وزیر امور خارجه: تحریم‌های یکجانبه تأثیر مخربی بر انگیزه حامیان مالی برای میزبانی از اتباع افغان گذاشته است

22:54 - 09 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۱۸۱
وزیر امور خارجه: تحریم‌های یکجانبه تأثیر مخربی بر انگیزه حامیان مالی برای میزبانی از اتباع افغان گذاشته است
وزیر امور خارجه در دیدار پنج جانبه بشردوستانه ایران در ژنو تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه تأثیر مخربی بر انگیزه حامیان مالی برای به دوش گرفتن بار میزبانی از اتباع افغان گذاشته است.

خبرگزاری میزان – بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان، وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های خود با مقامات بین المللی در ژنو، روز سه‌شنبه ۹ اسفند با رؤسا و مقامات عالی سازمان‌های بین المللی بشردوستانه مستقر در ژنو شامل کمیساریای عالی پناهندگان، سازمان بین المللی مهاجرت، کمیته بین المللی صلیب سرخ و دفتر هماهنگی‌های امور بشردوستانه سازمان ملل در ژنو به صورت مشترک دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی افغانستان بویژه در یک سال و نیم اخیر اظهار داشت که این وضعیت باعث افزایش کم سابقه موج مهاجران افغانستانی به ایران شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته میزبان میلیون‌ها آواره، مهاجر و پناهنده افغانستانی بوده است. با این وجود متأسفانه حمایت‌های بین المللی با میزان افزایش هزینه‌های تحمیل شده به ایران از ناحیه ورود مهاجران افغانستانی در سال‌های اخیر متناسب نبوده است و کمک بسیار اندکی در این موضوع به ایران اختصاص داده شده است. 
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد که بحران‌های جدید بشردوستانه نباید موجب به فراموشی سپرده شدن موارد پیشین مانند مسائل بشردوستانه افغانستان و تبعات آن بر کشور‌های همسایه شود.

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد تحریم‌های یکجانبه تأثیر مخربی بر انگیزه حامیان مالی برای به دوش گرفتن بار میزبانی از اتباع افغان گذاشته است. از این رو ضروری است سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از تأثیر پذیری حمایت‌های بین‌المللی از موانع تحریم ها، تدابیر لازم را بکار گیرند.

فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان، آنتونیو ویتورینو، رئیس سازمان بین المللی مهاجرت، رامش راجاسینگهام، نماینده دفتر هماهنگی‌های امور بشردوستانه سازمان ملل در ژنو و خانم میریانا اسپولجاریک رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز در این نشست ضمن تقدیر از همکاری میان دولت جمهوری اسلامی ایران با نهاد‌های بین المللی بشردوستانه، بر ضرورت تداوم و تقویت این همکاری‌ها تأکید کردند.

مقامات بشردوستانه بین‌المللی همچنین بر تعهد خود برای افزایش تلاش برای تقسیم عادلانه بار میزبانی از پناهندگان و مهاجران صحه گذاشته و بر لزوم جلوگیری از تأثیر پذیری فعالیت‌های بشردوستانه از تحریم‌ها تأکید کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: وزیر امور خارجه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *