الجزیره: تسلیحات انگلیسی هزاران یمنی را به کام مرگ کشانده است

9:59 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۹۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تسلیحات صادراتی کشورهای غربی و به‌خصوص انگلیس به عربستان در جنایات جنگی این کشور در یمن به کار رفته است.

خبرگزاری میزان – گروه غیر دولتی «کمپین ضد تجارت اسلحه»، شکایتی را علیه دولت انگلیس به دلیل فروش سلاح به عربستان در دادگاه عالی این کشور ارائه کرده است.

به گزارش «الجزیره»، این گروه می‌گوید که تسلیحات فروخته شده به عربستان از سوی انگلیس به کشته شدن هزاران نفر از مردم یمن منجر شده است.

دادگاه عالی انگلیس به تازگی روند رسیدگی به شکایت این گروه حقوق بشری از دولت انگلیس را آغاز کرد.

این گروه، قانونی بودن تصمیم دولت انگلیس را در سال 2020 برای ادامه تامین تسلیحات برای ائتلاف تحت سرکردگی عربستان را به چالش می‌کشد.

این جدیدترین پیشرفت در نبرد طولانی مدت بر سر قانونی بودن صادرات سلاح انگلیس به عربستان است؛ کمپین ضد تجارت اسلحه می‌گوید از زمان شروع جنگ یمن، انگلیس بیش از 23 میلیارد پوند (28 میلیارد دلار) درآمد از محل فروش سلاح به عربستان داشته است.

این گروه در سال 2019 نیز در یک دعوی حقوقی مشابه علیه دولت انگلیس پیروز شد و در آن زمان قضات دادگاه تجدید نظر با صدور حکمی اعلام کردند که مجوز صدور تسلیحات به عربستان در شرایطی که احتمال استفاده از این تسلیحات در جنایات جنگی در یمن وجود دارد، غیر قانونی است.

با این حال، صادرات سلاح انگلیس به عربستان در اواسط سال 2020 به دستور وزیر تجارت وقت این کشور از سر گرفته شد.

دولت انگلیس مدعی شد که صادرات سلاح به عربستان را پس از «بررسی‌های لازم» از سر گرفته است؛ این بررسی ادعایی به این نتیجه رسید که نقض احتمالی قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط عواملی که از سلاح‌های ارائه‌ شده توسط انگلیس استفاده می‌کنند، تنها «حوادث منفرد» هستند.

بررسی ادعایی دولت انگلیس تحت نظارت گروه‌های حقوق بشری

فروش تسلیحات انگلیس به عربستان در سال‌های اخیر ادامه داشته است، در همین حال، کمپین‌ها و گروه‌های حقوق بشر اعتبار یافته‌های بازبینی ادعایی دولت این کشور را به چالش کشیده‌اند.

یک پژوهشگر حقوق بشر یمن، «شواهد فراوانی مبنی بر نقض قوانین جنگ توسط ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن در طول جنگ، روشن می‌سازد که این نقض‌ها صرفا «حوادث منزوی» نیستند که توسط دولت انگلیس ادعا شده است.»

در برخی از این جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن از تسلیحات انگلیس استفاده شده است که مصونیت از مجازات کامل دارند.

 در زمانی که انگلیس مدعی ترویج یک «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» است و روسیه را متهم به نقض جدی قوانین بین‌المللی می‌کند، باید همان قوانین را در مورد خودش اعمال کند و به فروش تسلیحات به عربستان پایان دهد.

تسلیحات انگلیس غیرنظامیان یمنی را می‌کشد

«امیلی اپل»، سخنگوی کمپین ضد تجارت اسلحه، دولت انگلیس را متهم کرد که «به فکر سود بیشتر از جنایات جنگی است.»

به گفته وی، این پرونده برای همبستگی با مردم یمن که مستحق عدالت هستند، در نظر گرفته شده است؛ ما نمی‌توانیم کنار بنشینیم در حالی که بمب‌های انگلیس غیرنظامیان را می‌کشد و باعث ویرانی می‌شود و سوداگران اسلحه انگلیس سود می‌برند.

ائتلاف عربستان از سال 2015 حملات خود را به یمن آغاز کرده و این ائتلاف توسط چندین قدرت غربی از جمله انگلیس و آمریکا حمایت شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس عربستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *