رسوایی مدارس شبانه روزی کودکان بومی برای دولت ترودو/احتمال افزایش گورهای دسته جمعی در کانادا

12:04 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۹۱۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
از آگوست 2021، زمان کشف نخستین گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا گورهای دیگری نیز کشف شده اند.

خبرگزاری میزان – یک هفته از زمان کشف جدیدترین گور دسته جمعی کودکان بومی در کانادا می‌گذرد؛ 66 گور در محل مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در استان بریتیش کلمبیا کشف شد.

با احتساب گورهای جدید تاکنون حدود 2 هزار گور مربوط به کودکان بومی ساکن مدارس شبانه روزی در کانادا کشف شده است.

به گزارش «سی بی سی و گلوبال ریسرچ»، بیش از 150 هزار کودک بومی کانادایی از دهه 1880 تا اواخر دهه 1990 به اجبار از خانواده‌های خود جدا و به مدارس شبانه روزی کودکان بومی، منتقل شدند؛ هزینه این مدارس توسط دولت کانادا پرداخت و توسط کلیساهای کاتولیک اداره می‌شد.

اداره مدارس مذکور در سال 1969 پس از تقریبا یک قرن فریاد جوامع بومی مبنی بر رخ داده جنایت‌های متعدد در این مدارس به دولت فدرال کانادا منتقل شد، اما این اقدام دیرهنگام دیگر فایده ای نداشت و براساس تخمین‌ها حدود 5 هزار کودک بومی بر اثر سوءاستفاده و آزارهای جنسی و جسمی، سوءتغذیه و بیماری جان خود را از دست دادند.

ضمن این که کودکان بازمانده نیز با ترومای مادام العمر ناشی از حضور در این مدارس مواجه شدند.  

پاپ فرانسیس سال گذشته از کانادا بازدید کرد تا از نقش کلیسای کاتولیک در نحوه عملکرد مدارس عذرخواهی کند.

رئیس یکی از جوامع بومی در کانادا پس از انتشار خبر کشف یک گور دسته جمعی جدید در محوطه مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا گفت که خبر کشف قبرهای بیشتر، خبر دلخراشی است؛ ما تقریبا به شنیدن این اخبار شرطی شده ایم.

کارشناسان می‌گویند که روند کشف گورهای دسته جمعی کودکان بومی در محوطه مدارس شبانه روزی همچنان ادامه خواهد داشت؛ این در حالی است که بومیان در مسیر حفاری و کشف گورهای جدید با چالش‌ها و دشواری‌های متعددی از عدم همکاری کلیسای کاتولیک برای ارائه اسناد تا تامین هزینه حفاری و انجام آزمایش دی ان اِی مواجه هستند.

در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که بررسی محوطه برخی از مدارس شبانه روزی سابق تا سال‌های آینده انجام نخواهد شد.

مدیر اجرایی انجمن بازماندگان مدارس شبانه روزی کودکان بومی اعلام کرد: اکتشافات ادامه دار تعجب آور نیست؛ بسیاری از 139 مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در کانادا مورد بررسی قرار نگرفته اند و برخی از بررسی‌های انجام شده بدون رادارهای نفوذی زمینی صورت گرفته است؛ پیش بینی می‌کنم که اعداد به رشد خود ادامه می‌دهند.

برخی از جوامع بومی می‌گویند که موضوع کشف گورهای بی نشان کودکان بومی به منبع درآمد و بودجه برای برخی از مقام‌های کانادایی تبدیل شده است.

دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا قصد دارد رسوایی مدارس شبانه روزی کودکان بومی را به نحوی حل و فصل کند و به همین دلیل در پرونده شکایت 325 جامعه بومی با آنان به توافق پرداخت غرامت 2.8 میلیون دلاری دست یافت.

 این شیوه رسیدگی به جنایت تاریخی مذکور که با کنوانسیون نسل‌کشی مغایرت دارد، مشکل دارد؛ پرداخت غرامت به بازماندگان آسیب دیده یک نسل کشی بدون رسیدگی قانونی به جنایات مرتکب، نشان دهنده پرداخت هزینه به عنوان حق السکوت برای بدترین جنایات شناخته شده بشری است.

 در حالی که در پرونده نسل کشی مذکور، این جنایت صرفا جنایتی عمدی علیه مردم بومی نیست، بلکه جنایتی علیه جامعه است، احزاب مختلف، دولت و رسانه‌های کانادا تلاش می‌کنند تا از ورود پرونده کودکان بومی در مدارس شبانه روزی در دادگاه به عنوان یک پرونده نسل کشی جلوگیری کنند.

وحشت دولت کانادا از مواجهه با پرونده نسل کشی از آن جا نشئت می‌گیرد که از سال 2005 حدود 50 هشدار نسل کشی غیر رسمی برای مردم بومی در کانادا صادر شد.

وقتی نسل کشی در مستعمرات اروپایی سابق در آمریکایی جنوبی در حال بررسی است، تحقیقات درباره نسل کشی سرخپوستان در برزیل ادامه دارد، شماری از مقام‌های پرو به دلیل نسل کشی تحت تحقیق جنایی قرار گرفته اند، شایسته است که پرونده نسل کشی کودکان بومی در کانادا نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *