تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی به عنوان مأموریت مهم نهاد

8:27 - 12 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۸۸۶۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و اداره‌کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تأکید بر وسعتِ زمینه گسترش این تفاهم‌نامه، از حوزه کودک و نوجوان به عنوان بهترین گروه برای سرمایه‌گذاری فرهنگی نام برد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، در آستانه فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تفاهمنامه همکاری میان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران و اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با حضور محمدرضا اسفاری، مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ امیر یاری، مشاور معاون توسعه در امور مشارکت ها و انجمن های نهاد کتابخانه های کشور؛ اسماعیل عجم، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ محمدجواد حیدری پور، مدیرکل انجمن خیرین حوزه سلامت وزارت بهداشت و علیرضا زندوکیلی، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و لزوم فراهم کردن بستر مطالعه برای عموم اقشار جامعه و تولید فکر و افزایش معلومات عمومی روز یکشنبه ۹ بهمن در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر به امضا رسید.

تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی به عنوان مأموریت‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران در ابتدای این نشست، بیان داشت: با همکاری و همراهی افراد و نهادها قطعاً آنچه وظایف ماست بهتر محقق خواهد شد و می توانیم در این مسیر گام‌های بلند، محکم و استوارتری  برداریم؛ چه آنکه در قرآن نیز آمده: «یَدُ اللّهِ مَعَ الْجَماعَةِ» 

وی افزود: با اجرای این تفاهم نامه می توان کارهای تاثیرگذار و خوب فرهنگی را تعریف و با کمک و همیاری یکدیگر یک قدم جلوتر در جامعه پیش رفت؛ حوزه ای که ضرورتش به ویژه در زمان حال بیش از پیش احساس می شود و نهاد اتمام فراوانی در آن دارد.

اسماعیل عجم، مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم، عنوان کرد: در چند سال اخیر با تمام معضلات اقتصادی که گریبان دانشجویان را گرفته، تلاش کرده ایم تا فرهنگ مطالعه را زنده نگهداریم که شاید به واسطه تخصصی بودن منابع دانشجویان پزشکی انجام دادن این کار سخت نیز بوده است.

وی افزود: در فاز اول بیست عنوان کتاب را برای هر دانشگاه پزشکی تهیه کرده و دراختیار دانشجویان قرار داده ایم تا حداقل با این کار خرید کتاب را از سبد اقتصادی دانشجویان کم کنیم.

عجم با اشاره به تلاش برای در اختیار گذاشتن کتاب‌های مفید و خوب برای دانشجویان، یادآور شد: مکان هایی برای این کتاب ها در دانشگاه ها محیا شده و دانشجویان پس از خواندن کتاب آن را به دیگری می دهند و این گردش کتاب بین آنها رواج یافته که این خود نوعی تبلیغ و ترویج کتاب است.

عجم تصریح کرد: موضوع مطالعه و ترویج کتابخوانی برای ما در وزارت بهداشت به عنوان یک راهبرد اساسی مدنظر است و شخص آقای وزیر و معاونت دانشجویی نیز در این خصوص اهتمام ویژه دارند و در دسترس قرار دادن کتاب های خوب برای دانشجویان پزشکی و کارکنان از مهم ترین دستاوردهای این تفاهم نامه خواهد بود و کمک خواهد کرد تا بیش از پیش ترویج کتابخوانی در میان این قشر رشد یابد.

تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی به عنوان مأموریت‌های مهم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

محمدرضا اسفاری، مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در بخشی دیگر از این مراسم، بیان داشت: ماموریت شما در وزارت بهداشت سلامتی جسم و روح است و ما نیز در بخش تغذیه روحی با شما تلاقی داریم. قطعاً فکر و اندیشه سالم می تواند منجر به روحی سالم نیز شود؛ بی گمان یکی از بهترین ابزارهای روحِ سالم «کتاب» است.

وی افزود: نهاد کتابخانه ها دارای پتانسیل های بی‌شماری است؛ ما دو ماموریت مهم داریم که یکی از آنها همین بخش اداری و کتابخانه است و بخش دوم نیز فعالیت های ترویجی و فرهنگی و آموزشی و در کل اقدامات برون کتابخانه ای است.

مدیر کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد اضافه کرد: یکی از بارزترین نمونه‌ها در این خصوص، اجرای طرح «طعم کتاب با عشایر» است که جدیدترین دورِ آن به تازگی در میان دانش آموزان عشایر اندیمشک در استان خوزستان برگزار شده است.

اسفاری در ادامه تصریح کرد: در این طرح خدمات فراکتابخانه‌ای از قبیل برنامه‌های فرهنگی نظیر قصه گویی، شاهنامه خوانی، شعرسرایی، نقاشی و رنگ آمیزی و اهدای نوشت افزار و کتاب به کودکان در چادر عشایر انجام شده است.

وی افزود: برکات این نوع تفاهم‌نامه ها در این برنامه‌ها به خوبی نمایان است؛ به عنوان مثال در این مورد، در کنار نهاد، ۱۴ سازمان دیگر نظیر وزارت بهداشت نیز در خدمت مردم عشایر بودند و به صورت همزمان به ارائه خدمات درمانی به این قشر پرداختند.

اسفاری در پایان خاطرنشان کرد: زمینه گسترش این نوع تفاهم نامه ها بسیار است؛ چراکه بهترین گروه برای سرمایه گذاری فرهنگی قشر کودک و نوجوان است و می توان بهترین محصول را نیز از آنها استخراج کرد.

در ادامه این نشست امیریاری، مشاور معاون توسعه در امور مشارکت ها و انجمن های نهاد کتابخانه های کشور نیز خواستار انعقاد این نوع تفاهم در سطح ملی شد.

محمدجواد حیدری پور، مدیرکل انجمن خیرین حوزه سلامت وزارت بهداشت نیز در این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در کتابخانه مرکزی پارک شهر، گفت: با ورودم به این کتابخانه یاد خاطرات کودکی و نوجوانی ام افتادم. من از کودکی عضو این کتابخانه بودم  و از لحظه ای که قدم در این کتابخانه گذاشتم تمام آن خاطرات در ذهنم مرور شد. از دیدن بازسازی زیبای این کتابخانه بسیار خوشحال شدم و بابت این اقدام تاثیرگذار به شما تبریک می گویم.

وی در ادامه سخنانش افزود: در کشورهای پیشرفته وقتی داخل مترو می شویم اکثراً کتاب به دست هستند؛ در حالی که در ایران متاسفانه اکثر مردم گوشی به دست هستند. کتاب مرحمی است بر مشکلات و مسائل روزمره و انسان با خواندن کتاب خوب روح اش تغذیه می شود و اگر کتاب جذاب و شیرین به افراد منتقل شود تاثیر به سزایی دارد. یقینا با انعقاد این تفاهم نامه زمینه های ترویج کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه در میان دانشجویان پزشکی گسترش خواهد یافت و با این اقدام جامعه ای پویاتر خواهیم داشت.

در ادامه هوشیار لاریجانی، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران در خصوص موضوعات این تفاهم نامه گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه؛ همکاری های مشترک علمی، فرهنگی، آموزشی در زمینه اجرای مشترک برنامه های فرهنگی از قبیل مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب، عکس و نشست های کتاب‌خوان و ارسال اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی در حوزه کتاب و کتاب خوانی از جمله موضوعاتی است که در این تفاهم نامه قید شده است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از تعهدات اداره کل در این تفاهم‌نامه می‌توان به عضویت نیم بهاء برای اساتید و دانشجویان و پرسنل اداره کل فرهنگی در کتابخانه های عمومی تحت پوشش اداره کل، ارسال اقلام تبلیغاتی و اطلاع رسانی برنامه های فرهنگی اداره کل، برگزاری نشست تخصصی با موضوع بهداشت و موضوعات مرتبط، برگزاری مسابقات کتابخوانی با استفاده از منابع پیشنهادی اداره کل فرهنگی درکتابخانه های عمومی تحت پوشش و معرفی و ارسال لیست کتابخانه های عمومی تحت پوشش اداره کل اشاره کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: معرفی و ارائه لیست کتابخانه های عمومی تحت پوشش به مراکز و پرسنل اداره کل فرهنگی؛ ترغیب و تشویق پرسنل  اداره کل فرهنگی و اساتید و دانشجویان به عضویت در کتابخانه های عمومی و برنامه ریزی و هماهنگی جهت شرکت پرسنل اداره کل فرهنگی و اساتید و دانشجویان در برنامه و نشست های کتابخوانی اداره کل از تعهدات اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

 امضای تفاهم نامه همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخش دیگر این نشست بود و در پایان مدیران حاضر در جلسه نیز از بخش های مختلف کتابخانه بازدید کرده و به عضویت در کتابخانه در آمدند. گفتنی است، مدت اعتبار این تفاهم نامه ۲۴ ماه است و تمدید آن با توافق طرفین بلامانع است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *