مواجهه افغانستان با بحران انسانی بی‌سابقه

14:07 - 09 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۴۸۸۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مردم افغانستان با بحران بی‌سابقه‌‎ای دست و پنجه نرم می‌کنند که در هفته‌‎های اخیر به مرگ ده‌ها نفر در این کشور منجر شده است.

خبرگزاری میزان - افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه و با خطر بسیار واقعی سقوط نظام‌مند و فاجعه انسانی مواجه است.

به گزارش «ریلیف وب»، علاوه بر هزینه‌های انسانی غیرقابل تصور، این بحران بشردوستانه بسیاری از بخش‌های افغانستان را نابود کرده است.

پایان اشغالگری 20 ساله آمریکا در این کشور و تحریم‌های یکجانبه علیه افغانستان و مسدود کردن دارایی‌های این کشور منجر به کاهش سریع وضعیت اقتصادی، گرسنگی و خطر سوءتغذیه، تورم ناشی از شوک‌های جهانی کالا، افزایش شدید فقر، فروپاشی سیستم بهداشت عمومی، و بسیاری دیگر از مشکلات شده است.

فروپاشی منجر به تعلیق کمک‌های توسعه مستقیم بین‌المللی شد که قبلاً 75 درصد از هزینه‌های عمومی از جمله حفظ سیستم بهداشت عمومی را تشکیل می‌داد؛ در غیاب فعالیت‎های انکشافی، مردم افغانستان با افزایش نیازهای بشردوستانه در سرتاسر این کشور، یک افت شدید را تجربه می‌کنند.

در سال 2023، 28.3 میلیون نفر (دو سوم جمعیت افغانستان) برای بقای خود نیاز به کمک‌های بشردوستانه فوری خواهند داشت، زیرا این کشور وارد سومین سال متوالی شرایط خشکسالی و دومین سال زوال اقتصادی فلج کننده خود می‌شود، در حالی که هنوز از این وضعیت رنج می‌برد، اثرات 20 سال اشغالگری و بلایای طبیعی مکرر، سطوح بالای بیکاری و تورم پایدار قیمت‌های کالاهای کلیدی باعث شده است که بدهی متوسط خانوارها افزایش یابد، مکانیسم‌های مقابله‌ای مردم به چالش کشیده شود و توانایی اقتصاد شکننده برای سازگاری با شوک‌ها خنثی شود.

بحران اقتصادی افغانستان گسترده است و بیش از نیمی از خانوارها در شش ماه گذشته شوک اقتصادی را تجربه کرده‌اند؛ اقتصاد بلافاصله با اختلال در بازارها، مکانیسم‎های مالی و تجاری، مسدود شدن 9.5 میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی و تعلیق ناگهانی کمک‎های توسعه مستقیم وارد سقوط آزاد شد.

در این واقعیت، 17 میلیون نفر از مردم افغانستان در سال 2023 با گرسنگی حاد مواجه هستند، از جمله 6 میلیون نفر در سطوح اضطراری ناامنی غذایی، فراتر از قحطی و یکی از بالاترین آمار در سراسر جهان.

 وخامت در سه ماهه اول سال 2023 به دلیل تاثیرات همزمان زمستان، قیمت‌های بالای مواد غذایی، کاهش درآمد و بیکاری و تداوم افت اقتصادی پیش‎بینی می‎شود.

در حال حاضر مردم افغانستان قادر به تامین انرژی مورد نیاز برای گرم کردن خانه‌های خود نیستند و بر اساس جدیدترین آمارها، حدود 170 نفر در این کشور طی هفته‌های اخیر جان خود را بر اثر سرما از دست داده‌اند.

افغانستان به شدت مستعد خطرات طبیعی است که فراوانی و شدت آن با تأثیر تغییرات آب و هوایی، افزایش نیازهای بشردوستانه و محدودیت‌های ساختاری در کاهش اثرات بلایا تشدید می‌شود.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *