رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عادی‌سازی اسلام‌ هراسی در کشورهای اروپایی

10:44 - 17 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۴۸۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای اروپایی مانند سوئد با سکوت در برابر هتک حرمت مقدسات اسلامی در حال عادی سازی اسلام هراسی هستند.

خبرگزاری میزان – اخیرا راسموس پالودان، رئیس حزب راست افراطی سوئدی، یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم، پایتخت سوئد، سوزاند؛  پلیس سوئد این اجازه را به او داد و او را در حالی که عمدا این عمل را انجام می‌داد، محاصره کرد.

به گزارش «عرب نیوز»، این یک حادثه مجزا نبود، زیرا این فرد سوئدی-دانمارکی یک مجرم تکراری است؛ او پیش از این به اتهام آزار نژادپرستانه محکوم شده بود؛ او پیش از این نیز مرتکب اقدامات مشابهی شده بود که سال گذشته در سوئد اعتراضات خشونت‌آمیزی را برانگیخت، زمانی که در ملاء عام نسخه‌هایی از قرآن را سوزاند.

«اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد، این هتک حرمت را محکوم کرد، مانند اکثر دولت‌ها، و این رویداد منجر به اعتراضاتی در سراسر جهان شد و وضعیت سوئد و روابط آن با جهان اسلام را زیر سوال برد.

در حالی که کشورهای اروپایی برای مهار خشونت‌های جنایتکاران ضد مهاجر، از جمله گروه‌های ضدمسلمان، تلاش می‌کنند و با ریشه‌های خشونت آنها مقابله می‌کنند، برای مهار سخنان نفرت‌انگیز یا اسلام‌هراسی آن‌ها کاری انجام نشده است؛ در حالی که اکثریت قریب به اتفاق اروپایی‎ها تاکتیک‎های خشونت‌آمیز آنها را رد می‌کنند، لفاظی‎های آنها از حاشیه به جریان اصلی در حال حرکت است؛ ناسزاگویی علیه اسلام به تدریج در مبارزات سیاسی و گفتمان‌های روزمره رایج می‌شود.

این روند تهدیدی برای عادی‌سازی سخنان نفرت انگیز، به ویژه اسلام هراسی، در بسیاری از نقاط اروپاست؛ تحریک و نفرت پراکنی به بهانه آزادی بیان، رسیدگی به این تهدید رو به رشد را دشوار کرده است، با این حال، در حالی که آزادی بیان یک ارزش جهانی است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده است، موافقت‌نامه‌های بین‎المللی وظایفی را در ارتباط با اعمال آن ضمیمه کرده‌اند.

 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، سند اصلی حقوق بشر که اکثر کشورها به آن پایبند هستند، به دنبال رفع این تعادل است. در حالی که معتقد است «هر کس حق آزادی بیان دارد»، اضافه می‌کند که اعمال چنین حقی «وظایف و مسئولیت‌های ویژه‌ای را به همراه دارد؛ بنابراین ممکن است مشمول محدودیت‌های خاصی باشد، از جمله «برای حفاظت از امنیت ملی یا نظم عمومی یا سلامت یا اخلاق عمومی.

در حالی که مخالفت با مهاجرت غیرقانونی یا مهاجرت قانونی بیش از حد طبیعی است و در چارچوب آزادی بیان و گفتمان سیاسی مشروع قرار می‌گیرد، هتک حرمت به قرآن به نوعی توهین به جمعیت مسلمانان در سراسر جهان می‌شود که هیچ ارتباطی با این مسائل محلی ندارند؛ در مورد سوئد، این کشور همچنین به خصومت‌های قومی در داخل کشور دامن زده و به اعتبار و اعمال سیاست خارجی‌اش آسیب رسانده و منافع کلیدی امنیتی آن را تهدید کرده است.

کشورهای مسلمان و دیگران نسبت به این حادثه خشم خود را ابراز کردند که نشان از رد جهانی هتک حرمت به قرآن به عنوان نوعی اعتراض یا بیان سیاسی دارد؛ دولت‌های مسلمان از اینکه مقامات سوئدی اجازه داده‌اند این اتفاق بیفتد ابراز شگفتی و تاکید کردند که آزادی بیان باید به شیوه‌ای مسئولانه اعمال شود. پس از این حادثه صدها تظاهرات در سراسر جهان برگزار شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *