لوموند: نفوذ سیاسی بر سیستم قضایی سوئد در حال افزایش است

13:04 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۷۱۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نفوذ سیاست بر سیستم قضایی سوئد سبب بروز نگرانی‌های جدی شده است.

خبرگزاری میزان – حضور راستگرایان افراطی در صحنه سیاسی سوئد بر عرصه قضایی این کشور نیز تاثیرات آشکاری گذاشته است.

به گزارش «لوموند»، افزایش نفوذ سیاسی بر سیستم قضایی سوئد با در نظر داشتن سنت سهم احزاب سیاسی در انتصاب قضات غیررسمی یا همان هیئت منصفه با توجه به ظهور اخیر جنبش‌های سیاسی راست افراطی نگرانی‌های فزاینده‎ای را برانگیخته است.

موج اخیر جنبش‌های سیاسی راست افراطی در سوئد، همانطور که نتایج انتخابات عمومی سپتامبر 2022 نشان می‌دهد، منجر به افزایش قابل توجهی در تعداد قضات غیررسمی اعضای حزب دموکرات سوئد(SD) شده است.

با وجود این، در حالی که انتظار می‌رود این قضات که در کنار قضات عادی کار می‌کنند، عقاید سیاسی خود را در زمان خدمت کنار بگذارند، مطالعات نشان داده است که همیشه این طور نیست و باورها و عقاید آنان در تصمیم‌هایشان تاثیر قابل توجهی دارد.

در سوئد، انتخاب قضات غیررسمی توسط احزاب سیاسی در سطح محلی تعیین می‌شود و سپس توسط شوراهای شهرداری و منطقه‎ای برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌شوند؛ تعداد نامزدهای معرفی شده توسط هر حزب متناسب با نتایج آن‌ها در انتخابات گذشته است.

دموکرات‌های سوئد(SD) در انتخابات اخیر، نه تنها در هر 20 منطقه، بلکه در حدود 90 درصد از 290 شهرداری پیروز شدند که این امر نگرانی جدی درباره نفوذ سیاسی راست افراطی بر سیستم قضایی سوئد را افزایش داده است.

رئیس انجمن ملی قضات سوئد که نماینده حدود 10 هزار قاضی غیررسمی است، هشدار داد: در این شهرداری‌ها، دموکرات‌ها قدرت انتصاب بخش قابل توجهی از قضات غیررسمی یعنی رقمی معادل 40 درصد را خواهند داشت.

 اهمیت تاثیر قضات غیررسمی در آنجاست که در امور مدنی، جزایی و اداری، در مرحله اول، تصمیمات دادگاه توسط یک قاضی حرفه ای و سه قاضی غیررسمی که هر یک دارای رای مساوی هستند، اتخاذ می‌شود.

 در مرحله تجدیدنظر نیز سه قاضی حرفه ای و دو قاضی غیررسمی وجود دارند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *