درآمد مالیات از حقوق و دستمزد در سال آینده ۳۵ همت کاهش می‌یابد

12:29 - 10 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۲۶۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
درآمد مالیات از حقوق و دستمزد در سال آینده ۳۵ همت کاهش می‌یابد
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه درآمد مالیات از حقوق دستمزد در سال‌جاری ۵۵ همت بوده است، گفت: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده درآمد سازمان امور مالیاتی در بخش حقوق و دستمزد ۲۰ همت است که نسبت به امسال حدود ۳۵ درصد کاهش را خواهیم داشت.

خبرگزاری میزان _ داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی در نشست هم‌اندیشی با کارآفرینان، در رابطه با نقش کارآفرینان در اقتصاد کشور گفت: نظام مالیاتی زمانی می‌تواند رشد کند که کسب‌وکار‌ها رونق بهتری داشته باشد، موتور رشد اقتصاد کشور را کارآفرینان روشن می‌کنند. 

وی در رابطه با هدف تشکیل این نشست با کارآفرینان تصریح کرد: هدف از این نشست بررسی ملاحظات و دغدغه‌های کارآفرینان است. امیدواریم با شنیدن مشکلات و نظرات، به اصلاح یا تغییرات لازم بپردازیم.

منظور اعلام کرد: رویکرد وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم رویکرد تسهیل کسب‌و‌کار‌ها و تشویق کارآفرینان است. نگاه ما به کارآفرینان نگاه بخشی نیست.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه بیشترین بخش کسب درآمد این سازمان از بخش کسب‌وکارهاست، گفت: هر کسی که مودی مالیاتی است و فعالیت اقتصادی دارد باید مالیات آن‌ها وصول شود، اما بر اساس قانون نباید در تولید و رشد اقتصادی کشور خلل وارد شود و هدف ما ایجاد تسهیل‌گری برای فعالان اقتصادی با مجوز‌های قانونی است.

به گفته منظور نرخ مالیات تولیدکنندگان ۵ درصد در سال‌جاری کاهش یافته است و برای سال آینده مالیات برای این بخش ۷ درصد خواهد بود. با وجود اینکه این قانون اثر کاهنده برای درآمد‌های مالیاتی به وجود خواهد آورد، اما برای کشور در بلندمدت مثمرثمر است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص معافیت مالیاتی برای حقوق و دستمزد ۱۰ میلیون در ماه گفت: درآمد‌های مالیاتی سازمان از بخش حقوق ۵۵ همت است. پیش‌بینی ما معافیت مالیاتی حقوق ۷ میلیون تومانی بود که با این پیش‌بینی درآمد همچنان در حدود ۵۴ همت می‌بود، اما با مصوبه جدید مجلس (معافیت مالیاتی حقوق‌و دستمزد تا ۱۰ میلیون تومان)، درآمد سازمان امور مالیاتی حداکثر ۲۰ همت خواهد شد؛ یعنی حدود ۳۵ همت درآمد را از دست خواهیم داد.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین تصریح کرد: هدف سازمان توجه بیشتر به فرار‌های مالیاتی و مودیان مالیاتی است تا این کاهش درآمد‌ها را بتوانیم جبران کنیم.

منظور همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با مالیات خانه‌های خالی گفت: از وزارت راه‌وشهرسازی آخرین اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی در مرداد سال‌جاری مربوط به سال ۱۴۰۰ را دریافت کردیم. 

به گفته این مقام مسئول آخرین نسخه تعداد خانه‌های خالی را وزارت راه و شهرسازی در مرداد سال جاری در اختیار سازمان قرار داده و به طور کلی ۵۲۰ هزار رکورد معرفی شده است.

وی گفت: بالغ بر ۲۰۰ هزار اعتراض وجود داشت که وزارت راه‌وشهرسازی تصمیم به پالایش و ویرایش مجدد اطلاعات کرد و قرار شد اطلاعات را به تدریج برای سازمان مالیاتی ارسال کند. چندین بسته اطلاعات تکمیلی و طبقه‌بندی‌شده برای ما ارسال شد به ویژه مالکانی که بیش از ۱۰۰ واحد خانه خالی داشتند، بیش از ۵۰ واحد خانه خالی داشتند و بیش از ۲۰ واحد خانه خالی داشتند.

رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ طبق قانون مالیات مستقیم ماده ۵۴ مکرر وزارت راه‌وشهرسازی تا تیر سال آینده فرصت دارد که اطلاعات این خانه‌های خالی را به ما اعلام کند بنابراین به محض اینکه ما در سال آینده این اطلاعات را دریافت کنیم فرایند پیگیری و وصول آن‌ها را انجام خواهیم داد.

منظور همچنین در رابطه با صدور صورتحساب الکترونیکی توسط سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: چنین تکلیفی برای سازمان مالیاتی تعریف نشده که ما بخواهیم برای افراد صورتحساب الکترونیکی صادر کنیم، صورتحساب را عملا مودی یا فروشنده صادر می‌کند آنچه که ما گفته بودیم تولید اظهارنامه برآوردی بوده است، یعنی اگر فعالان اقتصادی اظهارنامه مالیاتی ندارند ما با توجه به اطلاعاتی که از آن‌ها داریم و میزان فعالیت‌های اقتصادی که آن‌ها انجام داده‌اند برای آن‌ها اظهارنامه برآوردی تولید می‌کنیم.

وی بیان کرد: فرایند تولید اظهارنامه برآوردی برای سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در حال تکمیل است و در حال ابلاغ برآورد‌های مقدماتی هستیم.

رئیس سازمان امور مالیاتی در رابطه با کاهش منابع مالیاتی در سال آینده نیز تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد با تمرکز بر شناسایی فرار‌های مالیاتی بتوانیم احیاناً اگر قوانین در مجلس تغییر کرد و در صورت اثر کاهنده بر درآمد‌های مالیاتی ما آن‌ها را با تمرکز بر فرار‌های مالیاتی جبران کنیم.

وی همچنین در رابطه با اتصال شرکت‌های بورسی و دولتی به سامانه مودیان گفت: بالغ بر ۳۵ میلیون صورت حساب ما از ۱۴۰۱.۰۸.۱ دریافت کردیم که ارزش این صورت حساب‌ها بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گفته منظور میزان مالیات ابرازی ارزش افزوده‌ای که در این صورت حساب‌ها آمده حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *