ایران در تولید دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده است

15:45 - 08 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۹۱۴
ایران در تولید دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده است
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در حوزه تولید دارو به ویژه دارو‌های های تک و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده و یکی از صادر کنندگان این محصولات است.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، حسینعلی شهریاری در مراسم افتتاحیه نخستین سلامت سلامت بنیان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران، اظهار داشت: با حمایت مقام معظم رهبری و مسئولان، قانون حمایت از تولید و عدم واردات محصولات خارجی دارای مشابه داخلی در راستای تشویق جوانان و تولید داخلی، اجرایی می‌شود.

وی افزود: هنوز مشکلاتی در صنعت دارو داریم که با رفع این موانع باید به سمتی برویم که مردم دغدغه‌ای در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند. با همت جوانان، نخبگان و دانشمندان ایرانی می‌توانیم در مدت کوتاهی، میزان تولید مواد اولیه دارو را از حدود ۴۰ به بیش از ۸۰ درصد برسانیم. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باید به یکی از کشور‌های برتر صادر کننده تبدیل شویم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه مردم ایران برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی، نیازی به سفر به خارج از کشور ندارند، گفت: بسیاری از مردم کشور‌های منطقه و حتی ایرانیان خارج از کشور برای دریافت خدمات درمانی به داخل کشور مراجعه می‌کنند و ایران یکی از کشور‌های پیشرو در حوزه پزشکی است که توان رقابت با کشور‌های پیشرفته را دارد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید توجه بیشتری به نخبگان و جوانان داشته باشیم. از وزیر بهداشت و همکاران وی که شبانه روزی تلاش می‌کنند و همچنین از شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان، تقدیر و اعلام می‌کنیم که شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان، مورد حمایت مجلس شورای اسلامی هستند.

شهریاری گفت: در طول ۴ دهه گذشته همواره تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی وجود داشته و در دوران کرونا نیز حتی از ارائه واکسن به ما امتناع کردند، اما بهترین واکسن‌های کرونا در داخل کشور توسط جوانان و شرکت‌های دانش بنیان تولید و کرونا نیز مدیریت شد.

وی یادآور شد: امروز دشمنان از قدرت صنایع موشکی جمهوری اسلامی صحبت می‌کنند و در صنایع دیگر از جمله دارو و تجهیزات پزشکی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته ایم.

گفتنی است که نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصلی امام خمینی (ه) تهران به مدت 2 روز برگزار شده است.

در این نمایشگاه که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و وزیر بهداشت کشور زیمبابوه و نیز جمعی از فعالان و تولید کنندگان حوزه دارو و تجهیزت پزشکی حضور دارند از ۱۰ محصول دانش‌بنیان شامل دارو و تجهیزات پزشکی رونمایی شد.
 
این محصولات به شرح زیر است:
- داروی ranibizumab تولید شرکت دانش بنیان آراسل زیست دارو
- داروی alteplase تولید شرکت دانش بنیان آرنا حیات دانش
- داروی albumin تولید شرکت دانش بنیان مدوک زیست دارو
- فراورده سلولی recolorcell تولید شرکت دانش بنیان سل تک فارمد برکت
- ماده اولیه دارویی macitentan تولید شرکت دانش بنیان مادآوش کیمیا
- داروی Vigabatrin تولید شرکت دانش بنیان مداوا
- داروی تزریقی داخل نخاعی Bupivacaine تولید شرکت دانش بنیان واریان فارمد
- داروی trastuzumab-emtansin تولید شرکت دانش بنیان نانودارو پژوهان پردیس
- مجموعه کیت های تشخیصی بر پایه فناوری ایمونوفلورسانس، تولید شرکت دانش بنیان آپادانا تابناک سیستم
- دستگاه هولتر ECG تولید شرکت دانش بنیان فن یار طب پیشتاز

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *