گزارش|

تشریح جزئیات رسیدگی به پرونده حبیب فرج الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در سال ۱۴۰۱

10:00 - 04 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۱۶۱۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
تشریح جزئیات رسیدگی به پرونده حبیب فرج الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در سال ۱۴۰۱
یکی از پرونده‎های قضایی مهم بررسی شده در سال ۱۴۰۱، پرونده حبیب فرج الله چعب، سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال بود که جلسات دادگاه آن، برگزار و به اتمام رسید.

خبرگزاری میزان - یکی از پرونده‌‎های مورد بررسی شده در سال ۱۴۰۱ که آغاز آن از دی ماه ۱۴۰۰ بود، پرونده گروهک تروریستی حرکة النضال به سرکردگی حبیب فرج‌الله چعب ملقب به «حبیب اسیود»، بود.

رسیدگی پرونده گروهک تروریستی حرکة النضال در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران و بر عهده قاضی افشاری است.

حبیب اسیود از سال ۲۰۰۵ فعالیت‌های تروریستی خود را تحت حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی از جمله موساد و عربستان سعودی و در چتر حمایتی سوئد، آغاز کرد.

این گروهک به‌عنوان یک سازمان تروریستی در سال ۱۳۷۸ شمسی و مصادف با ۱۹۹۹ میلادی هسته‌های اولیه خود را به سرکردگی حبیب لبگان در خوزستان تشکیل داد و با انجام عملیات‌های تروریستی در سال ۸۴ فعالیت خود را رسماً آغاز کرد.

در دهه ۷۰ شمسی تعدادی از عوامل معارض عرب با هدف تجزیه خوزستان اقدام به شناسایی و جذب نیرو در سطح استان کردند و در سال‌های ۷۹ تا ۸۳ به‌منظور تامین منابع مالی اقدام به سرقت‌های مسلحانه کردند.

حبیب نبگان و حبیب فرج الله چعب به همراه ۵ تن از سرکرده‌های گروهک در کشور‌های اروپایی از جمله دانمارک، هلند و سوئد، مدیریت اقدامات تروریستی در خاک ایران را برعهده داشتند و علی‌رغم اعلان قرمز برای ۱۲ نفر از سران گروهک متاسفانه کشور‌های اروپایی از تحویل آن‌ها به ایران امتناع کردند؛ به گونه‌ای که با وجود دستگیری چعب، توسط کشور لهستان این کشور به درخواست آمریکا و سوئد اقدام به آزادی وی کرد.

حبیب فرج الله چعب، فعالیت خود را از اواسط سال ۷۶ در قالب فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی با هدف مقابله با جمهوری اسلامی ایران و تجزیه خوزستان از طریق عملیات‌های تروریستی و ترور شروع کرد و تا سال ۸۴ ادامه داد. فعالیت‌های تروریستی گروهک به شاخه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی تقسیم‌شده است.

آبان ماه ۱۳۹۹ بود که حبیب فرج الله چعب توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در کشور ترکیه دستگیر شد.

 

۵ جلسه از جلسات دادگاه سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در سال ۱۴۰۰ و ۳ جلسه از آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است.

بخشی از کیفرخواست متهم حبیب فرج الله چعب به شرح زیر است:

اتهام متهم حبیب فرج الله چعب دایر بر افساد فی‌الارض از طریق تشکیل، اداره و سرکردگی گروهکی به نام حرکة النضال العربی لتحریرالاحواز و طراحی و اجرای عملیات تروریستی و تخریب اموال عمومی که از طریق عملیات‌های گوناگون آن‌ها را انجام داده، است. 

گروهک حرکة النضال اقدامات تروریستی وحشتناکی را ازجمله بمب‌گذاری در اماکن دولتی، جاسوسی، سرقت مسلحانه اتجام داده و ایجاد رعب و وحشت کرده است که منجر به شهادت و مجروح شدن ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شده است.

طی سال‌های اخیر فرماندهان گروهک تروریستی بین کشور‌های اروپایی و عربستان سعودی در رفت‌وآمد بوده اند. اهداف تروریستی گروهک حرکت النضال را شهروندان عادی ازجمله زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و اقوام فارس و عرب از قربانیان عملیات‌های تروریستی از گروهک هستند.

گروهک تروریستی مذبور دریکی از اقدامات خود در ۳۱ شهریور سال ۹۷ با همکاری سایر گروه‌های تروریستی، مراسم رژه نیرو‌های مسلح را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر ازجمله یک کودک را شهید و ۲۴۹ نفر را مجروح کردند.

 

ویژه عید //////تشریح جزئیات رسیدگی به پرونده حبیب فرج الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در سال ۱۴۰۱

 

اقدامات این گروهک با انتشار نامه مجعول در سال ۸۴ منتسب به رئیس دفتر رئیس‌جمهور و انجام عملیات‌های تروریستی وارد فاز امنیتی و نظامی شد.

گروهک تروریستی در فروردین سال ۸۴ در یک اقدام از پیش تعیین‌شده، سندی مجعول با طبقه‌بندی خیلی محرمانه مربوط به سال ۷۶ به امضای رئیس دفتر رئیس جمهور وقت خطاب به سازمان برنامه‌وبودجه مبنی بر قصد دولت برای تغییر ساختار جمعیت عرب منطقه را در سطح استان خوزستان منتشر کرد که منجر به برانگیخته شدن احساسات مردم در سطح استان شد که درنهایت این اقدامات تروریستی در ۲۲ خرداد ۸۴ به بمب‌گذاری فرمانداری خوزستان، اداره کل برنامه و بودجه و اداره مسکن استان شد و گروهک تروریستی مسئولیت این اقدامات را بر عهده گرفت.

از موارد کیفرخواست مطرح‌شده کشور دانمارک علیه سران گروهک حرکة النضال، به پولشویی، جاسوسی به نفع عربستان و انجام اقدامات تروریستی اشاره شده است.

گروهک تروریستی محی‌الدین آل ناصر، وابسته به حرکة النضال، برای بقای خود از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نمی‌کرد و برای تامین هزینه‌های خود به سرقت‌های مسلحانه از بانک‌ها و مؤسسات مالی خصوصی پرداختند؛ سرقت مسلحانه از بانک تجارت منطقه شهر شمس‌آباد از توابع شهر دزفول، سرقت مسلحانه از شرکت خصوصی پتروشیمی ماهشهر، سرقت مسلحانه از بانک صادرات بندر امام خمینی (ره)، سرقت مسلحانه ناموفق از مغازه طلافروشی از شهر شوش، سرقت گندم از انبار‌های غله شهرستان شوشتر و شوش، طراحی و اجرای سرقت مسلحانه از شرکت توسعه نیشکر «شعیبیه» واقع در شهرستان شوشتر، طراحی و برنامه‌ریزی جهت سرقت مسلحانه حقوق کارکنان شهرستان شوشتر، سرقت مسلحانه بانک صادرات شعبه اهواز، از جمله سرقت‌های این گروهک بوده است.

عملیات‌های گروهک تروریستی حرکة النضال

انجام عملیات بمب‌گذاری در فرمانداری‌های اهواز، آبادان و دزفول در سال ۸۴ با قرار دادن کیف‌های حاوی بمب در فرمانداری‌ها

بمب‌گذاری در چاه‌های نفت، محور و خطوط نفت و گاز در شهر‌های اهواز، آبادان، رامشیر، ماهشهر، شوش

اقدام ایذایی علیه پاسگاه‌ها و خودرو‌های نیروی انتظامی که به شهادت رسیدن نیرو‌های انتظامی منجر شد

بمب‌گذاری در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا همان سازمان برنامه‌وبودجه خوزستان در سال ۸۴

عملیات بمب‌گذاری اداره مسکن و شهرسازی اهواز در سال ۸۴ 

بمب‌گذاری در اداره محیط زیست اهواز در سال ۸۴

برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز 

حمله به اتوبوس خانواده‌های معظم شهدا در راهیان نور

حمله مسلحانه به منازل شهروندان و ترور آن‌ها

اقدام تروریستی ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ شمسی و حمله به مردم و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران

به آتش کشیدن بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز

ترور‌های طراحی شده ناموفق در شورای سه نفره از قبیل: ترور رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان، ترور دادستان اهواز و معاونان وی، ترور بازپرس ویژه دادسرای عمومی و انقلاب اهواز، ترور یکی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، ترور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، ترور یکی از کارکنان اداره کل اطلاعات استان خوزستان.

طراحی برنامه بمب‌گذاری که به دلیل دستگیری عناصر این شبکه موفقیت آمیز نبودند از قبیل: بمب گذاری در وزارت نفت در تهران، بمب‌گذاری در ساختمان شرکت نفت در منطقه اهواز، بمب‌گذاری در وزارت دادگستری، بمب‌گذاری در وزارت جهاد و کشاورزی، بمب‌گذاری در دیوان عدالت اداری، بمب‌گذاری در مجتمع شهید بهشتی تهران، بمب‌گذاری در دادگستری خوزستان، بمب‌گذاری در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان خوزستان، بمب‌گذاری در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، بمب‌گذاری در ایام عید نوروز سال ۸۵ در اهواز، بمب‌گذاری در ساختمان‌های اداره کل استان خوزستان، بمب‌گذاری در دادگاه عمومی و انقلاب دزفول، بمب‌گذاری در استانداری خوزستان، بمب‌گذاری در خطوط انتقال چاه‌های نفت خوزستان، بمب‌گذاری در فرمانداری ماهشهر، بمب‌گذاری در بانک پارسیان اهواز، بمب‌گذاری در پاسگاه‌های شهری و کانتینر‌های سبز نیروی انتظامی در اهواز.

 

 

گروهک تروریستی حرکة النضال در راستای ترویج خشونت و ایجاد تفرقه قومی در سال ۹۶ با حمایت عربستان سعودی اقدام به ایجاد شبکه تلویزیونی می‌کند. این شبکه دفتری را در کشور دانمارک و در نزدیکی محل سکونت سرکرده وقت گروهک ایجاد می‌کند. 

تبلیغ گسترده وهابیت و آموزش رسمی نحوه فعالیت با اسلحه علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله مواردی است که در این تلویزیون به نمایش در می‌آمد که پس از دستگیری سرکردگان این شبکه تروریستی در کشور‌های دانمارک و هلند، تمامی تجهیزات شبکه ماهواره‌ای این گروهک بدلیل حمایت از تروریسم توقیف شد.

جلسات دادگاه متهم حبیب فرج الله چعب ملقب به «حبیب اسیود» با اتهام افساد فی الارض از طریق تشکیل، سرکردگی، اداره گروهکی به نام حرکة النضال العربی لتحریرالاحواز، طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی و تخریب اموال عمومی از طریق عملیات‌های گوناگون در کشور، برگزار شده است.

نماینده دادستان در دومین جلسه از دادگاه سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال که در تاریخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد، با بیان اینکه عناصر گروهک تروریستی در کشور‌های دانمارک و بلژیک ساکن هستند و از آن کشور‌ها علیه شهروندان جمهوری اسلامی اقدامات تروریستی انجام می‌دهند، گفت: از کشور‌های بلژیک و دانمارک می‌خواهیم به منظور تعهدات مقابله با تروریست و در راستای کنوانسیون ژنو عمل کرده و این افراد را به جمهوری اسلامی تحویل دهند چرا که این افراد از خاک این کشور‌ها اقدام به عملیات‌های تروریستی علیه شهروندان جمهوری اسلامی می‌کنند.

حبیب فرج الله چعب سرقت ۳۰۰ تن گندم مردم برای تأمین سلاح، تلاش برای تخریب لوله انتقال نفت آبادان در سال ۸۴، بمب‌گذاری در اهواز و بانک سامان این شهر را پذیرفته است.

دیدار عناصر گروهک تروریستی «حرکة النضال» با سران عربستان سعودی در پوشش مراسم حج

سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی همه ساله در قالب پوشش مراسم مناسک حج با عناصر گروهک تروریستی حرکة النضال دیدار ترتیب می‌داده است. عناصر این گروهک تروریستی در قالب پوشش حج به عربستان می‌رفتند تا نقشه‌هایی که توسط سرویس اطلاعاتی سعودی به آن‌ها دیکته می‌شد را اجرا کنند. این نقشه‌ها اقدامات علیه شهروندان بیگناه جمهوری اسلامی ایران را در برمی‌گرفت.

یعقوب نیسی، سخنگوی گروهک تروریستی حرکة النضال صریحاً اقدام تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ علیه نیرو‌های مسلح که به شهادت ۲۵ نفر از هموطنان بیگناه‌مان انجامید توسط این گروهک تروریستی را بر عهده گرفته است با پادشاه عربستان یعنی شخص اول این کشور دیدار می‌کند.

حبیب فرج الله چعب با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، عربستان و اسرائیل در ارتباط بوده و همکاری نیز با عناصر سرویس اطلاعاتی بحرین داشته است.

منال مسلمی که یک فرد یهودی و تبعه تونس است و در اتحادیه اروپا و در دفتر مارچلو نماینده ایتالیا در اتحادیه اروپا فعالیت دارد یکی از عناصر اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و عامل وصل گروهک تروریستی حرکة انضال به کشور غاصب صهیونیستی است و تمام ملاقات‌های این گروهک تروریستی با سرویس اطلاعاتی موساد توسط این فرد انجام می‌شده است.

بر اساس اقاریر متهم، وی در سال ۲۰۱۲ یک رایانه رمزنگاری شده از کشور عربستان سعودی تحویل گرفته است تا اطلاعات بدست آمده را به صورت رمز به سرویس اطلاعاتی این کشور ارائه دهد؛ اطلاعات نظامی پادگان‌های سپاه در خوزستان، اطلاعات مراکز نظامی کشور، جمع‌آوری اخبار شخصیت‌های اهوازی که در خارج از کشور حضور دارند برخی از اطلاعاتی بوده است که متهم اقرار کرده است به سرویس اطلاعاتی کشور عربستان ارائه داده است.

شخصی به نام امیرا که فردی صهیونیست ساکن آمریکا و اسرائیلی است، به عنوان وکیل، کار‌های حقوق بشری گروهک تروریستی حرکة النضال را انجام می‌داد.

حبیب اسیود به ارتباط خود از سال ۲۰۰۹ میلادی و دیدار با ۲ نفر از افراد سازمان اطلاعات آمریکا اعتراف کرده است.

در چهارمین جلسه از دادگاه سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال که در ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ برگزار شد، تصویری از دیدار برایان هوک رئیس اقدام علیه ایران دولت ترامپ با سعید حمیدان از سرکردگان این گروهک تروریستی، منتشر شد.

اقرار متهم به پولشویی توسط ۹ شرکت خود در اروپا

متهم حبیب فرج الله چعب در بخشی از اقاریر خود عنوان کرده که توسط ۹ شرکت خود در دانمارک، کانادا، آلمان، بلژیک، هلند، استرالیا، تونس و سوئد پولشویی‌هایی را انجام داده است.

همچنین متهم در بخشی از اقاریر خود به ربایش تکنسین چینی شرکت نفت اقرار کرده است.

اقدامات متعدد حبیب فرج الله چعب برای ترویج جریان تکفیری

بر اساس اقاریر متهم، وی برای شکل‌گیری فرقه تکفیری در خوزستان اقدامات متعددی را انجام داده و عناصر گروه حرکةالنضال از سال ۷۵ بدنبال جذب مردم منطقه به فرقه تکفیری بوده‌اند.

متهم اقرار صراحتا اقرار کرده است که ترویج تکفیری گری ناشی از تصمیم اتاق فکر آن‌ها در عربستان بوده است.

بر اساس اقاریر متهم پس از تشکیل گروهک حرکةالنضال اتاق فکر آن‌ها به مدت یک دهه تحت اختیار حبیب نبگان، حبیب اسیود و احمد نیسی انجام هدایت شده است.

متهم حبیب فرج الله چعب عنوان کرده که آن‌ها به دنبال ترویج تکفیری در بین مردم خوزستان بودند و گروه حرکةالنضال در شرایطی تأسیس شده است که روسای آن هم خود تکفیری بودند.

ششمین جلسه سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ با حضور وکیل مدافع شکات و خانواده‌های شهدای حوادث تروریستی که این گروهک آن‌ها را ترتیب داده بودند، برگزار شد.

بخشی از اظهارات تعدادی از شکات و خانواده‌های شهدای ناشی از حوادث ارتکابی این گروهک تروریستی را در فیلم زیر تماشا کنید.

 

اعتراف سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال به چتر حمایتی دولت و نهاد‌های امنیتی سوئد از وی

هفتمین جلسه دادگاه متهم حبیب فرج الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال ۹ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد که در این جلسه نماینده دادستان با بیان اینکه سوئد جولانگاه، مامن و پناهگاه گروهک‌های تروریستی از قبیل پژاک، حرکة النضال و گروهک منحوس منافقین است، گفت: حبیب فرج الله چعب شهروند این کشور است و مورد حمایتشان قرار دارد در صورتی که وی دارای اعلان قرمز و تحت تعقیب مجامع بین المللی بود.

حبیب فرج‌الله چعب در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در کنفرانس گروهک‌های تروریستی عازم لهستان شد و به دلیل اعلان قرمز، توسط مقامات کشور لهستان دستگیر شد، اما با اعمال نفوذ و ورود مستقیم دولت سوئد و حمایت و لابی گری دولت آمریکا، او با پرواز اختصاصی به سوئد بازگشت تا به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه دهد.

متهم برای اجرای نقشه‌های خود ساعت ۱۰ صبح را انتخاب کرده بود تا پس از اقدامات تروریستی تلفات انسانی و قربانیان بیشتری را به جامعه تحمیل کند.

آخرین جلسه دادگاه حبیب فرج الله چعب ملقب به «حبیب اسیود» ۳ آبان ۱۴۰۱ برگزار شد و در این جلسه، قاضی افشاری گفت: بر اساس کیفرخواست صادره، ادله، تصاویر و اسناد پرونده که به رویت متهم و وکلای وی رسید و همچنین اقاریر متهم نزد بازپرس و در جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه، اتهام متهم دائر بر افساد فی الارض از طریق تشکیل گروهک تروریستی «حرکة النضال» و سرکردگی آن و انجام اقدامات تروریستی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران به وی تفهیم شد.

قاضی افشاری از متهم فرج الله چعب خواست تا آخرین دفاعیات خود را بیان کند که وی در پاسخ به ریاست دادگاه گفت: صحبتی ندارم.

دادگاه با توجه به ادله و امارات موجود در پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست و فرج الله چعب را به اعدام محکوم کرد.

در نهایت پس از فرجام‌خواهی وکلای متهم، پرونده در دیوان عالی کشور مجددا مورد بررسی‌های همه جانبه و دقیق حقوقی و قضایی قرار گرفت.

۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۱، دیوان عالی کشور پس از این بررسی‌ها در رای خود اعلام کرده: «در لایحه فرجام خواهی وکیل، استدلالی که اساس دادنامه فرجام خواسته را مخدوش کند، ملاحظه نمی‎شود و رای دادگاه باتوجه به اوراق پرونده و استدلال قضات شعبه منطبق با موازین قانونی و شرعی صادر شده است و اعمال ارتکابی محکوم علیه با بزه سردستگی گروه باغی موضوع مواد ۱۳۰ و ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی انطابق دارد؛ علیهذا باستناد بند الف ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه فرجام خواسته تایید و ابرام می‌‎شود.»

در نتیجه این نظر دیوان، حکم اعدام چعب تایید، نهایی و قطعی است.

 

ویژه عید //////تشریح جزئیات رسیدگی به پرونده حبیب فرج الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکة النضال در سال ۱۴۰۱

انتهای پیام/


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
0
0
البته دادگاهش در ۱ آبان رو نگفتید با سومین جلسه دادگاه رو
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *