رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وضعیت بحرانی زندان‌های فرانسه در آغاز 2023

12:09 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۵۲۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موضوع نقض حقوق بشر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های فرانسه موضوع کاملا آشکار و مداومی است.

خبرگزاری میزان - دادگاه اروپایی حقوق بشر در می 2020 فرانسه را به دلیل وضعیت بحرانی زندان‌ها و بازداشتگاه‌های این کشور محکوم کرده و از دولت فرانسه خواست اقدامات لازم برای پایان دادن به ازدحام جمعیت در زندان‌های این کشور را انجام دهد؛ اکنون این پرسش مطرح است که زندان‌های فرانسه در نخستین ماه‌های سال 2023 در چه شرایطی هستند؟

-گزارشی مختصر از وضعیت زندان‌های فرانسه در 2022

میانگین ضریب اشغال در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های فرانسه در سال 2022 حدود 140 درصد بود؛ از هر دو زندانی بیش از یک نفر در زندان‌هایی با بیش از 120 درصد ضریب اشغال حبس بودند.

درگیری‌های خشونت بار و پی در پی، فقدان حریم خصوصی، عدم تفکیک رده‌های مختلف زندانیان، افزایش تنش و خشونت، فروپاشی امکانات بهداشتی و درمانی، ناکارآمدی وسایل گرمایشی و سرمایشی، ... پیامدهای گذراندن حبس در زندان‌های پر ازدحام فرانسه هستند.

اقدام به خودکشی در زندان‌های فرانسه در پی شرایط بحرانی این مراکز اصلا غیر طبیعی نیست.

 چرایی چنین شرایطی در دلایلی مانند نبود یک سیاست پیشگیری از جرم، افزایش مستمر زندان‌ها، ناتوانی دادگاه‌ها در صدور احکام متناسب با جرم، بازداشت پیش از محاکمه، عدم وجود مجازات‌های جایگزین حبس، کمبود بودجه زندان‌ها، ... یافت.

طی دو سال گذشته، کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه به نوبه خود زنگ خطر را در مورد وضعیت زندان‌های فرانسه و ازدحام بیش از حد آن‌ها به صدا درآورده اند.

-زندان‌های فرانسه در هفته‌های آغازین 2023

به گزارش « publique»، سیستم زندان‌های فرانسه در تقاطع چند بحران و آسیب متداخل قرار دارد و داده‌های آماری به خوبی نشان می‌دهند که سیستم عدالت کیفری فرانسه در بحران به سر می‌برد.

تراکم جمعیت در زندان‌های فرانسه در آغازین هفته‌های 2023 در قیاس با همتایان اروپایی اش به شکل قابل ملاحظه ای بالاست.

دلیل تداوم بحران‌ها در زندان های فرانسه، دلبستگی بیش از حد نظام قضایی فرانسه به احکام حبس و دور زدن انگیزه‌های قانونگذاری برای عدم توسل به محرومیت از آزادی است.

به گزارش « francetvinfo»، فرانسه در ژانویه 2023 شاهد ازدحام بالای 150 درصدی جمعیت در 56 درصد زندان‌های خود است؛ در عین حال، ضریب اشغال در شش زندان فرانسه به 200 درصد می‌رسد یا حتی از آن فراتر می‌رود.

در حالی که میانگین ضریب اشغال زندان‌های فرانسه در 2022 اندکی بیش از 114 درصد بود، در سال 2023 به 119 درصد رسید.

باید توجه داشت که میانگین ضریب اشغال در بازداشتگاه‌های فرانسه به 141.3 درصد می‌رسد؛ جایی که زندانیان منتظر محاکمه (و در نتیجه بی‌گناه فرض می‌شوند) و محکومان به حبس کوتاه مدت زندانی می‌شوند.

به گزارش « lemonde»، با وجود گذشته سه سال از محکومیت فرانسه توسط دادگاه اروپایی حقوق بشر در موضوع ازدحام بیش از حد ساختاری در زندان‌ها، نامناسب بودن شرایط بازداشت و رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز با زندانیان، فرانسه سال 2022 را با رکورد تاریخی تعداد زندانیان به پایان رسانده و سال 2023 را در شرایط آغاز کرد که بیش از دو سوم زندانیان این کشور در زندان‌ها و بازداشتگاه‌هایی با شرایط نامناسب حبس بودند.

 میانگین ضریب اشغال در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های فرانسه در برخی موارد بیش از 141درصد و در برخی از موارد دیگر بیش از 200 درصد است.

فرانسه از بهار 2020 تاکنون  شاهد عقبگرد شدید سیستم عدالت در این کشور از طریق یک سیاست ناکارآمد و پرهزینه بود.

نقض حقوق اساسی بازداشت شدگان به حدی است توصیه سازمان‌های حقوق بشری چند برابر شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *