مروری بر دستاوردهای نظامی در سالی که گذشت/ هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ»؛ گام بلند پیشرفت در صنعت هوایی کشور

14:00 - 02 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۰۳۷
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
مروری بر دستاوردهای نظامی در سالی که گذشت/ هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ»؛ گام بلند پیشرفت در صنعت هوایی کشور
هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» محصول بومی نماد عینی یک محصول دانش بنیان است که با توسعه خط تولید آن شاهد افزایش توان حرفه‌ای کشور در صنعت هوایی، قطعه سازی پیشرفته، ساخت و تولید اقلام «های تِک» و در نهایت پیشرفت صنعت هوایی کشور و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی خواهیم بود.

خبرگزاری میزان – پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ و در آستانه سوم خرداد روز مقاومت، ایثار و پیروزی هواپیمای ترابری «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

سرزمین پهناور ایران اسلامی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و .. را دارد؛ به گفته وزیر دفاع وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگرد‌های امداد رسانی، کمک شایانی در راستای خدمت رسانی به آحاد مردم، دستگاه ها، سازمان‌های کشوری و لشکری خواهد کرد.

ساختارهواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» بازطراحی و توسعه یافته هواپیما‌های هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیاز‌های مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استاندارد‌ها و مقررات بین المللی، سیستم پشرانه‌ آن، قطعات و پیکره‌ آن به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.

به گفته وزیر دفاع ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سال‌های اخیر تمامی تست‌های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است. اکنون هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل‌های هم رده خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه‌ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه نیست و این محصول نهایی که بدست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده است زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیما‌های پیشرفته‌تر به وجود آورده است.

 

هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ»؛ گام بلند پیشرفت صنعت هوایی کشور

سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باند‌های کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باند‌های خاکی از ویژگی‌ها و کاربرد‌های دیگر هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است. این محصول بومی نماد عینی یک محصول دانش بنیان است که با توسعه خط تولید آن شاهد افزایش توان حرفه‌ای کشور در صنعت هوایی، قطعه سازی پیشرفته، ساخت و تولید اقلام «های تِک» و در نهایت پیشرفت صنعت هوایی کشور و شرکت‌های دانش بنیان در عرصه جهانی خواهیم بود.

به گفته امیر سرتیپ آشتیانی «هواپیمای ترابری سبک سیمرغ» از هر نظر منافع ملی کشور را تقویت می‌کند. طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارزآوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه‌ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت انسجام ظرفیت‌های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیرو‌های مسلح را با باشگاه سازندگان هواپیما‌های سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد.

امیر سرتیپ دوم خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع نیز در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» گفته بود: هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بار‌های سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیت‌هایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به توانایی انجام مأموریت‌های هواپیمای ترابری «سیمرغ» در حوزه تجاری و ترابری، نظامی، امداد رسانی در حوادث غیر مترقبه و انجام مأموریت‌های تاکتیکی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز کشور، این هواپیما با تکیه بر ظرفیت‌های بومی علمی، بازطراحی و به دست متخصصان دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و همکاری شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

امیر خواجه فرد با بیان اینکه در چند سال اخیر تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌ی طراحی، تولید و رفع نواقص هواپیمای ترابری سیمرغ به انجام رسیده است ادامه داد: تحریم ها، تهدید ها، کرونا و موانع طراحی در ساخت قطعات‌های تِک به هیچ وجه خللی درعزم راسخ متخصصان هوایی در تحقق شعار «ما میتوانیم» ایجاد نکرد و امروز به برکت خون شهیدان و جانفشانی دست اندر کاران حوزه‌ی دفاعی، شاهد یک محصول توانمند بومی در کشور هستیم.

 

هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ»؛ گام بلند پیشرفت صنعت هوایی کشور

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی جدید هواپیمای سیمرغ را تحت الزامات و قانون‌های بین المللی هوانوردی عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی داخلی از جمله شرکت‌های دانش بنیان در این پروژه منجر به ساخت ۳۰ هزار قطعه و سامانه هوایی، طراحی و ساخت پیکچر‌های پیچیده و بزرگِ مونتاژی، طراحی و ساخت سامانه‌های تست و آزمون و تدوین بیش از هزار جلد مستندات طراحی شده است که این موضوع دستاورد‌های قابل توجهی برای ارتقا و پیشرفت صنعت کشور به ارمغان خواهد آورد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک سیمرغ؛ با بیان اینکه کشور نیاز‌های متنوعی در انواع حوزه‌های هوانوردی دارد، گفت: سیاست نظام بر گسترش صنایع هواپیماسازی هسا و راه اندازی خطوط تولید جدید در این شرکت است.

محمد محمدی‌بخش تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با همکاری وزارت دفاع انواع تست‌های زمینی و هوایی ایمنی را بر روی پرنده‌های در دست تولید صورت می‌دهد تا هموطنان از ایمنی این پرنده‌ها مطمئن باشند.

انتهای پیام/


رضا قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
0
0
سلام..خسته نباشید به پرسنل محترم وغیور مردان این سازمان وانتظامی تبریک میگویم..
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *