سخنگوی دولت خبر داد؛

افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر / دولت به دنبال ایجاد سازوکارهایی برای جلوگیری از قاچاق و هدر رفت بنزین است

10:40 - 09 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۱۰۳۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر / دولت به دنبال ایجاد سازوکارهایی برای جلوگیری از قاچاق و هدر رفت بنزین است
سخنگوی دولت از افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، فاز نخست آب‌رسانی به جم و افتتاح ۲ هزار واحد طرح ملی نهضت مسکن در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر خبر داد.

خبرگزاری میزان - علی بهادری جهرمی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: روز ۱۱ و ۱۲ اسفند سومین سفر استانی رییس جمهور به مقصد استان بوشهر انجام می‌شود و برنامه‌ها و بازدید‌های زیادی از جمله  افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی در این سفر انجام می‌شود.  

سخنگوی دولت با بیان اینکه در پی این افتتاح ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به طور روزانه تولید می‌شود گفت: افتتاح ۲ طرح آب شیرین کن از دیگر مواردی خواهد بود که توسط رییس جمهور در این سفر افتتاح می‌شود.

وی تصریح کرد: فاز نخست آب رسانی به جم بعد از ۱۲ سال در این سفر افتتاح می‌شود و نیاز آبی منطقه را با ۱۰ هزار مترمکعب حل می‌کند و در راستای طرح ملی نهضت مسکن و طرح‌های قبلی در این زمینه ۲ هزار واحد مسکن افتتاح می‌شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در چه بخش‌هایی بوده است، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و سایر موارد یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم کشور است که در این‌دوره نیز مورد توجه قرار گرفته است. طبق آمار تا آذرماه امسال ۴۰۹ میلیون و ۲۶۹ هزار دلار سرمایه گذاری توسط ایرانیان خارج از کشور در ۲۶ طرح محقق شده است. در اولین سال فعالیت دولت، جذب سرمایه گذاری ۲ ونیم برابر افزایش داشته است. 

سخنگوی دولت درباره افزایش اختیارات بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ ارز افزود: در یک سال ابتدایی فعالیت دولت از شهریور سال گذشته تا امسال، ثبات نسبی در بازار ارز را شاهد بودیم، اما بعد از اغتشاشات، وضعیت موقتی تغییر نرخ ارز رخ‌داد که بررسی‌ها نشان از دخالت برخی گروه‌های ویژه تعدادی از نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور‌های دشمن دارد. 

وی درباره روند تامین ارز در بازار تصریح کرد: به صورت دستوری قیمت ارز در سامانه‌ها تغییر نمی‌کند. به مردم توصیه می‌کنیم در بازار‌هایی که التهاباتی دارند سرمایه گذاری نکنند و در طرح‌های شرکت‌های خصوصی شرکت کنند. 

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: از اول امسال ۶۳ میلیارد دلار، حجم تامین ارز از سوی دولت بوده است که ۳۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل صورت گرفته و در تامین ارز هیچ مشکلی نداشتیم. 

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت برای کاهش اجاره بهای مسکن افزود: عقب ماندگی زیادی در حوزه تامین مسکن داریم و دولت تلاش زیادی برای رفع این‌مشکل دارد. مالیات بر عایدی سرمایه هم برای کنترل اجاره بها در نظر گرفته شده و اگر تصویب شود کمک کار دولت در کنترل نرخ اجاره بهای مسکن خواهد بود. در دهه فجر ۱۵ هزار واحد مسکن افتتاح شد که به کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند. در عین حال زمین‌های زیادی برای ساخت مسکن اختصاص داده شد. 

وی درباره اقدامات دولت در رابطه بت وضعیت شبکه‌های اجتماعی خارجی تصریح کرد: وضعیت اینترنت به شورای عالی فضای مجازی ارتباط دارد. بحث اینترنت را باید از برخی پلتفرم‌ها باید جدا کنیم. مصمم هستیمقواعدی مانند کشور‌های دنیا که شبکه‌ها و پلتفرم‌های خارجی را در کشورشان پاسخگو می‌کنند وضع کنیم و نیز دفاتر حقوقی این شرکت‌ها را ایران فعال کنیم تا از فعالیت‌های آن‌ها در کشور حمایت شود. 

بهادری جهرمی درباره تامین ارز کالا‌های اساسی از سوی دولت خاطرنشان کرد: تامین ارز واردات کالا و تامین خدمات قانونی از طریق سامانه نیما و مرکز مبادلات صورت می‌گیرد، لذا ارز همه واردات رسمی در بازار از این دو سامانه تامین می‌شود. قاچاق کالا تخلف است و باید با واردکنندگان و فروشندگان کالا‌های قاچاق برخورد قانونی کرد و نباید ارز رسمی به این‌کالا‌ها اختصاص یابد. 

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت جسمانی وزیر ورزش گفت: وضعیت جسمانی و حال عمومی وزیر ورزش و سایر مصدومان رو به بهبود است. اگر همین مسیر باشد طی روز‌های اینده به بخش عمومی منتقل می‌شوند. 

وی درباره میزان عیدی کارمندان‌دولت گفت: دولت فقط اجرا و پرداخت کننده قیمت‌های تعیین شده مصوب قانونی است. 

سخنگوی دولت‌درباره اقدامات دولت برای مدیریت منابع آب، گاز برق و بنزین گفت: در حوزه‌های برق، آب و گاز و انرژی نابرابری‌هایی داشتیم و برنامه‌هایی برای رفع این نقیصه داریم که نقطه مشترک این برنامه‌ها کمک مردم به مدیریت مصرف این‌منابع است. 

وی افزود: دولت در حوزه تامین بنزین هم تلاش دارد تا مردم در سفر‌های نوروزی دچار چالش نشوند. میانگین مصرف بنزین روزانه به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است و همه باید در کنترل آن کمک کنیم. افزایش قیمت بنزین در دستورکار نیست بلکه سازوکار‌هایی برای جلوگیری از قاچاق و هدررفت آن‌مدنظر است. 

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان گفت: ثبت شرکت‌های دانش بنیان‌۲ برابر شده است و از آمار شرکت‌ها به بیش از ۸ هزار شرکت رسیده است، ثبت چنین شرکت‌هایی رشد بالایی داشته است. میانگین مدت زمان ارزیابی شرکت‌ها به ۵۴ روز و کمتر از نصف رسیده است. نگاه دولت به شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان، فرصت محور است. 

سخنگوی دولت درباره راهکار دولت برای عادلانه کردن روند افزایش حقوق‌ها گفت: نگاه دولت در این باره افزایش پلکانی حقوق بوده است. دولت در نظر دارد در افزایش حقوق‌ها کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند، افزایش حقوق بیشتری داشته باشند. هنوز بودجه در مجلس نهایی نشده است و ما امید داریم مجلس در این راستا همراهی بیشتری با دولت داشته باشد. 

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای بازگشت ایرانیان به کشور پس از عفو رهبر انقلاب عنوان کرد: کسانی که به جان و مال دیگران آسیبی نزدند مشکلی برای بازگشت ندارند. وزارت امور خارجه بسته‌های متعددی برای این منظور آماده کرده و برخی در حال اجرا هستند.  سامانه‌های میخک و پرسش پاسخگوی ایرانیان خارج از کشور هستند و دولت مسیر حمایت موثر از بازگشت و ادامه فعالیت ایرانیان خارج از کشور را  در دستور کار خود دارد. 

سخنگوی دولت درباره  اقدامات دوبت برای کنترل بازار ارز گفت: دولت با‌ دستوری اداره کردن قیمت‌ها در بازار ارز مخالف است. مدیریت منابع موجود ارزی برای ثبات بخشی به قیمتها‌‌ در دستورکار است تا قیمت واقعی تری ارائه شود. متاسفانه نقش آفرینی اخلال گرانه در بازار ارز وجود دارد که اساسا متفاوت از‌نیاز بازار است و ‌‌ایجاد اخلال کرده و مانع از فعالیت موثر و درست در این بازار می‌شود. 

بهادری جهرمی دریاره روند اجرای رتبه سازی معلمان گفت: برای ۴۱۰ هزار معلم حکم رتبه بندی صادر شده  و فقط در بودجه سال بعد ۲۴ هزار میلیارد تومان برای کیفیت بخشی به روند اجرای سند تحول در آموزش و پرورش اختصاص یافته است.  

وی درباره بسته وحدت افرین نیز گفت: این بسته، پیشنهادی از سوی رئیس جمهور بوده است و چون هنوز ابلاغ نشده وزرا نمی‌توانند جزییات آن را اعلام کنند.  با نظر به اغتشاشات اخیر در کشور باید بجای خود از ابزارهای مجازات و عفو استفاده کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *