بررسی لایحه بودجه 1402؛

سقف وام ازدواج مشخص شد/ پذیرش حساب یارانه یا سهام عدالت برای ضمانت پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری/ اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان خدمت

8:33 - 15 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۹۹۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سقف وام ازدواج مشخص شد/ پذیرش حساب یارانه یا سهام عدالت برای ضمانت پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری/ اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان خدمت
نشست علنی مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان- نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه، ۱۵ اسفند ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه و با حضور ۱۹۱ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

تکلیف دولت برای اصلاح ساختار شرکت‌های برق

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند‌های (ح)، (ط) و (ی) تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ح) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف پنج درصد (۵%) از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامه‌های فرهنگ سازی توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌ها (به تشخیص شرکت ملی گاز و توانیر) در قالب عقد قرارداد به این سازمان‌ها پرداخت گردد.

براساس بند (ط) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح ساختار شرکت‌های برق اقدام نماید. اساسنامه این شرکت‌ها به پیشنهاد وزیر نیرو به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

براساس بند (ی) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ برق دریافتی نیروگاه‌های اتمی و تجدیدپذیر در مقابل برق دریافتی این واحد‌ها از سایر نیروگاه‌ها در هر نقطه‌ای از کشور، مشمول هزینه انتقال نخواهد شد.

مصوبه مجلس برای حمایت از اقشار محروم؛ قبض آب، برق و گاز خانوار‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی رایگان شد

نمایندگان مجلس مصوب کردند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف به صورت رایگان محاسبه شود.

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند‌های الحاقی (۲) و (۳) تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاقی (۲) تبصره ۱۵ ماده واحده این لایحه؛ براساس ماده (۴) قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز مصوب ۱۳۹۶/۳/۱۰ دستگاه‌های مسؤول موضوع این قانون می‌توانند، در سال ۱۴۰۲ نسبت به برقراری انشعاب‌های غیردائم خدمات عمومی موضوع این قانون مطابق با تعرفه مربوط در محدوده شهر‌ها و روستاها، تا تعیین تکلیف قانونی از سوی مراجع ذی‌صلاح، اقدام نمایند.

همچنین در بند الحاقی (۳) تبصره ۱۵ ماده واحده لایحه بودجه آمده است؛ در سال ۱۴۰۲ وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکین خانوار‌های کشور را به گونه‌ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکین تا سقف الگوی مصرف خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکین تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی. بی. تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوار‌های مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه می‌شود.

میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین شود که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

۴۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای زوج های زیر ۲۵ سال

با تصویب نمایندگان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در چهارچوب برنامه کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، حداقل معادل دو میلیون میلیارد  ریال از محل سپرده‌های قرض الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی غیر از بانک‌های قرض الحسنه پس از کسر سپرده قانونی را به قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص داده و از طریق بانک‌های عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) به شرح زیر نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نماید:

۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (موضوع ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت):

۱-۱- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ بوده است مبلغ یک میلیارد و هشتصد میلیون ریال و با دوره‌ی بازپرداخت ده ساله

۱-۲- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ دو میلیارد و دویست میلیون ریال.

وام ۳۰ میلیونی به ازای فرزند اول

با موافقت نمایندگان ملت،  برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به شرح زیر پرداخت می‌شود؛

۱-۲ - به ازای فرزند اول سیصد میلیون (۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۲: ‌ به ازای فرزند دوم ششصد میلیون (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۳: ‌به ازای فرزند سوم نهصد میلیون (۹۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۴: ‌به ازای فرزند چهارم یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال

۲-۵: ‌به ازای فرزند پنجم و به بعد یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال.

حساب یارانه یا سهام عدالت ضمانت وام ازدواج و فرزندآوری می‌شود

نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند تا متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بتوانند از حساب یارانه یا سهام عدالت خود به عنوان تضمین پرداخت تسهیلات استفاده کنند.
 
تسهیلات ۲۰۰ میلیونی ودیعه یا خرید مسکن به خانواده های فاقد مسکن دارای فرزند سوم یا بیشتر
 
در ادامه نمایندگان مقرر کردند که به خانواده‌ های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌ شوند به میزان ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن پرداخت شود.
 
ارائه تسهیلات تامین جهیزیه کالای ایرانی
 
با موافقت نمایندگان همچنین مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال از منابع صدر تبصره تبصره (۳) ماده (۶۸) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کل کشور، ستاد کل نیرو‌های مسلح و بسیج سازندگی جهت تأمین جهیزیه کالای ایرانی و لوازم خانگی زوج‌هایی که از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یا فرزندآوری استفاده نکرده اند به نهاد‌های مزبور اختصاص می‌یابد.
 
ساز و کار مجلس برای تسهیل در فرآیند ارائه وام‌های خرد در شبکه بانکی
 
باتصویب در مجلس روایس اسلامی وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی موظف است در راستای توسعه دامنه وثائق بانکی و تسهیل دریافت تسهیلات خُرد در شبکه بانکی، زیرساخت‌های لازم برای توثیق برخط(آنلاین) اوراق بهادار نظیر سهام، اوراق مالی اسلامی، واحدهای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، گواهی سپرده های کالایی و طلا نزد شبکه بانکی را فراهم نموده و تا شهریور ماه سال ۱۴۰۲ تمامی بانک های دولتی و خصوصی شده را به سامانه مزبور متصل کند.
 
سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف به ثبت نام متقاضیان جدید شد

پس از تصویب نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن بروزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و اعلام حذف گروه‌های پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام نمایند. کلیه دستگاه‌های اجرائی ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پزشکی قانونی موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به‌صورت برخط، مستمر و رایگان به وزارتخانه مذکور بوده و مکلفند تا فرایند استحقاق سنجی متقاضیان را با بهره‌برداری از شاخص‌های پایگاه، تدقیق، هدفمند و اثربخش کنند.

تکلیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات قانون جهش تولید مسکن

نمایندگان مصوب کردند که بانک‌ها و موسسات اعتباری حسب ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات مسکن (مطابق سهمیه تعیین شده توسط بانک مرکزی برای هر بانک) اقدام کنند و درصورت عدم پرداخت تسهیلات مسکن مطابق تبصره (۵) ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، نسبت به أخذ مالیات به میزان بیست درصد (۲۰%) تعهد انجام نشده تا سقف سیصد هزار میلیارد ریال اقدام می‌شود و به ردیف تعیین شده در جداول درآمدی جهت تخصیص به صندوق ملی مسکن با اولویت تامین مسکن برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و تأمین اعتبار جهت تکمیل خطوط ریلی شهر‌های جدید واریز شود.

اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای ودیعه مسکن مددجویان نهادهای حمایتی
 
نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا ۳ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کل کشور (به نسبت ۷۰ درصد کمیته امداد امام خمینی(ره) و ۳۰ ‌‎درصد سازمان بهزیستی کل کشور) اختصاص یابد.
 
مخالفت مجلس با عدم ارائه خدمات درمانی به افراد فاقد بیمه
 
نمایندگان مردم در جهت رعایت عدالت اجتماعی، با یکی از بندهای لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت درخصوص عدم ارائه خدمات درمانی به افراد فاقد بیمه مخالفت کردند.
 
نمایندگان همچنین سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کردند با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک ضمن استقرار پایگاه ملی بیمه های سلامت کشور و ادغام آن با پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور ضوابط و دستورالعمل نحوه به روزرسانی و بهره برداری از آن را ابلاغ کند.
 
مراکز پزشکی و پیراپزشکی ملزم به عقد قرارداد با بیمه های درمانی پایه شدند
 
با موافقت مجلس و به‌منظور رعایت عدالت در سلامت، گسترش نظام ارجاع و کاهش سهم پرداخت بیمه‌شدگان، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات (شامل مراکز و حرف پزشکی و پیراپزشکی) اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ملزم به عقد قرارداد با بیمه‌های درمانی پایه هستند و کلیه دستگاههای مجوز دهنده ذیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند صدور و تمدید مجوزهای مربوط به حرف و مراکز پزشکی را منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه درمانی کنند.
 
منابع ناشی از افزایش قیمت سیگار صرف احداث و تجهیز مراکز ناباروری و ورزش همگانی می شود
 
با تصویب نمایندگان  ‌از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ پانصد ریال، تولید داخل با نشان (برند) بین المللی یک هزار ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی دویست هزار ریال به‌عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ هشت هزار ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی سیصد و پنجاه هزار ریال به‌عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود تا مطابق ردیف‌های این قانون برای بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاه‌های دولتی، ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود.
 
سازمان بیمه سلامت مکلف به ادغام پایگاه ملی بیمه‌های سلامت کشور با اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور و به روزرسانی آن شد

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ۱۷ ماده واحده این لایحه با ۱۲۳ رأی موافق، ۳۲ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
 
بر این اساس نمایندگان مجلس سازمان بیمه سلامت ایران را مکلف کردند با همکاری کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک ضمن استقرار پایگاه ملی بیمه‌های سلامت کشور و ادغام آن با پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان درمان کشور ضوابط و دستورالعمل نحوه به روزرسانی و بهره برداری از آن را ابلاغ کند.
 
خدمات طب ایرانی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد
 
نمایندگان مردم در جلسه علنی بعد از ظهر مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت را مکلف کردند تا پایان سال ۱۴۰۲ ادغام خدمات طب ایرانی را در شبکه بهداشتی کشور به پوشش ۱۰۰ درصدی برساند و نیز به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم حداقل ۳ خدمت حوزه طب ایرانی را تحت پوشش بیمه ای قرار دهد.
 
ارائه دارو و تجهیزات پزشکی بدون استعلام و احراز اصالت ممنوع شد
 
نمایندگان همچنین ارائه هرگونه دارو و تجهیزات پزشکی مشمول فهرست ابلاغی سازمان غذا و دارو توسط داروخانه‌ها و مراکز درمانی را  بدون استعلام و احراز اصالت از طریق سامانه‌های دارای مجوز و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ممنوع کردند.
 
سازمان بیمه سلامت مکلف به پوشش خدمات درمانی صندوق بیمه سلامت و بیمه روستاییان شد
 
نمایندگان مردم در مجلس سازمان بیمه سلامت را مکلف کردند تا نسبت به پوشش خدمات درمانی در دو صندوق بیمه سلامت همگانی و بیمه روستاییان و عشایر همچون سایر صندوق‌های بیمه‌ای اقدام کند.
 
اختصاص دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال سربازان وظیفه پس از پایان خدمت
 
نمایندگان مردم در مجلس مصوب کردند با معرفی ستاد کل نیرو‌های مسلح مبلغ دو هزار میلیارد تومان برای اشتغال سربازانی که خدمت وظیفه را سپری کرده‌اند، اختصاص یابد.
 
 نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند‌های الحاقی (۱) و (۲) تبصره (۱۸) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الحاقی (۱) تبصره (۱۸) ماده واحده این لایحه آمده است: بیست هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت اشتغال سربازانی که خدمت وظیفه را سپری نموده‌اند با معرفی ستاد کل نیرو‌های مسلح پرداخت می‌شود.

در بند الحاقی (۲) تبصره (۱۸) ماده واحده این لایحه آمده است: (۲۵) درصد از منابع جزء‌های (۶) و (۷) بند (الف) این تبصره به طرح‌های تولید و اشتغال تعاونی‌ها پس از تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اختصاص می‌یابد.
 
سازوکار مجلس برای ارتقای بهره‌وری خدمات عمومی، شفاف‌سازی، مسؤولیت‌پذیری و پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی
 
نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند‌های (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (هـ) و (و) تبصره ۱۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
 
بنابراین نمایندگان مردم در مجلس، دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند به منظور ارتقای بهره وری و شفاف سازی، برنامه‌های خود را به تایید دستگاه‌های سیاستگذار ذیربط رسانده و متعاقباً تا پایان خردادماه نسبت به مبادله موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام کنند.

حقوق نمایندگان و مدیران قوه مقننه در سامانه اداری و استخدامی ثبت می شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با جزء 1-3 بند (الف) تبصره 20 ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس این جزء؛ مجلس شورای اسلامی مکلف است حقوق نمایندگان و مدیران خود را برای نظارت عموم مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دهد.

الزامات افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و جلوگیری از افزایش حجم دولت تعیین شد

نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم امروز (دوشنبه ۱۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، با بند (ج) تبصره (۲۰) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

نمایندگان مردم در مجلس، ساز و کار افزایش بهره‌وری نیروی انسانی و جلوگیری از افزایش حجم دولت را تعیین کردند.

سه دهک پایین جامعه تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ک) تبصره (17) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساسا بند (ک) تبصره (17) ماده واحده؛ سازمان بیمه سلامت ایران مکلف است در فروردین‌ماه هرسال با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان، افراد فاقد بیمه پایه از سه دهک پایین درآمدی را شناسایی و تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد. همچنین این سازمان مکلف است سایر افراد متقاضی را در‌صورت تأیید بر اساس آزمون وسع (با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان) تحت پوشش بیمه رایگان قرار دهد.

تکلیف آموزش و پرورش برای جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی در مدارس دولتی

نمایندگان مردم در مجلس در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت آموزش و پرورش را مکلف به جذب و بکارگیری ۲۵ هزار نیروی خدماتی برای مدارس دولتی کردند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *