حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم استان مرکزی:

مبارزه همه‌جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد در دستور کار قوه‌قضاییه قرار دارد

16:05 - 08 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۹۱۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مبارزه همه‌جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد در دستور کار قوه‌قضاییه قرار دارد
رئیس قوه قضاییه گفت: مبارزه همه‌جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد در دستور کار ما قرار دارد؛ ما آسیب‌شناسی مقوله مبارزه با فساد را آغاز کرده‌ایم.

خبرگزاری میزان_ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار اقشار مختلف مردم استان مرکزی طی سخنانی بعد از شنیدن مسائل و مشکلات نمایندگان قشر‌های مختلف مردم این استان گفت: تمام توان خود را به کار خواهم بست تا آنچه در توان دارم در راستای رفع مسائل و مشکلات شما مردم شریف و متدین استان مرکزی انجام دهم.

رئیس عدلیه با اشاره به سخنان نماینده قشر شریف ایثارگران گفت: در مرقومه‌ای که به ما ارائه می‌دهید آن مواردی از قانون جامع ایثارگران که یا اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده را منعکس کنید تا ما از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

قاضی‌القضات با بیان اینکه مبارزه همه‌جانبه و بدون تبعیض با همه مظاهر فساد در دستور کار ما قرار دارد گفت: ما آسیب‌شناسی مقوله مبارزه با فساد را آغاز کرده‌ایم؛ باید بررسی کنیم که آیا با تمام ظرفیت‌ها به مقابله با مظاهر فساد پرداخته‌ایم یا خیر؟ آیا نحوه مبارزه با فساد تاکنون بازدارنده بوده یا خیر؟ آیا امکان داشت که با صرف هزینه‌های کمتری، امر مقابله با فساد را پیش برد؟

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: ما در امر مقابله با فساد، دو کارویژه را در دستور کار داریم؛ نخست بررسی مصادیق موجود و دوم، مبارزه ریشه‌ای با گلوگاه‌ها و بستر‌ها و سرچشمه‌های فسادزا؛ ما معتقدیم چنانچه صرفا به امر مقابله با مصادیق فساد اهتمام داشته باشیم و به بستر‌های فسادزا اعتنا نکنیم، آن توفیق لازم در امر مقابله با فساد حاصل نمی‌گردد.

رئیس عدلیه ادامه داد: باید بررسی کنیم کدام مصوبات و بخش‌نامه‌ها و انتصابات و گزینش‌ها و ...، سبب می‌شود تا در بخش‌هایی شاهد وقوع فساد باشیم. گاهی یک مدیر قوی با نظارت‌هایی که بر زیرمجموعه خود دارد، اجازه تحقق فساد را نمی‌دهد؛ عکس این موضوع نیز صدق می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی به مقوله پیشگیری از وقوع جرم گفت: موضوع پیشگیری از وقوع جرم، دارای ترتیباتی است؛ چنانچه در منطقه‌ای شاهد مشکلات اقتصادی، فقر، ناهنجاری‌های اجتماعی و کاهش اشتغال باشیم، طبیعتاً در آن منطقه با افزایش جرایم مواجه می‌شویم؛ بر همین اساس، یکی از اولویت‌های خود در دستگاه قضایی را حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های اقتصادی سالم، ترسیم و به همکاران قضایی خود تاکید کرده‌ایم که در راستای تامین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور و جلوگیری از تعطیلی بنگاه‌های تولیدی، اقدامات مقتضی را به صورت مجدانه و پیگیرانه ترتیب دهند.

رئیس دستگاه قضا گفت: حمایت ما از فعالیت‌های اقتصادی سالم و تولید داخلی، هم از جهت حفظ حقوق عامه و هم از جهت پیشگیری از وقوع جرم می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن تاکید بر ضرورت جامع‌نگری در مواجهه با مسائل گفت: مشکلات امروز کشور ما ناشی از توطئه‌های دشمنان، ضعف مدیریت‌ها، ناهماهنگی‌ها و عدم جامع‌نگری به مسائل است؛ در همین مقوله فضای مجازی، به یک بُعد قضیه نگاه می‌کنیم و به ابعاد دیگر توجه نمی‌کنیم، موفق نمیشویم و جلو نمیرویم انطور که می‌خواهیم.

رئیس عدلیه در پایان بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در راستای حل و فصل دعاوی و همچنین تقویت ارتباط دستگاه قضایی با دانشگاه، صنعت و صنوف مختلف تاکید کرد.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی طی سخنانی اظهار کرد: مردم شهر‌ها و بیش از ۷۵۰ روستای استان مرکزی، در یوم‌الله ۲۲ بهمن سال جاری، کاری کارستان انجام دادند و نه بزرگی به دشمنان انقلاب گفتند.

وی افزود: امیدواریم ارتباط مسئولان عالی قضایی با مردم استان مرکزی در روز جاری، هم دارای برکات استانی و ملی باشد و هم در سیاست‌گذاری‌ها و هماهنگی‌های میان سه قوه، منشأ آثار، خدمات و اقدامات قابل توجهی برای استان و کل کشور باشد.

نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی، «آلودگی هوا»، «حدنگاری اراضی» و همچنین «اراضی موقوفه» این استان را سه معضل قابل توجه و نیازمند رسیدگی دانست و گفت: مسئولان و قضات دستگاه قضایی باید در انجام تمامی امور خود، سیاست‌های قضازدایی و زندان‌زدایی را مدنظر داشته باشد.

در ادامه، نماینده خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان استان مرکزی با بیان اینکه قوانین زیادی در حوزه ایثارگران به تصویب رسیده، اما بخش عمده‌ای از آن‌ها به مرحله اجرا درنیامده است، گفت: این قوانین به دلایلی نظیر فقدان ضمانت اجرایی و عدم شفافیت لازم، به مرحله اجرا درنمی‌آیند و جامعه ایثارگران از قوه قضاییه که انتظار دارد که از جنبه مدعی‌العمومی به این موضوع ورود کند.

در ادامه، نماینده روحانیون استان مرکزی بر ضرورت برخورد با شایعه‌افکنان در فضای مجازی و کاهش فرآیند‌های دادرسی تاکید کرد.

نماینده اساتید دانشگاه‌های استان مرکزی نیز ضمن قدردانی از بازدید‌های میدانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مدت تصدی مسئولیت ریاست عدلیه، بر تقویت ارتباط قوه قضاییه با دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی تاکید کرد و خواستار نظارت جدی دستگاه قضا بر امر مولدسازی دارایی‌های دولت شد.

نماینده فرهنگیان استان مرکزی نیز طی سخنانی به بیان مشکلات و دغدغه‌های معلمان پرداخت و خواستار انجام وظایف قانونی دستگا‌ه‌های مختلف در قبال آموزش و پرورش شد.

نماینده بانوان استان مرکزی نیز خواستار اجرای کامل قانون حجاب و عفاف شد و گفت: از قوه قضاییه انتظار داریم که با هرگونه حرکات زن‌ستیز در قالب‌های فریبنده، قاطعانه برخورد کند.

نماینده کارگران استان مرکزی نیز در این جلسه به بیان برخی مشکلات کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی این استان پرداخت و خواستار اتخاذ تدابیر مقتضی از جانب مسئولان مربوطه برای رفع این مشکلات شد.

همچنین یکی از جانبازان و یادگاران ۸ سال دفاع مقدس در این جلسه از دخالت‌های بی‌مورد برخی نمایندگان در انتصابات استانی انتقاد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *