رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۱.۵ میلیون فقره وام بدون ضامن در یک سال پرداخت شد

16:58 - 14 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۹۴۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
۱.۵ میلیون فقره وام بدون ضامن در یک سال پرداخت شد
وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با میزان پرداخت وام بدون ضامن در سال‌جاری گفت: در راستای مردمی‌سازی اقتصاد یک و نیم میلیون وام خرد بدون ضامن در یکسال گذشته را با همکاری بخش‌های مختلف کشور اعطا کرده‌ایم که البته هنوز هم کم است و باید افزایش یابد چرا که از این برنامه عقب هستیم.

خبرگزاری میزان _ احسان خاندوزی، وزیر اموراقتصادی و دارایی، تحقق عدالت اجتماعی و تقویت اقتصاد مردمی را از مسیر‌های اصلی و راهبرد‌های اساسی وزارت اقتصاد برشمرد و گفت: اقتصادی که ریشه‌های آن به خاستگاه، اراده، پشتیبانی و حمایت و آگاهی مردم برنگردد، هرچند اگر در سالی که ناچارا رشد اقتصادی بر اساس درآمد‌های نفتی و یا در سال دیگر به نحوی دیگر باشد، اما قطعا این رشد پا برجا نمی‌ماند.

وی تاکید کرد: پایداری رشد اقتصادی محصول رسوخ رشد و پیشرفت اقتصادی در ارکان اجتماعی و مردم است.

وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: به دنبال برجسته کردن نقش مردم در حوزه فعالیت اقتصادی هستیم تا نقش دستگاه‌های اجرایی به تدریج کم رنگ و با برداشتن موانع مجوز‌های کسب و کار، روند سرمایه گذاری تسهیل شود.

خاندوزی تاکید کرد: اصرار داریم که نظام نظارتی کشور با مشارکت مردم همراه شود و ابزار شفافیت یعنی مردم ناظر شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی باشند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اعتماد مودیان و پذیرش بیش از ۷۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون بررسی مجدد و در نظر گرفتن مالیات به عنوان مشوقی برای بنیاد‌های خیریه و نهاد‌های نیکوکاری، چون مدرسه‌سازی و حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: در راستای مردمی‌سازی اقتصاد همچنین اعطای یک و نیم میلیون وام خرد بدون ضامن در یکسال گذشته را با همکاری بخش‌های مختلف کشور داشتیم که البته هنوز هم کم است وباید افزایش یابد چرا که از این برنامه عقب هستیم.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته فرصت اجتماعی کردن اقتصاد را از دست دادیم و سد و مرزی بین مردم و فعالان اقتصادی قرار دادیم و بازیگران سطح خرد اقتصاد با دیواری از دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور که گاهی به جای کمک مانع تراشی هم می‌کنند، مواجه شده بودند و این اقدامات برای کاهش و برداشته شدن این فاصله است.

خاندوزی همچنین با اشاره به اینکه در یکسال گذشته سرمایه بانک قرض‌الحسنه بیش از ۲ برابر شده است، ادامه داد: بالای ۲۳ میلیون نفر در ۲ بانک قرض‌الحسنه کشور سهم و نقش دارند و بیش از ۴ و نیم میلیون فقره وام قرض‌الحسنه برای رفع نیاز‌های مردم پرداخت شده، همه این حرکت‌ها و اقدامات برای این است که ریشه‌های اجتماعی و عدالتی اقتصاد ایران را تقویت کنیم و برای مسیر سال‌های گذشته دوربرگردانی برای جامعه به سمت به کار گرفتن انگیزه‌ها برای نیرو‌های اقتصادی در کشور انجام دهیم.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در ادامه تاکید کرد: اگر هدف ما پایدار کردن اقتصاد ایران است، چاره‌ای جز مردمی کردن آن نداریم. اگر هدف ما این است که بتوانیم به جای اینکه یک دولت سنگین درگیر ناکارآمدی‌ها و آلوده به فساد‌ها داشته باشیم، باید نقش نهاد‌ها و بنیاد‌هایی که نقش بازیگران اجتماعی را در اقتصاد پررنگ کنیم.

وی با بیان اینکه قرض‌الحسنه نماد بزرگی در فعالیت‌های غیرانتفاعی است، ادامه داد: برای بسیاری از فعالان اقتصادی، روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران اقتصادی جالب توجه است که چگونه بانک‌های قرض‌الحسنه در حالی همه بانک‌های کشور بیش از ۵ درصد نرخ معوقات دارند، این عدد کمتر از نیم درصد است یعنی ازهمه استاندارد‌ها نیز پایین‌تر است و این نشان می‌دهد که ما در عین راستی آزمایی به مردم اعتماد می‌کنیم.

وی استفاده بانکداری قرض‌الحسنه از ظرفیت بانکداری دیجیتال در همه بخش‌ها، افزود: این رویه تسهیل‌کننده همان مواردی است که امروز گفته شد و گرچه مزد خدمت باید مراحل حقوقی خود را در شورای پول اعتبار بگذراند، اما اینکه در عمل امروز به عنوان یک اقدام محقق شده نه یک وعده، به همت بانکداران قرض‌الحسنه کشور بوده و نشان‌دهنده این است که خواستن توانستن است.

خاندوزی بیان کرد: حرکت به سمت اینکه کارمزد تسهیلات را به صورت سالانه محاسبه کنیم، یکبار در این بانکداری در شروع به کار هر پرونده اجرا شده است تا در سال‌های بعد نیاز به محاسبه آن نباشد و نرخ کار مزد دیگری اضافه شود. این کار دشواری نیست و سایر شبکه بانکی کشور نیز در راستای کارآمدی خود باید به این سمت پیش بروند.

وی افزود: نکته مهم دیگر در بانکداری قرض‌الحسنه این است که در کشور ما متاسفانه این گونه بوده که نزدیکی به منابع قدرت برای دسترسی به منابع بیشتر همیشه نقش آفرین بوده و اگر کسی به منابع قدرت نزدیک‌تر بوده در شبکه بانکی کشور بیشتر بهره‌مند بوده و هرکس دورتربوده صدایش نیز کمتر رسیده و دسترسی کمتری به این منابع داشته است.

خاندوزی ایده شمولیت خدمات مالی و دسترسی به منابع را ایده‌ای با اقبال جهانی و از ارکان عدالت در اقتصاد اسلامی دانست و ادامه داد: با شمولیت گسترده و شفافیت مشخص می‌شود که آیا شرکت‌های زیرمجموعه بانک الف هستند که در حال انتفاع هستند یا همه کسانی در هر جایی نیاز دارند از آن استفاده می‌کنند.

وزیر اقتصاد همچنین متذکر شد: در سفر‌های استانی که همراه رئیس جمهوری در بخش‌های مختلف مرزی و غیر مرزی با مردم سخن می‌گوییم گاهی دیده می‌شود، پروژه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بسیار کارآمدی که از نظر اقتصادی ایده‌های نجات بسیاری از مناطق کشور هستند، اما چون دسترسی به منابع وجود ندارد و در نظام اعتبار دهی کشور این صدا‌ها شنیده نمی‌شود، تا سال‌ها این مناطق ضعیف باقی می‌ماند.

وی از شبکه بانکداری قرض‌الحسنه کشور خواست تا همراه با افزایش شمولیت مالی از نظامات شفافیت بهره ببرد تا بتوان اعتماد و سرمایه اجتماعی کمرنگ شده را برگرداند و جامعه به اینکه بانک قرض‌الحسنه بسیار پیشرو‌تر از سایر نهاد‌های اجتماعی با کارآمدی بیشتر در حال فعالیت است، واقف شود.

خاندوزی اظهار کرد: اگر در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها، فرهنگ کار خیر، نیک و رسیدگی به طبقه ضعیف جای خود را به کسب سود‌های غیرمولد و غیرتولیدی یک شبه از طریق رانت‌های مختلف بدهد، مسیر به سمت مسیر قرض‌الحسنه نخواهد رفت. سود نوش‌جان تولیدکنندگان، اما ما سیاست‌گذاران در برخی از تصمیماتمان اجازه می‌دهیم این سود به سمت بخش غیرمولد برود. 

به گزارش شادا، وی در همایش ملی قرض‌الحسنه تاکید کرد: سوداگری در بازار مسکن و سایر بازارها، به خصوص ارز که الان مساله اول کشور است در بلند مدت جامعه را به سمت قرض‌الحسنه و نیکوکاری سوق نمی‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *