تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از مرز ۱۰۰ مورد فراتر رفت

12:38 - 16 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۳۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از مرز ۱۰۰ مورد فراتر رفت
شمار تیراندازی‌های جمعی مرگبار در آمریکا در سال ۲۰۲۳ از رقم ۱۰۰ مورد هم فراتر رفت.

خبرگزاری میزان – در حالی که فقط یک هفته از ماه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی گذشته است، تعداد تیراندازی‌های جمعی در آمریکا از رقم ۱۰۰ مورد عبور کرد.

موضوع نگران کننده هزینه سنگینی است که آمریکایی‌ها به دلیل انفعال دولت و کنگره در این زمینه بر شهروندان تحمیل می‌کند.

به گزارش «سی ان ان»، براساس داده‌های «گان ویلونس آرشیو»، رصد کننده خشونت مسلحانه در آمریکا، شمار تیراندازی‌های جمعی در آمریکا در هفته اول ماه مارس سال ۲۰۲۳ به رکورد بی سابقه‎ای رسیده است.

در سال ۲۰۲۲ آمریکا در هفته سوم مارس آمار ۱۰۰ تیراندازی جمعی را ثبت کرده بود؛ در سال ۲۰۲۱ نیز آمار ۱۰۰ تایی تیراندازی‌های جمعی در اواخر ماه مارس رخ داده بود؛ در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تا ماه می ۱۰۰ تیراندازی جمعی در آمریکا رخ نداده بود.

رئیس سازمان مذکور، گفت: آمریکایی‌ها از ترس اینکه آیا خود یا خانواده شان قربانیان بعدی تیراندازی جمعی شوند، خسته شده اند؛ فرزندان ما از اینکه به آن‌ها گفته می‌شود «فرار کنید، پنهان شوید و مبارزه کنید» خسته شده اند؛ این تراژدی‌های مکرر و منحصر به فرد آمریکایی باید برای سران سیاسی ما فراخوانی برای اقدام باشد.

 

یک ملت تحت خشونت خشونت تسلیحاتی؛ عبور تیراندازی‌های جمعی از رقم ۱۰۰ در آمریکا

 

وی افزود: ما نیاز به تغییر قاطع در قوانین و مقررات سلاح آمریکا داریم؛ هزینه انفعال سیاسی برای جلوگیری از خشونت با اسلحه به طور فزاینده و به طرز غم انگیزی روشن است.

یک استاد دانشگاه «یو سی ال اِی»، گفت: اگرچه صدمات مرگبار و غیرکشنده ناشی از خشونت با سلاح گرم در حال افزایش است، اما هیچ واکنش قانونی واقعی پس از اعمال خشونت با سلاح گرم در حمایت از افراد یا جوامعی که در آن زندگی می‌کنند، صورت نگرفته و شواهد کمی وجود دارد که اقدامات پیشگیرانه، مانند مانور تیراندازی فعال، آسیب واقعی را کاهش داده است.

وی در ادامه گفت: راه‌حل‌ها و ابزار‌های واقعی، از جمله ممنوعیت فروش سلاح‌های تهاجمی برای حل بحران وجود دارند که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند، البته در صورتی که مقام‌های ما برای اجرای آن‌ها اقدام کنند.

باید توجه داشت که رابطه آمریکا با مالکیت اسلحه منحصربه‌فرد است و فرهنگ سلاح آن یک واقعیت متفاوت از جهان است که تلاش‌های قانونی را پیچیده می‌کند.

بر اساس یک نظرسنجی به ازای هر ۱۰۰ آمریکایی، حدود ۱۲۰ سلاح وجود دارد؛ در هیچ کشور دیگری مانند آمریکا تعداد سلاح بیش از افراد غیرنظامی نیست.

 

یک ملت تحت خشونت خشونت تسلیحاتی؛ عبور تیراندازی‌های جمعی از رقم ۱۰۰ در آمریکا

 

براساس نظرسنجی «گالوپ» در نوامبر ۲۰۲۰، حدود ۴۴ درصد از بزرگسالان آمریکایی در خانواده دارای سلاح زندگی می‌کنند و حدود یک سوم آن‌ها شخصا صاحب سلاح هستند.

همچنین بر اساس نظرسنجی «پیو» در آوریل ۲۰۲۱، تقریبا یک سوم بزرگسالان آمریکایی معتقدند اگر افراد بیشتری سلاح داشته باشند، جرم کمتری رخ می‌دهد.

با وجود این، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که در جا‌هایی که مردم دسترسی آسانی به سلاح گرم دارند، مرگ‌های ناشی از سلاح از جمله خودکشی، قتل و جراحات غیرعمد بیشتر است.

در همین حال، تیراندازی‌های دسته جمعی همچنان سبب افزایش تقاضا برای سلاح‎های بیشتر می‌شود؛ بنابراین، شاید تعجب آور نباشد که شهروندان آمریکایی بیش از سرانه هر کشور توسعه یافته دیگری بر اثر خشونت با اسلحه کشته شده است.

این نرخ در آمریکا هشت برابر بیشتر از کانادا است که هفتمین نرخ مالکیت سلاح در جهان را دارد؛ بر اساس داده‌های موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در سال ۲۰۱۹، نرخ مذکور در آمریکا ۲۲ برابر بیشتر از اتحادیه اروپا و ۲۳ برابر بیشتر از استرالیا است.

لایحه دوحزبی ایمنی اسلحه سال گذشته که حمایت ۱۴ جمهوریخواه در مجلس و ۱۵ جمهوریخواه در سنا را به دست آورد، نشان دهنده مهم‌ترین قانون جدید فدرال برای رسیدگی به خشونت‌های تسلیحاتی از زمان قانون منقضی شده ۱۰ ساله ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی در سال ۱۹۹۴ است، اما این لایحه نتوانست موفقیت خاصی را کسب کند.

نظرسنجی ۲۰۲۲ سی ان ان نشان داد که اکثر آمریکایی‌ها (۶۶ ٪) از قوانین سختگیرانه‌تر اسلحه حمایت می‌کنند؛ بیش از ۴ نفر از هر ۱۰ آمریکایی نیز گفتند که قانون جدید اسلحه به اندازه کافی برای تغییر اوضاع مفید نیست.

بسیاری از جمهوری‌خواهان که اکنون مجلس نمایندگان آمریکا را کنترل می‌کنند، بحران سلامت روان در این کشور را دلیل مشکل خشونت تسلیحاتی در آمریکا ذکر کرده‌اند و علاقه چندانی به تغییر قانون اسلحه نشان نمی‌دهند.

چالش‌های سلامت روان در دوران شیوع کرونا و همه گیری خشونت افزایش یافت، اما تجزیه و تحلیل محققان دانشگاه «جانز هاپکینز» نشان داد که سلاح این موارد را به طور قابل‌توجهی مرگبارتر می‌کند.

 

یک ملت تحت خشونت خشونت تسلیحاتی؛ عبور تیراندازی‌های جمعی از رقم ۱۰۰ در آمریکا

 

همچنین بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، همه میزان افزایش خودکشی و بیشتر میزان افزایش قتل‌ها مربوط به موارد مرتبط با سلاح بوده است.

نکته قابل توجه این که میزان خودکشی با سلاح در آمریکا ۱۰ درصد افزایش یافته است در حالی که میزان خودکشی بدون اسلحه کاهش یافته است.

نظرسنجی «سی ان ان» که چند هفته پس از تیراندازی‌های دسته جمعی در مدرسه ابتدایی در اووالد، تگزاس و در یک فروشگاه در بوفالو، نیویورک انجام شد، نشان داد که ۵۸ درصد از آمریکایی‌ها معتقد بودند که قوانین سختگیرانه کنترل اسلحه باعث کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از سلاح می‌شود.

اما تا زمانی که قانونگذاران در کنگره نظرات این اکثریت را منعکس نکنند، ادامه چرخه مرگبار خشونت و عدم بحث درباره قوانین ایمنی بیشتر در مورد اسلحه قابل پیش بینی است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *