استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال اوکراین و فلسطین

12:59 - 08 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۸۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال اوکراین و فلسطین
استاندارد‌های دوگانه غرب به ویژه آمریکا در قبال جنگ‌های مختلف در سراسر جهان عامل مهم تداوم آن‌ها هستند.

خبرگزاری میزان – واقعیت مهم درباره جنگ‌ها این است: جنگ به هر دلیل و علتی ناعادلانه و ناتوان از حل و فصل اختلاف هاست.

جنگ در واقع پوششی برای کشتار بی رویه است و متاسفانه در بیشتر موارد، جنگ‌ها همچنان توسط طرف‌های ثالث تحریک می‌شوند تا خواسته‌های گروه‌ها یا کشور‌های مختلف را برآورده کنند.

اما یک واقعیت دیگر هم وجود دارد؛ استاندارد‌های دوگانه غرب در قبال جنگ‌ها و درگیری‌های مختلف در سراسر جهان.

به گزارش «دیلی میرور»، چند روز پیش جنگ اوکراین وارد دومین سال خود شد؛ جنگی که سبب شد تا استاندارد‌های دوگانه به ویژه از سوی کشور‌های غربی بیش از هر زمان دیگری خود را نمایان کنند.

نگاهی مقایسه‌ای به جنگ اندکی بیش از یک ساله اوکراین و جنگ ۷۵ ساله فلسطین بهتر می‌تواند این استاندارد‌های دوگانه را آشکار کند.

در مورد جنگ اوکراین، آمریکا که اغلب نقش پلیس جهانی را بر عهده می‌گیرد، روسیه را به دلیل تهاجم به اوکراین محکوم کرده و بیش از ۳.۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی به این کشور کرده است.

واشنگتن همچنین از شرکای خود در ناتو خواست تا کمک‌های نظامی خود را به اوکراین افزایش دهند.

با وجود این، اگرچه هم آمریکا و هم متحدانش در ناتو تسلیحات مرگباری را در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، نه واشنگتن و نه پایتخت‌های اروپایی به عنوان شرکایش آمادگی لازم برای استقرار نیرو‌ها را برای حمایت از اوکراین نشان نداده اند.

علاوه بر این، آمریکا و متحدانش روسیه را تحریم و دارایی‌های آن را مصادره کرده اند.

البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که آمریکا و شرکایش همزمان، اوکراین را به میدان آزمایش زنده جدید برای بازرگانان اسلحه آمریکایی و اروپایی تبدیل شده کردند تا قابلیت و ظرفیت تسلیحاتشان را بیازمایند.

در همین حال، سرزمین فلسطین در آن سوی دریاها، از ۷۵ سال پیش مورد تهاجم صهیونیست‌ها قرار گرفت.

از آن زمان فلسطینیان به بزرگ‌ترین و دیرپاترین گروه آوارگان در جهان تبدیل شده اند؛ از هر سه پناهنده در سراسر جهان، یک نفر فلسطینی است و حدود ۷.۲ میلیون پناهنده فلسطینی در سراسر جهان وجود دارد.

در طول سال ها، رژیم صهیونیستی به اشغال بیشتر و بیشتر سرزمین‌های متعلق به دولت فلسطین ادامه داده است؛ آن‌ها همچنین فلسطینیان را در مناطق تحت محاصره کرانه باختری قتل عام کرده و آن‌ها را در معرض مجازات‌های غیرانسانی مختلف قرار داده اند.

به عنوان مثال، هر سال آب انتقالی به شهر‌ها و روستا‌های فلسطینی در کرانه باختری رود اردن برای روزها، اگر نگوییم هفته ها، قطع می‌شود.

سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطین به قدری تبعیض آمیز است که حتی مجمع عمومی سازمان ملل نیز آن‌ها را دارای ماهیت آپارتاید توصیف کرده است.

علاوه بر این، رژیم صهیونیستی ارتفاعات جولان در سوریه را نیز به تصرف خود درآورده است و مدعی است که مجبور بوده برای محافظت از خود این کار را انجام دهد.

آن چه غم انگیز است این که با وجود جنایت‌های ضد بشری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان که برخی از آن‌ها در این نوشته ذکر شد، آمریکا حتی اجازه محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را در شورای امنیت سازمان ملل نمی‌دهد و از حق وتوی خود استفاده می‌کند.

در عین حال آمریکا تعهد‌های مالی و نظامی خود به رژیم صهیونیستی را افزایش داده است؛ به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۰ آمریکا ۳.۸ میلیارد دلار (۲.۷ میلیارد پوند) به رژیم صهیونیستی کمک کرد؛ تقریبا تمام این کمک‌ها نظامی بود.

با توجه به کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی باید به رقم کمک بیش از ۳.۷۵ میلیارد دلاری واشنگتن به اوکراین اشاره کرد؛ این در حالی است که آمریکا در دوران دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کمک به آوارگان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری را از طریق کمک مالی به آژانس سازمان ملل به عنوان مسئول مراقبت از پناهجویان فلسطینی، لغو کرد.

استاندارد‌های دوگانه غرب به ویژه آمریکا درباره کشور‌های سراسر جهان اعمال می‌شوند؛ آن‌ها از عاملان اصلی جنگ‌های بی پایان در سراسر جهان هستند.

اما زمان آن فرا رسیده که غرب درک کند که دشمنانش لزوما دشمنان دیگر کشور‌های جهان نیستند و نقطه پایانی بر این استاندارد دوگانه بگذارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *