رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: باید چرخش پرونده قاعده مند باشد و با تدابیر اتخاذی از چرخش بی رویه و بدون دلیل پرونده جلوگیری کرد

10:21 - 05 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۰۳۰۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی: باید چرخش پرونده قاعده مند باشد و با تدابیر اتخاذی از چرخش بی رویه و بدون دلیل پرونده جلوگیری کرد
دومین جلسه برنامه ریزی برای اقدام جهادی و جهشی جهت تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم در پرونده‌های مسن و معوق و شعب با موجودی بالا و غیرمتعارف در دادگستری استان آذربایجان غربی برگزار شد.

خبرگزاری میزان -دومین جلسه برنامه ریزی برای اقدام جهادی و جهشی جهت تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم در پرونده‌های مسن و معوق و شعب با موجودی بالا و غیرمتعارف در دادگستری استان آذربایجان غربی برگزار شد.

ناصر عتباتی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان و ایام فرخنده این ماه بیان کرد: هدف از این جلسه که با حضور تعدادی از روساء و دادستان‌های حوزه‌های قضایی و اجرای احکام تاثیر گذار در وضعیت آماری استان تشکیل می‌شود، مروری بر وضعیت این حوزه‌های قضایی و اجرای برنامه عملیاتی در آن‌هاست.

وی افزود: موضوع کاهش ورودی و موجودی پرونده‌ها به جد در دستور کار معاونت اول و معاونت راهبردی قوه قضاییه است و در نشستی که با حضور مسئولان عالی قوه قضاییه در این خصوص برگزار شد، این مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ۲ طرحی که از ناحیه استان آذربایجان غربی ارائه شده بود برای ابلاغ و اجرا در کل کشور مورد تصویب قرار گرفت و این دو طرح عبارتند از کارشناسی در معاملات اموال غیر منقول و طرح دیگر ایجاد صلح یاری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است که کمک بزرگی در راستای کاهش ورودی به مراجع قضایی هستند.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی تصریح کرد: تعیین تکلیف پرونده‌های مسن، معوق و موجودی‌های غیرمتعارف یکی اصلی ترین موارد در تبیین برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ معاونت اول و راهبردی قوه قضاییه هستند که با تفاهم نامه‌ای که با این معاونت‌ها توسط مدیریت دادگستری استان صورت گرفت، استان آذربایجان غربی به همراه استان‌های گلستان و بوشهر جزء ۳ استانی قرار گرفت که یک اعتبار خوب برای تعیین تکلیف این نوع پرونده ها در نظر گرفته شده و در صورت موفقیت این طرح در این استان ها در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان نیازمند یک عزم و همت بالا و تلاش جهادی هم در مجموعه مدیریتی و هم در بدنه و واحد‌های قضایی هستیم تا در این ماه باقیمانده از سال و نیز سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ به اهداف تعیین شده برسیم و اجرای این امر یک موضوع مدیریتی است و مدیران در حوزه‌های قضایی باید مورد به مورد با همکاران صحبت کنند و پای کار آمد و از ظرفیت و تجربه معاونان ناظر غافل نشوند و از آن‎ها بهره برد.

عتباتی اظهار کرد: از نقطه نظرات برای اجرای دقیق این طرح استقبال می‌کنیم تا این طرح به صورت شایسته پیش رود و باید همه پای کار بیایند تا به اجرایی و عملیاتی شدن این طرح کمک کنند تا نه تنها از بار کاری شعب کاسته شود بلکه مردم در سریعترین زمان ممکن به حق خود برسند و اطاله دادرسی اتفاق نیافتد.

وی با اشاره به تدبیر برای چرخش بی رویه پرونده و استفاده از ظرفیت صلح و سازش، گفت: باید چرخش پرونده قاعده مند باشد و با تدابیر اتخاذی از چرخش بی رویه و بدون دلیل پرونده جلوگیری کرد، همچنین از ظرفیت صلح و سازش در پرونده‌هایی که قابلیت سازش دارند استفاده کرد و این کار با تمرکز بیشتر در پرونده‌ها امکان پذیر است چرا که زمانی که با تلاش هسته‌های جهادی بخشایش، صلح یاران و شوراهای حل اختلاف و دیگر ظرفیت‌ها از ابتدای سال ۴۶ پرونده قصاص نفس منجر به سازش شده در سایر پرونده‌ها با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان به راحتی به سازش رسید.

توجه به مکاتبات و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی مجموعه مدیریت دادگستری استان و استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات اداری و جلوگیری از اسراف و حیف و میل آن‎ها در اجرای برنامه مدیریت سبز و کنترل مصرف کاغذ و تجهیزات و حفظ نظم و انضباط کاری از دیگر تاکیدات رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی بود.

وی با اشاره به اهمیت اقدامات پیشگیرانه، گفت: تا زمانی که به دنبال برنامه‌های پیشگیرانه نرفت و کانون‌های جرم زا و ادارات پرونده ساز را شناسایی نکنیم و با اقدامات و برنامه‌های پیشگیرانه و پای کار آوردن ادارات اجازه بروز بزه و تخلف را ندهیم کاهش ورودی امکان پذیر نیست و باید با مدیران متخلفی که وظیفه قانونی خود را انجام نمی‌دهند و موجب حیف و میل بیت المال می‌شوند هیچ گونه مماشاتی نداشته باشند و انجام وظایف قانونی را از آن‎ها مطالبه کنند.

عتباتی ادامه داد: چشم امید تمامی مردم به قلم شماست و هم باید این امر را قدر دانست و هم احساس مسئولیت مضاعف کرد چرا که ما قائم به مردم هستیم و شخصیت و جایگاه و مقام ما قائم به مردم است و بدین منظور باید در تمامی حوزه‌ها در خدمت مردم بود و از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای خدمت به مردم استفاده کرد و نباید خود را درگیر روزمرگی کرد و باید برنامه ریزی داشت و در بطن جامعه بود.

در ادامه جلسه مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز به بیان مطالبی درخصوص موضوع جلسه پرداخت و پس از آن زارع معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری استان گزارشی از وضعیت حوزه‌های قضایی ارائه که مورد به مورد تجزیه و تحلیل و راهکارهایی از سوی  عتباتی ارائه شد.

در ادامه اعضای حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و در نهایت این جلسه ۵ ساعته با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *