نگرانی‎ها از موج جدید خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان ضد دولتی

10:28 - 11 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۷۳۵۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بروز و ظهور اعتراض‌ها علیه سیاست‌های دولت فرانسه سبب شد تا خشونت پلیس این کشور بیش از پیش برای همگان آشکار شود.

خبرگزاری میزان – پلیس فرانسه در حالی برای مقابله با دور جدید اعتراض‌ها و اعتصاب‌های ضد دولتی آماده می‌شود که انتقادهای زیادی از خشونت پلیس علیه معترضان فرانسوی از سوی رسانه‌ها، گروه‌ها و سازمان های حقوق بشری مطرح شده است.

به گزارش «اسپوتنیک»، فرانسه 11 هزار افسر پلیس را برای مقابله با اعتراض‌های ضد دولتی روز سه شنبه در خیابان‌ها مستقر می‌کند.

جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه، مدعی است که دلیل این اقدام تضمین امنیت در 200 اعتراض سراسری علیه قانون جنجالی بازنشستگی است؛ اما نگاهی به دور پیشین این اعتراضات نشان می‌دهد که حضور گسترده پلیس فقط به خشونت کشیده شدن اعتراض‌ها را در پی دارد.

در موج نخست اعتراض‌های سراسری به قانون بازنشستگی در فرانسه که در نیمه ماه ژانویه برگزار شد، حضور گسترده پلیس ضد شورش سبب به خشونت کشیده شدن اعتراضات شد؛ شماری از معترضان توسط پلیس فرانسه دستگیر شدند و یک معترض نیز نقص عضو شد.

به همین دلیل، نگرانی‌های جدی درباره حمله خشونت آمیز پلیس به معترضان در اعتراضات روز سه شنبه وجود دارد.

خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان موضوع جدیدی نیست و پلیس این کشور مانند پلیس در دیگر کشورهای اروپایی رفتاری خشونت بار علیه معترضان دارند که با ادعای دفاع از دموکراسی توجیه می‌شود.

اوج افشاگری خشونت پلیس فرانسه توسط رسانه‌ها، در جریان اعتراضات ادامه دار جلیقه زردها در این کشور بود.

به گزارش « ricochets»، خشونت جز ویژگی‌های ماهوی پلیس فرانسه است و این خشونت در زمینه‌های مختلف قابل مشاهده است.

خشونت پلیس فرانسه علیه اقلیت‌های قومی و نژادی را نمی‌توان از خشونت این نهاد علیه معترضان ضد دولتی یا خشونت در بازداشتگاه‌های این کشور جدا دانست.

به گفته یک کارشناس، پلیس فرانسه در تظاهرات ضد دولتی خشن تر عمل می‌کند؛ بررسی‌ها نیز نشان دهنده استانداردهای دوگانه پلیس فرانسه در قبال اعتراضات هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر فرانسه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *