افزایش اجرای احکام اعدام در عربستان در دوره بن سلمان

10:20 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۹۰۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک گزارش می‎گوید عربستان به شکلی قابل توجهی احکام اعدام را اجرا می‌کند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها از اجرای ده‌ها مورد حکم اعدام در عربستان حکایت دارند؛ موضوعی که ارزش توجه و موضع گیری را برای مدعیان حقوق بشر غربی که منافع مالی خود را به این موضوع اولویت می‌دهند، ندارد.

به گزارش المیادین، احکام اعدام در عربستان از زمان روی کار آمدن بن سلمان، ولیعهد این کشور به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است.

براساس آمار ارائه شده توسط سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان، در سال 2022 در عربستان 147 نفر اعدام شدند که این تعداد نشان دهنده بیشترین تعداد اجرای احکام اعدام در مجموع دو سال گذشته است.

رقم مذکور شامل اجرای حکم اعدام 81 نفر در یک روز از ماه مارس 2022 در عربستان است.

بر اساس گزارش سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان، اجرای حکم اعدام در عربستان در زمان حکمرانی بن سلمان، سالانه دو برابر شده است و میانگین تعداد اجرای احکام اعدام در زمان بن سلمان و پدرش، 82 درصد افزایش یافته است.

در بازه زمانی سال‌های 2021 تا 2022، عربستان شاهد رشد 119 درصد اجرای احکام و در بازه زمانی بین سال‌های 2020 تا 2022، شاهد رشد 444 درصدی اجرای احکام اعدام بوده است.

عربستان در میانه روند فزاینده اجرای احکام اعدام به شیوه گردن زدن، از ارائه هرگونه اطلاعاتی در این باره خودداری می‎کند.

در عین حال، پایگاه « esohr» در گزارشی نوشت که تناقض میان وعده‌های عربستان و اجرای احکام اعدام در این کشور سبب می شود تا سال 2023 نیز برای عربستان سالی برای رکوردشکنی اجرای احکام اعدام باشد.

جمعیت‌های اقلیتی سهم نامتناسبی از اجرای احکام اعدام دارند؛ گذشته از شیعیان که قربانی اصلی هستند، عربستان در سال گذشته 6 شهروند سوری، 9 شهروند یمنی، 3 شهروند پاکستانی، 3 شهروند اتیوپیایی، 3 شهروند مصری، 3 شهروند اردنی، 2 شهروند اندونزیایی، 2 شهروند نیجریه ای، یک شهروند فلسطینی و یک شهروند میانماری را اعدام کرد.

در میان اعدام شدگان یک زن اتیوپیایی نیز وجود دارد.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان مستنداتی درباره تخلفات در صدور و اجرای احکام اعدام در عربستان و اجرای حکم دسته جمعی اعدام را ارائه کرده است؛ هرچند این مستندات هیچگاه به بررسی و پیگیری قانونی از طرف مجامع حقوقی و حقوق بشری بین المللی منجر نشدند.

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان می‎گوید که سال 2022 واقعیت سوءاستفاده عربستان از مجازات اعدام را برخلاف وعده‌های دروغینش آشکار کرد.

در واقع اجرای اعدام در عربستان نشان دهنده اهداف بن سلمان از افزایش اجرای احکام هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *