رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بی‌تفاوتی غرب به مردم سوریه در بحبوحه زلزله ویرانگر

9:13 - 06 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۴۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بی‌تفاوتی غرب به مردم سوریه در بحبوحه زلزله ویرانگر
وقوع زمین‌لرزه اخیر در سوریه موجب شده که بحران مردم این کشور بیش از پیش آشکار شود.

خبرگزاری میزان - جهان نباید شمال غرب سوریه را رها کند؛ در حالی که زمین لرزه‌های ۶ فوریه در دستور کار اخبار جهانی قرار می‎گیرند، نباید وعده‌هایی را که به مردم سوریه داده می‌‎شود فراموش کرد.

به گزارش «الجزیره»، در ماه فوریه، پس از دو زمین لرزه هولناک که هزاران قربانی گرفت و بسیاری از شهر‌ها و روستا‌ها در شمال غرب سوریه را ویران کرد، سرانجام جهان توجه خود را به سوریه آغاز کرد. ویرانی‌های ناشی از این فاجعه سرفصل‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داد و دولت‌ها متعهد شدند که به مناطق آسیب دیده کمک رسانی کنند.

این تمرکز مجدد بر سوریه بسیار مورد نیاز و مورد استقبال است، اما مدت‌هاست که به تعویق افتاده است.

بحران انسانی سوریه با زلزله ۶ فوریه آغاز نشد؛ قبل از فاجعه این ماه، هفت نفر از هر ۱۰ نفر در سوریه - حدود ۱۵.۳ میلیون نفر - قادر به تامین نیاز‌های اولیه خود نبودند. میلیون‌ها نفر از پیامد‌های جنگ به ظاهر پایان ناپذیر رنج می‌برند و ۹۰ درصد از جمعیت در فقر زندگی می‌کنند.

برای مدت طولانی، جامعه بین‌المللی چشمان خود را بر بحران فزاینده بشردوستانه در سوریه بسته است. در واقع، بسیاری در غرب حتی نمی‌دانستند که بحران سوریه هنوز به پایان نرسیده است تا اینکه زلزله اخیر این کشور را به کانون توجه جهانی بازگرداند. در واقع، یک نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ توسط یک سازمان خیریه، که در انگلیس انجام شد - در یکی از شدیدترین لحظات درگیری و در حالی که نیاز‌های بشردوستانه به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید - نشان داد که تنها ۵۸ درصد از مردم انگلیس از این موضوع آگاه بودند.

جامعه بین‌الملل و غرب تا حوادث غم‌انگیز این ماه نسبت به مصائب سوریه بی‌تفاوت و ناآگاه بود و به چند دلیل، بی‌تفاوتی رسانه‌ای نسبت به بحران این کشور که بیش از ۱۰ سال است ادامه دارد همچنان دیده می‌شود؛ علاوه بر این غرب بیش‌تر منزوی شده و بر مشکلات فوری خود تمرکز کرده است. 

البته هیچ یک از این‌ها بهانه قابل قبولی برای نادیده گرفتن مصائب مردم سوریه نیست؛ از زمان زمین لرزه ۶ فوریه، سوریه سرانجام تا حدودی مورد توجه و کمک‌های جهانی قرار گرفت که شایسته آن است. اما آیا می‌توان مطمئن شد که جامعه بین‌المللی پس از شروع یک بحران دیگر بر چرخه اخبار، سوریه را رها نخواهد کرد؟

با این وجود سابقه غرب در مورد موضوعات مختلف اینگونه القا می‌کند که این بحران نیز بار دیگر به فراموشی از سوی آن‌ها سپرده خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوریه زلزله

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *