رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عباس عبدی: عفو اخیر می‌تواند آغازگر اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی و نحوه تعامل با جامعه باشد

15:42 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۵۷۸۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اثرات سیاسی خارجی عفو اخیر را نباید نادیده گرفت گفت: این عفو می‌تواند آغازگر اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی و نحوه تعامل با جامعه باشد.

خبرگزاری میزان - عباس عبدی چند روز گذشته در گفت‌وگو با میزان ابراز امیدواری کرده بود که در آستانه جشن انقلاب اسلامی و اعیاد رجبیه شاهد رویکردی نوین در عرصه سیاسی باشیم و خبرهای خوشی را بشنویم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اتهامات علیه بازداشتی‌ها دو وجه دارد بر این نکته تاکید کرد که یک وجه اعتراضات سیاسی است و وجه دیگر انجام اقدامات دیگر از قبیل درگیری و ضرب و جرح یا تخریب و امثال آنهاست، در مورد وجه اول باید پذیرفت که برای محکوم کردن آنان، حتی اگر به قانون هم استناد شود در ماهیت اتهام تغییری حاصل نمی‌شود.

وی ادامه‌ داد: در این صورت باید گفت که مسأله سیاسی که عمومی شده است راه حل قضایی و جزایی ندارد بلکه باید از طریق سیاسی حل شود از این رو معتقدم محکومیت این افراد در زندان نه نظر خودشان را تغییر می‌دهد و نه موجب تغییر رویکرد افراد دیگر خواهد شد. از این رو محکومیت آنان برای تَنَبٌُه سالب به انتفای موضوع است و حتی موجب تشدید رویکردشان هم می‌شود، می‌توانیم نتایج زندان رفته های قبلی را بررسی کنیم تا اثبات این ادعا را ببینیم.

عبدی گفت: در وجه انجام اقدامات عملی فراتر از اعتراضات مدنی معتقدم که اگر چه چنین اقداماتی را نباید تایید کرد ولی راه جدا کردن این اقدامات تمایز میان انگیزه سیاسی و اقدام اعتراضی مدنی با آنان از طریق دادرسی‌های عادلانه و آزادی یا عفو یا تحت هر عنوان دیگر معترضین است. البته معتقدم که کلا در یک جریان اعتراضی همیشه امکان رخ دادن مسائلی که ناخواسته هم هست پیش خواهد آمد و باید همه را از زاویه مسأله سیاسی مورد ارزیابی قرار داد.

این فعال سیاسی همچنین در واکنش به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات دهها هزار نفر از متهمان و محکومان بیان کرد: به نظرم این عفو می‌تواند آغازگر اتفاقات مهمی در عرصه سیاسی و نحوه تعامل با جامعه باشد. به نظر من اثرات سیاسی خارجی آن را نباید نادیده گرفت ولی همانگونه که قبلا هم گفته ام این باید یک قطعه از پازلی باشد که با کوشش همه طرفهای جامعه به افزایش همدلی عمومی منجر شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: عفو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *