با همت حوزه هنری انقلاب اسلامی صورت گرفت

خاطرات «کربلای ۳» با رویداد «فاتحان الامیه» زنده شد

9:49 - 08 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۷۸۷
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خاطرات «کربلای ۳» با رویداد «فاتحان الامیه» زنده شد
خاطرات «کربلای ۳» در شب خاطره با ۵۰۰ نفر از رزمندگان حاضر دراین عملیات، خاطرات هشت سال دفاع مقدس و عملیات کربلایسه بر گزار می شود.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، یازده شهریور ماه ۱۳۶۵ بود که گردان غواصی حضرت یونس (ع) از لشگر ۱۴ امام حسین (ع) از کنار اروند به آب زد و با رشادتی مثال زدنی، مهر پیروزی را بر عملیات کربلای ۳ زد، در این عملیات غرورآفرین، اسکله‌های «الامیه» و «البکر» به تصرف نیرو‌های ایرانی درآمد و افتخاری بزرگ به نام دلاورمردان ایران ثبت شد.

اکنون پس از گذشت ۳۶ سال، رویداد «فاتحان الامیه «فرصتی را فراهم کرده است تا ۵۰۰ نفر از رزمندگان حاضر دراین عملیات، خاطرات آن روز‌های سرافراز را دوباره زنده کنند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سومین روز از اسفندماه امسال ۵۰۰ نفر از رزمندگان لشگر ۱۴ امام حسین (ع) که شهریورماه سال ۱۳۶۵ عملیات موفق آمیز کربلای ۳ را در دفتر خاطرات ایران ثبت کرده بودند به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی درگلزار شهدای اصفهان و در کنار مزار شهید خرازی- که فرماندهی عملیات – را برعهده داشت کنار هم جمع شدند تا سفری سه روزه را آغاز کنند.

سید مهدی ابطحی مسئول دفتر شب خاطره حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی حوزه هنری درباره این رویداد بزرگ گفت: عملیات کربلای ۳ به فرماندهی شهید خرازی توسط لشگر ۱۴ امام حسین (ع) و خط شکنی گردان غواصی حضرت یونس (ع) و عملیات گردان امام رضا (ع) آغاز شد. با رشادت بچه‌های رزمنده دو اسلکه نفتی الامیه و البکر که از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی چه در زمان جنگ و چه درزمان حال دارد به دست نیرو‌های ایرانی افتاد.

وی در ادامه گفت: عملیات کربلای ۳ و رشادت گردان غواصی حضرت یونس (ع) چند نکته مهم دارد. یکی از مهم‌ترین نکته ها، سن بچه‌های رزمنده است. اکثر بچه‌های غواص حاضر در این عملیات، نوجوان و جوان بودند.

دومین نکته که می‌توان به آن اشاره کرد پرداخته نشدن به این عملیات در آثار هنری است. متاسفانه تا به امروز فقط یک اثر هنری آن هم در قالب فیلم سینمایی به نام «افق «توسط مرحوم رسول ملاقلی پور ساخته شده و متاسفانه دیگر شاهد هیچ اثر هنری از این عملیات موفقیت آمیز نبوده ایم.

ابطحی در ادامه بابیان اینکه پس از ۳۶ سال، رویداد فاتحان الامیه را برای پاسداشت قهرمانی رزمندگان عملیات کربلای ۳ آغاز کرده‌ایم گفت: شب چهارشنبه ۵۰۰ نفر از رزمندگان حاضر در این عملیات از گلزار شهدای اصفهان و از کنار مزار فرمانده خود شهید خرازی سفرخود را به سمت خوزستان آغاز کردند.

مسئول دفتر شب خاطره حوزه هنری درباره برنامه‌های خوزستان گفت: در خوزستان قرار است در منطقه‌ای به نام شهرک دارخوین که عقبه پشتیبانی بچه‌های اصفهان در زمان جنگ بوده، برنامه‌هایی را برگزار کنیم و صبح روز جمعه ۵ اسفندماه از ساعت ۹ تا ۱۲ برنامه محفل خاطره را با حضور سردار رحیم صفوی خواهیم داشت. در این برنامه، علاوه بر روایت خاطرات رزمندگان کربلای ۳، شاهد رخ دادن دو اتفاق دیگر نیز خواهیم بود. اولین اتفاق، افتتاح مجتمع فرهنگی دارخوین است و دومین اتفاق، رونمایی از مستند شهید حاج حسین خرازی می‌باشد که با تلاش همکارانمان در حوزه هنری استان اصفهان تهیه شده است.

سیدمهدی ابطحی در ادامه با بیان اینکه عملیات کربلای ۳، ۷۰ شهید را نثار میهن اسلامی کرده است اضافه کرد: شنبه ۶ اسفندماه نیز از ساعت ۹ تا ۱۷ رزمندگان شرکت کننده در این رویداد، با شناور عازم منطقه عملیاتی در دل خلیج فارس خواهندشد و آنجا در نزدیک‌ترین مکان به اسکله الامیه در یکی از اسکله‌های نیروی دریای سپاه محفل خاطره را برگزار می‌کنند. همچنین در این محفل از کتاب «نبرد الامیه» به قلم محمود نجیمی که از رزمندگان این عملیات بوده است، رونمایی خواهد شد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *