حتما نسبت به بازگرداندن ارز‌های صادراتی به چرخه تجارت کشور متعهد و پایبند بمانند و در صورت تخطی این شرکت‌ها که بازیگران بزرگ و عمده‌ای هم در بازار ارز هستند، برخورد‌های مدیریتی بسیار جدی از سوی وزارتخانه مربوطه انجام خواهد شد و این تذکر به خود مدیرعامل شرکت‌ها هم منتقل شده است که نباید در این زمینه استنکاف کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که در بانک مرکزی وجود داشت، از دوم اسفند که مرکز مبادله طلا و ارز شروع به کار کرد تا روز گذشته که پانزدهم اسفند است، معادل بیش از ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو (به دلیل اینکه ارز‌های مختلفی است) عرضه در مرکز مبادله طلا و ارز صورت گرفته است و از این میان معادل بیش از یک میلیارد یورو معامله بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان قطعی شده است و هم اختیار تخصیص و هم اختیارات مربوط به نظارت حوزه ارزی به شکل کامل در ید بانک مرکزی قرار گرفته است تا بتواند به شکل کامل سیاست‌های خود را پیش ببرد.

جزئیاتی از نرخ ارزی بودجه سال آینده

خاندوزی همچنین در رابطه با نرخ ارز گفت: اساسا هیچ ابهامی در نرخ ارز وجود ندارد. ارز نیما یعنی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان. هر ارزی که دولت از صادرات نفت به دست می‌آورد و از آن تامین کالا‌های اساسی کشور صورت می‌گیرد، بر اساس نرخ ارز نیمایی است و اساسا نیازی به این نیست که دولت برای واردات از نرخ ارز دیگری غیر از ارز نیما استفاده کند.

وی تصریح کرد: اتفاقی که در سال‌های قبل در سامانه نیما رخ داد و دولت مجبور بود که نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به ارز نیما بدهد که فشار بودجه‌ای بر دولت تحمیل می‌شد و گاهی باعث افزایش پایه پولی در اقتصاد کشور در دولت قبل هم می‌شد، دیگر وجود ندارد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اظهار کرد: نرخ ارز صادراتی یعنی آنچه دولت صادر می‌کند و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما است و برای ارز‌های مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی کشور اختصاص می‌یابد و در مرکز مبادله سایر صادرکنندگان که محصولات دیگری را به شکل سنتی صادر می‌کنند و برای سایر واردات غیر از کالا‌های اساسی کشور بر اساس نرخ مبادله عرضه می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *