دانشگاه‌های کشور ظرفیت جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی را دارند / دانشگاه‌های پیشرو در جذب دانشجوی خارجی جایزه دریافت می‌کنند

12:40 - 07 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۶۴۴
دانشگاه‌های کشور ظرفیت جذب ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی را دارند / دانشگاه‌های پیشرو در جذب دانشجوی خارجی جایزه دریافت می‌کنند
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال گذشته ۹۴هزار دانشجو جذب کرده ایم گفت: دانشگاه‌های کشور ظرفیت داشتن جمعیت ۲۵۰هزار نفری را دارند، اما باید مواردی، چون هماهنگی دستگاهی را داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - هاشم داداش پور در نشست خبری به مناسبت اختتامیه اولین جشنواره ملی سلامت گفت: این اختتامیه با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا ۸اسفند ماه برگزار خواهد شد.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: تا سال گذشته بحث این بود که صرفا با شیوه درمانی و واکنشی نمی‌توان در حوزه سلامت کار کرد، برای درمان و ترویج زیست سالم دانشجویی قاعدتاً نیازمند تغییر نگرش‌ها هستیم.

وی گفت: از حوزه درمان باید به پیشگیری حرکت کنیم و به جای تمرکز بر روی افراد آسیب دیده بر روی تمامی افراد تمرکز کنیم.

داداش پور گفت: تمام تلاش ما حرکت در مداری است که غایت آن سبک زندگی سالم دانشجویی باشد. بحث سبک زندگی به مشاوره سلامت اضافه شد تا صرفا بحث درمانگری در میان نباشد و سبک زندگی سالم نیز مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: موضوع محوری ما سلامت برای همه دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور است، هدف این است که فرهنگ مشاوره را گسترش دهیم و دفتر مشاوره و سلامت تنها همه کار را انجام ندهد و دانشجویان در همه حوزه‌ها وارد شده و خود کمک کنند.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: در جشنواره سلامت اولین هدف ترویج‌گر سلامت اجتماعی و روانی است اجتماعی سازی سلامت برای ما دارای اهمیت است. جامعه هدف گاهی آگاهی لازم را در حوزه سلامت ندارد.

وی گفت: دومین هدف افزایش پویایی و تحرک جامعه دانشجویی است و هدف سوم کشف استعداد‌های دانشجویان و ایده‌های نوین دانشجویان در حوزه سلامت و حمایت از آن‌ها است که از طریق آن فرهنگ سازی و اصلاح رفتار‌های سالم اجتمایی مورد نظر است.

وی در مورد محور‌های حوزه سلامت ملی گفت: بحث سلامت و سبک زندگی دانشجویان با جهت گیری خانواده محوری، بهداشت، الگوی مصرف کارآفرینی و اشتغال در این حوزه دنبال می‌شود.

وی گفت: مشاوره درمانی و تشکل‌ها بخش دوم است، بخش سوم بحث فضای مجازی و تحول در فناوری‌های نوین و فناوری‌های پیشرفته برای بهبود سلامت است.

داداش پور گفت: محور چهارم سلامت و آینده پژوهی با چهار موضوع پسا کرونا، مدیریت راهبردی، تعلیم و تربیت و محیط زیست است.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل ما در دانشجویان مشکلات تحصیلی و دانشجویی است که با آن مواجه هستند و اگر این مشکلات تحصیلی ادامه پیدا کند، مشکلاتی مانند افسردگی و... رواج پیدا می‌کند.

داداش پور در ادامه در مورد کارآفرینی و امیدآفرینی در بین دانشجویان اظهار کرد: مراکز مشاوره ما تلاش‌هایی در این خصوص داشته و دفتر مشاوره برای توانمندسازی دانشجویان ورود پیدا کرده و کارگاه‌هایی فردی و اجتماعی در حوزه اقتصادی ایجاد شده تا دانشجویان را در سراسر کشور توانمند کند.

خوشخوی, [۲/۲۶/۲۰۲۳، ۱:۰۴ AM]وی در ادامه به موضوع جشنواره جذب دانشجویان بین المللی اشاره کرد و گفت: این جشنواره در ۱۵اسفند ماه در دانشگاه تربیت مدرس با حضور برخی از وزرا برگزار خواهد شد.

وی گفت: در چهل سال گذشته در حوزه جابه جایی دانشجویی عموما کشور‌های شمال جاذب دانشجو بوده اند، اما اکنون سه کشور چین و روسیه و ترکیه به کشور‌های جاذب دانشجویی اضافه شده‌اند و سه کشور آلمان و ایتالیا و فرانسه جزو ده کشور دنیا شده‌اند که کشور‌های انگلیسی زبان نیستند.

وی گفت: از گذشته تا کنون ایران در حوزه جذب دانشجو موفق نبود است، اما از سال‌های گذشته کشور‌های همجوار تمایل به حضور در ایران پیدا کرده اند چرا که در حوزه‌های فناوری پیشرو بوده ایم.

وی گفت: در سال گذشته ۹۴هزار دانشجو جذب کرده ایم باید به اندازه ظرفیت خود و رتبه خود بتوانیم در حوزه جذب عمل کنیم و بتوانیم از این طریق همگرایی منطقه‌ای را دنبال کنیم. برای این هدف که بتوانیم در سه سال آینده به جمعیت دانشجویی ۲۵۰هزار نفری جذب دانشجویی برسیم باید اقدامات زیادی را صورت دهیم.

وی گفت: دانشگاه‌های کشور ظرفیت داشتن جمعیت ۲۵۰هزار نفری را دارند، اما باید مواردی، چون هماهنگی دستگاهی را داشته باشیم.

وی گفت: طراحی فرصت شغلی پاره وقت برای دانشجویان بین المللی، وایجاد فرصت‌های شغلی نه تنها از نیروی کار ایرانی نمی‌کاهد بلکه آن را گسترش می‌دهد فرصت‌های شغلی را داریم که حضور دانشجوی خارجی می‌تواند همکاری‌های بین المللی را افزایش دهد.

وی گفت: کوتاه کردن فرایند‌های کنسولی به جذب دانشجویان خارجی کمک رسان است.

داداش پور گفت: تغییر در نگرش‌ها نیز از مواردی است که می‌تواند به جذب دانشجویان خارجی کمک کند هنوز بخشی از تصمیم گیران به این جمع بندی نرسیده که حضور دانشجویان خارجی کمک کننده است، اما رئیس جمهور اعلام کردند که ورود دانشجویان بین المللی فرصت بی نظیری برای کشور است. 

وی هدف از جذب دانشجویان بین المللی را گفتمان سازی در حوزه جذب و ایجاد موازنه در مهاجرت‌های علمی دانست و گفت: این امر کمک به ایجاد یک زیست بوم از دانشجویان بین المللی و کمک به شبکه سازی آن خواهد کرد و با آن زمینه برای تجارت اقتصاد دانش بنیان فراهم خواهد شد در کنار اینکه ظرفیت‌های آموزشی کشور نیز معرفی خواهد شد.

وی افزود: دانشگاه‌هایی که بتوانند جذب خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهند و برای حداکثر سازی جذب تلاش کنند و بتوانند سایت‌ها و سامانه‌های چند زبانه بیشتری طراحی کرده و برنامه راهبری برای جذب داشته باشند جایزه ملی جذب دانشجویان را دریافت خواهند کر، در این جشنواره به ۱۴دانشگاه این جایزه تعلق خواهد گرفت تا بتوانند زیر ساخت‌های خود را تقویت و خدمات مناسب به دانشجویان بین المللی ارائه کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *