مهناز فتاحی در گفتگو با میزان مطرح کرد

لزوم حمایت قوه قضاییه از حقوق نویسندگان

11:50 - 09 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۰۶۳
لزوم حمایت قوه قضاییه از حقوق نویسندگان
مهناز فتاحی نویسنده کتاب‌های داستانی ضمن درخواست از قوه قضاییه برای ورود به بحث حق از دست رفته مولفان به دلیل‌عدم رعایت قانون اشاره کرد و از مشکلات فراوان نویسندگان و مولفان گفت.

مهناز فتاحی داستان‌نویس و مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان در گفت‌وگو با میزان در مورد حمایت قوه قضاییه از حقوق نویسندگان گفت: حمایت ویژه از نویسندگان و مولفان و توجه به حقوق کپی رایت یکی از دغدغه‌های عمده نویسندگان است و چنانچه توسط قوه قضاییه برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شود، ارزشمند خواهد بود.

وی افزود: بار‌ها برای خودم اتفاق افتاده که سوژه‌ای را انتخاب و حتی پیرامون آن بررسی‌هایی را انجام داده‌ام، اما، چون در جمعی آن را بیان کرده‌ام، سوژه دزدیده شده و توسط افرادی دیگر به کتاب یا محتوا تبدیل شده است. به واقع سوژه دزدی هم یک نوع جرم و بی‌اخلاقی است. اینگونه وقایع در حوزه نویسندگی متاسفانه متداول شده است، اما، چون نویسندگان و مولفان با روند کار آشنا نیستند، شکایت انجام نمی‌شود و از مسیر قانونی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

فتاحی در ادامه به بی‌توجهی به حقوق کپی رایت اشاره و بیان کرد: حق کپی رایت در کشور ما به عنوان حقوق به حق نویسنده در نظر گرفته نمی‌شود، به همین دلیل، فایل‌ها و کتاب‌های تازه منتشر شده فراوانی در این زمینه از دست مولف خارج شده و باعث دلخوری آنان می‌شود، مشکلاتی از این دست بسیارند و نویسندگان همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

وی ورود قوه قضاییه برای اعاده حقوق نویسندگان را مهم و ضروری دانست و تاکید کرد: قوه قضاییه می‌تواند با در نظر گرفتن ساز و کار مناسب به موضوع حقوق از دست رفته نویسندگان که آثار پژوهشی و فایل کتاب‌های آنان به یغما رفته، ورود کند و از حقوق نویسندگان دفاع کند. همچنین می‌توان با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی شیوه دنبال کردن حقوق نویسنده و ناشران را به آنان آموزش داد تا نویسندگان بتوانند از اطلاعات حاصل شده استفاده کرده و با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.

این نویسنده انتشار کتاب‌هایی که قانون را با زبانی ساده برای عموم مردم بیان می‌کند، مهم دانست و اظهار کرد: جامعه ما اطلاعات بسیار اندکی پیرامون قوانین دارد؛ همین مهم زمینه را برای برخی از کج‌اندیشان و سوءاستفاده‌کنندگان از ناآگاهی حقوقی فراهم کرده تا کلاهبرداری‌های بزرگی را انجام دهند، لذا تولید آگاهی با زبان ساده برای هر صنفی بسیار مهم و راهبردی خواهد بود.

فتاحی تاکید کرد: کتاب که توسط نویسنده به نگارش در می‌آید برای او بسیار ارزشمند است، زیرا ثمره فکر و بخشی از عمر او خواهد بود؛ از این رو هر گونه دزدی از ایده‌ها و اندیشه‌های افراد نباید به راحتی نادیده گرفته شود. به عبارت دیگر سرمایه و ثروت نویسنده در کتاب‌هایش خلاصه می‌شود و هرگونه کپی‌برداری بدون اجازه و یا در نظر نگرفتن حقوق معنوی آنان خطایی بزرگ است.

وی تصریح کرد: عموما زمانی به دنبال کسب اطلاعات می‌رویم که ایده‌ها و فایل‌های کتابمان توسط فرد دیگری تصاحب شده است، در این زمان تازه به این فکر می‌افتیم که چگونه باید با این چالش مواجه شویم، در صورتی که چنانچه پیش از این اطلاعات لازم را داشته باشیم، قطعا با مشکل مواجه نخواهیم شد و یا سریعا آن را مرتفع خواهیم کرد. این مهم عدم آگاهی ما را بیان می‌کند، لذا کسب اطلاعات حقوقی نکته‌ای مهم و اساسی محسوب می‌شود.

فتاحی روند سخت و طاقت‌فرسای تولید کتاب‌ها را مورد بررسی قرار داد و یادآوری کرد: نویسندگان بر خلاف آنچه در ذهن عموم وجود دارد، روند طاقت‌فرسایی را برای نوشتن و تالیف یک کتاب پشت سر می‌گذارند که به اصطلاح باید آن را عرق‌ریزان روح نامید و نتیجه آن ماحصل بخشی از عمر نویسنده خواهد بود، به همین دلیل این کتاب ارزشمند محسوب می‌شود.

وی به مراحل پیش‌تولید یک کتاب پرداخت و اظهار کرد: پیش تولید کتاب خصوصا برای نویسندگانی که در عرصه ادبیات دفاع مقدس فعالیت می‌کنند، کاملا متفاوت است، زیرا بحث مستندنگاری را در خود دارد که روند بسیار سختی از کار پژوهشی را طلب می‌کند. سپس باید به دنبال ناشر خوب گشت که هم حق تالیف مناسب را پرداخت کند و هم در حوزه توزیع کتاب دستی توانا داشته باشد و این خود یک پروسه دشوار برای نویسنده است.

فتاحی در پایان خاطرنشان کرد: نویسنده از زمان شروع نگارش تا زمان توزیع، معرفی و تبلیغات در مورد کتابش چه با حمایت بخش دولتی و یا خصوصی با دغدغه و چالش‌های بسیاری روبه‌رو خواهد بود. استقبال مخاطبان از کتاب هم مقوله‌ای دیگر است که همواره ذهن نویسنده را به خود مشغول می‌کند. این موارد به جز روند تولید و کمبود کاغذ، کاری زمان‌بر و هزینه‌بر است و به همین دلیل می‌توان داستان‌نویسی و نویسندگی کتاب را شغلی پردردسر و پراسترس دانست.
 

خبرنگار: انسیه بغدادی

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *