هاشمی: 50 میلیون دلار برای بازی‌های آسیایی نیاز داریم/ فدراسیون فوتبال باید سریعا سرمربی امید را انتخاب کند

11:52 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۷۸۱۲
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
دبیر کل کمیته ملی المپیک گفت: در حال حاضر با ارز نیمایی هم حساب کنیم  900 میلیارد تومان کسری بودجه برای بازی‌های آسیایی داریم.

خبرگزاری میزان - سیدمناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک پس از نشست هیئت اجرایی صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*این جلسه با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. اولین بحث مربوط به بودجه سال آینده و پیگیری های صورت گرفته از سوی کمیته ملی المپیک از سازمان برنامه و بودجه و مجلس بود. آنها پیگیری کردند که بودجه کافی هست یا نه و ما هم پاسخگوی نمایندگان کمیسیون فرهنگی و هیئت رئیسه مجلس بودیم.

*بودجه کمیته ملی المپیک سال قبل در سه ردیف بوده که در سال گذشته ردیف اصلی 230 میلیارد، متفرقه 80  میلیارد تومان و عمرانی هم عددی مختصر بود. تلاش کردیم برای دو رویداد مهم سال آینده بازی های آسیایی و کسب سهمیه المپیک بودجه بگیریم. برای بازی‌های آسیایی با کاروان کیفی اعزام خواهیم شد و با فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و خلاصه گزارش را در قالب مکاتبات متعدد به سازمان برنامه و بودجه اعلام و هر سه ردیف بودجه را ارتقا دادیم و ردیفی برای بازی‌های آسیایی در نظر گرفتند هر چند کافی نیست اما همین که این مقدار را در نظر گرفتند اتفاق خوبی است. رشد 80 تا 85 درصد رشد داشتیم اما اعتبار کمیته برای کادرهای فنی، حضور در مسابقات، استعدایابی و اقدامات زیر ساختی کافی نیست.

*اگر گشایشی در بودجه ایجاد شود شاید در ردیف متفرقه کمک بیشتری کنند تا در سال آینده دچار مشکل نشویم. در بازی‌های آسیایی 2010 کوانگجو که چهارم شدیم آن زمان 50 میلیارد تومان اعتبار برای این مسابقات بود و دلار هم زیر 1000 تومان بود. بر مبنای قیمت امروز دلار، 50 میلیون دلار یا 2 هزار میلیارد تومان برای بازی‌های آسیایی نیاز داریم تا با رقبا رو به رو شویم. رشد این بودجه کافی نیست.

*تفکیک بودجه صورت گرفته است اما آنچه که من خبر دارم  هر دو بودجه کافی نیست. اگر با ارز نیمایی حساب کنیم، نیاز ما بیش از هزار میلیارد تومان بودجه است. و اگر با ارز 42 هزار تومانی حساب کنیم نیاز بودجه ای ما دو هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر با ارز نیمایی هم حساب کنیم  900 میلیارد و خرده‌ای کسری داریم.

*در ادوار گذشته چهارم، سپس پنجم و در دوره گذشته هم ششم شدیم. اگر همان نمودار باشد باید هفتم یا هشتم شویم و اگر می‌خواهیم جایگاه ششم را حفظ کنیم باید دولت و مجلس  حمایت کنند. اینجا بحث داخل کشور نیست همه امکانات رقبا بیشتر از ورزشکاران ما است.

*همه اعضای هیئت اجرایی هم در جهت رشد بودجه کمک می‌کنند. آنچه مصوبه سال 1401 برای فدراسیون‌ها بود، 80 تا 90 میلیارد بود که بیش از 116 میلیارد پرداخت کردیم یعنی 30-40 درصد بیشتر کمک کردیم. اما اعداد پاسخگوی نیاز کمیته ملی المپیک نیست.

*در جلسه امروز همچنین بحث مربوط به مسابقات ساحلی انجام شد. قرار شد تیم ایران با کاروان 35 نفره و در کشتی، کاراته و فوتبال ساحلی اعزام شود. قرار شد بررسی شود اگر فدراسیون دیگری شرایط دارد مشخص شود و شرایط فدراسیون‌ها بررسی شد. هندبال ممکن است مدال نگیرد اما می‌تواند اضافه شود. رشته‌های سه گانه و قایقرانی و والیبال ساحلی در حال بررسی هستند. بخش زیادی از هزینه این مسابقات از سوی IOC است و تلاش می‌کنیم چند رشته اضافه شود. همین مدیران که در هانگژو هستند، این کاروان را اداره می‌کنند و کسب تجربه خواهد بود.

*مباحث مربوط به لوگوی کمیته ملی المپیک پیگیری شد. در دو سال گذشته IOC اعلام کرد لوگو باید اصلاح شود. پیشنهادات توسط عبدالهی و فتاحیان جمع‌آوری شد و بهترین پیشنهاد با 5 حلقه کمیته و پرچم ایران نهایی شده که در مجمع نیز باید تصویب شود. البته به اعضا یک هفته فرصت داده شد تا نقاط مد نظر را اعلام کنند. تا کنون 7 کمیسیون تعیین تکلیف شده است‌. امروز رئیس کمیسیون امور بین الملل عبدالله سهرابی انتخاب شد وی از مدیران وزارت امور خارجه است و دستار ویژه وزیر امور خارجه است. همچنین یک دستورالعمل برای استقبال از قهرمانان در دست تدوین است. در جلسه قبل دوستان در مورد شاخص‌ها نقطه نظراتی داشتند. هفته گذشته علیرضا دبیر آمد و هر بار یک رئیس فدراسیون دعوت خواهد شد. در برنامه داریم که توزیع اعتبار به فدراسیون‌ها بر اساس شاخص باشد.

*هر مبلغی در مجلس برای بودجه کمیته تعیین شد چه در حوزه زیرساخت و چه حمایتی و المپیک و سایر موضوعات مثل توسعه و ارتقای امکانات، به کار گرفته می‌شود. باید خواسته‌های ما مطابق با شرایط روز باشد. در والیبال و کشتی و فوتبال آکادمی و کمپ داریم ولی این حق همه رشته‌های المپیکی و محبوب است‌ که آکادمی مجهز داشته باشند. سال‌ها است نتوانستیم این امکانات را داشته باشیم. باید آکادمی دو  و سه داشته باشیم و آکادمی خود را نیز به روز کنیم.

*بر اساس انتظارات مردم و جایگاه کمیته به فدراسیون قول کمک دادیم. ترکیب سرپرست و کادر فنی باید زودتر مشخص شود. زمان کمی داریم و این مطالبه بیش از 40 ساله مردم است و این توان در فوتبال برای کسب سهمیه المپیک هست. دو بار با فدراسیون فوتبال جلسه داشتیم و گزینه پیشنهادی را معرفی کردیم این که چه مسائلی است که ما خبر نداریم باید از فدراسیون بپرسید. حتی اگر گزینه ما را قبول ندارند، گزینه دیگری مطرح و کار را شروع کنند. عملا فرصت‌ها با ادامه این روند از بین می‌روند. از عزیزان در فوتبال استدعا دارم تصمیم بگیرند‌.

*در هیچ موضوعی دخالت نمی‌کنیم. ما مسئول برگزاری بازی‌های آسیایی هستیم و مشاوره و حمایت می‌کنیم. ما اینجا در کمیته نمی‌توانیم تیم داشته باشیم اگر می‌توانستیم شاید این کار را انجام می دادیم.

*مجلس برای بازی‌های هانگژو و کسب سهمیه المپیک  200 میلیارد اضافه کرد که در مجموع سهم این بخش  510 میلیارد شده که نمی‌توان با یک فدراسیون در آسیا مقایسه کرد. بودجه کمیته و وزارت ورزش در ردیف‌های جدا است اما این بودجه برای هر دو بخش کافی نیست.

*در این قسمت نمی توانیم کاری کنیم. تصمیم شورای المپیک آسیا و IOC است. به ما اعلام کردند که آنها با کاروان 500 نفره شرکت می‌کنند ولی در جداول و مدال حساب نیستند. اگر در مدال سهم داشته باشند رتبه ما ممکن است کاهش یابد اگر لحاظ نکنند این حسن را دارد که ورزشکاران ما در رقابت با آنها می‌توانند تمرین کنند و تیم‌های ما تقویت خواهند شد.

*از کمیسیون ورزشکاران این خبر آمده و کمیسیون باید تصمیم بگیرد و استعفای گنج‌زاده در جلسه مشترک مطرح شد. فعلا نفر جدید معرفی نشده است. باید فردی را تعیین کنند و شاید بخواهند گنج‌زاده بماند. ما دخالتی نمی‌کنیم ولی در کنار آنها هستیم.

*دیدار خسروی وفا و توماس باخ سومین جلسه رسمی در چهار ماه گذشته با IOC و OCA است. در جلسه انوک در کره جنوبی باخ با وی جلسه داشت و تعاملات سازنده و خوبی بود و گزارش دقیقی از ورزش کشور ارائه شد. در همان جلسه باخ خواست یک جلسه اختصاصی در مقر IOC داشته باشیم که فردا خسروی‌وفا راهی سوئیس می ‌شود. این جلسه در راستای دیپلماسی ورزشی تعامل با فدراسیون‌های جهانی است و قطعا مفید و مثبت خواهد بود.

*آیا روند فعالیت IOC به سمت تحریم خسروی‌وفا و ورزش ایران است؟ بحث‌ها کاملا مربوط به کمیته بین‌المللی المپیک، کسب سهمیه، رویدادهای بین المللی و مسائل مربوط ورزشکاران است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *