گزارش سازمان ملل درباره ۵۰ هزار قربانی زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه

10:05 - 10 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۲۲۸
گزارش سازمان ملل درباره ۵۰ هزار قربانی زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه
رئیس سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت که دست‌کم ۴۴ هزار نفر در ترکیه و حدود شش هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.

خبرگزاری میزان - «مارتین گریفیث»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی، می‎گوید که زمین‌لرزه‌های ویرانگری که ترکیه و سوریه را در هم نوردید، دست‌کم ۵۰ هزار کشته و تعداد زیادی زخمی، ده‌ها هزار نفر مفقود و صد‌ها هزار نفر بی‌خانمان بر جای گذاشت.

به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، این مقام سازمان ملل در نشست شورای امنیت، گفت که سه هفته پس از وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه و شمال سوریه و به دنبال آن پس لرزه‌های قوی از جمله روز دوشنبه، اکنون مقیاس فاجعه بسیار واضح‌تر است.

وی اظهار کرد که دست‌کم ۴۴ هزار نفر در ترکیه و حدود شش هزار نفر در سوریه عمدتا در شمال غرب این کشور کشته شده‌اند. 

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل هم گفت که درخواست فوری ۳۹۷.۶ میلیون دلاری سازمان ملل برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه ۴۲ درصد و درخواست یک میلیارد دلاری برای قربانیان در ترکیه فقط ۷.۴ درصد تأمین شده است و این تنها نیاز‌های اضطراری را برای سه ماه آینده پوشش می‌دهد.

همچنین «گریفیث» در جلسه شورای امنیت با تمرکز بر سوریه، گفت که قبل از زمین‌لرزه ۱۵.۳ میلیون نفر، یعنی ۷۰ درصد جمعیت کشور، به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشتند.

به گفت وی، در یک بازدید پس از زمین لرزه دیده شد که در شرایط سخت زمستانی تمامی محله‌ها ویران شده است. 

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت: ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که پنج میلیون نفر در سوریه به سرپناه اولیه و کمک‌های غیر غذایی نیاز دارند. در بسیاری از مناطق، چهار تا پنج خانواده در چادر‌ها بدون امکانات ویژه برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن یا افراد دارای معلولیت با هم به سر می‌برند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *