رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اسلامی: گروسی بزودی به ایران می‎آید/ ذره ۸۴ درصدی یک نمونه برداری از پروسه بود

10:53 - 10 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۲۴۲
اسلامی: گروسی بزودی به ایران می‎آید/ ذره ۸۴ درصدی یک نمونه برداری از پروسه بود
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بزودی به ایران سفر می‎کند.

خبرگزاری میزان - محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیئت دولت، گفت: در تعاملات با آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق روال همیشگی و به طور ویژه‌تر در این مقطع که امپریالیسم رسانه‌های عملیات روانی و تهاجمی خود را برای تخریب وضعیت کشور انجام می‌دهد و سعی کردند که روابط با آژانس را تیره و تار نشان بدهند، طی دو ماه گذشته رفت و آمد‌ها، ملاقات‌ها و تماس‌ها با مدیرکل آژانس، معاونین آژانس و معاونین بنده با معاونین آژانس و تبادل کارشناسی صورت گرفت؛ همچنین در دو هفته گذشته هم هیئت‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند.

وی با بیان این که آن مواردی که از طرف آژانس اعلام شده بود خیلی خوب مرور وهمچنین بحث کارشناسی انجام و نهایی شد، اظهار کرد که در این گفت‌وگوها مشخص شد که انحراف خاصی در فعالیت ایران وجود ندارد و این موضوعات بر اساس بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است که مورد پیگیری قرار بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اظهار کرد: در خصوص موارد پادمانی، مذاکرات ما برای روشنگری درباره پاسخ‌هایی که دادیم، انجام شد و پاسخ‌ها در چند صد صفحه ارسال شد که این امر همچنان تداوم دارد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی، با سفری که معاون آژانس به ایران داشت و مذاکراتی که انجام شد، دعوت رسمی از مدیرکل آژانس به عمل آمده و «رافائل گروسی» در یکی دو روز آینده به تهران خواهد آمد.

اسلامی در بخشی دیگر، بیان کرد: مدیرکل آژانس باید به صورت فصلی دو گزارش به شورای حکام بدهد که تازه‌ترین نشست شورای حکام روز دوشنبه آتی برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که طبق برجام، آژانس وظیفه دارد محدودیت‌هایی را که برای ایران در غنی سازی در سند برجام تعریف شده، نظارت و ارزیابی کند، تاکید کرد: ایران به دلیل این که طرفین متعهد به برجام، تعهدات خود را انجام ندادند، طبق قانون اقدام راهبردی اقدام کرد و طبیعی است که آژانس بگوید که نظارت را مانند گذشته ندارد، اما معنای آن این نیست که اشراف ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره موضوع پیدا شدن ذره ۸۴ درصدی، گفت: ذره ۸۴ درصد یک نمونه برداری از کنار یک شیر در پروسه بوده است که با میکروسکوپ هم دیده نمی‌شود؛ مهم حجم موادی است که پس از تولید ذخیره می‌شود؛ کارشناسان غنای موادی را که از پروسه خارج شده بود مشاهده کردند؛ این غنا از ۶۰ درصد متجاوز نیست و خط تولید ما هم ۶۰ درصد است که در گزارش اخیر آژانس آمده است و آن موضوع هم با این تعریف کنار گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *