معاون رئیس کل دادگستری تهران: ادارات نسبت به تعیین تکلیف و اخذ اسناد مالکیت اراضی دولتی اقدام کنند

14:27 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۷۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضایی دادگستری استان تهران گفت:تمام ادارات باید هر چه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف و اخذ اسناد مالکیت اراضی دولتی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

خبرگزاری میزان- سومین نشست بررسی آخرین وضعیت اجرای قانون جامع حدنگار و صدور اسناد مالکیت اراضی دولتی در دادگستری کل استان تهران با حضور مرتضی تورک معاون قضایی رئیس کل و رئیس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران و تعدادی از نمایندگان ادارات مربوطه در سالن ولایت مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.

مرتضی تورک معاون قضایی و جانشین رئیس کل در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران در این نشست اظهار کرد:تمام ادارات باید هر چه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف و اخذ اسناد مالکیت اراضی دولتی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند.

تورک در خصوص طمع زمین خواران به اراضی ملی بیان کرد: اراضی ملی جزء بیت المال است که بلاتکلیفی و نداشتن سند این اراضی باعث شده تا زمین خواران چشم طمع به این اراضی دولتی داشته باشند و برای ادارات مربوطه و جامعه ایجاد مشکل کنند.

وی گفت: یکی از چالش ها و مشکلات در بخش زمین خواری این است که اراضی ملی در حریم شهرها قرار می گیرد و به دلیل مجاورت با شهرها مورد طمع بیشتر زمین خواران و سوء استفاده کنندگان می باشد، دراین رابطه با تشکیل کارگروه مشترک بین ادارات منابع طبیعی، راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک مقرر گردید وضعیت ثبتی این اراضی با اولویت مورد پیگیری قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۳ هزار و ۷۶ حکم به نفع بیت‌المال/ ۷۴۱ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی با پیگیری‌های دادگستری استان تهران آزادسازی شد

معاون قضایی و جانشین رئیس کل در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی استان تهران تصریح کرد: از معاون هماهنگی در امور عمرانی استان تهران خواسته شده است تا فهرست و اطلاعات تمامی املاک و اراضی متعلق به دولت در استان تهران را تهیه و در اختیار اداره ثبت اسناد و املاک قرار گیرد تا چنانچه املاکی فاقد سند می باشند و یا اسناد آنها فاقد شرایط مقرر در قانون حدنگار اراضی هستند نسبت به صدور اسناد مالکیت دولت مطابق با مقررات قانونی مذکور اقدام شود.

تورک افزود: طبق اقدامات انجام شده در حال حاضر برای بیش از 95 درصد اراضی ملی استان تهران سند مالکیت به نام دولت مطابق با قانون حدنگارصادر شده و طبق تعهد اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری و اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران مقرر شده است تا پیش از هفته منابع طبیعی و روزدرختکاری در اسفند ماه سال جاری برای مابقی اراضی ملی نیز سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی صادر شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری در خصوص اتمام طرح حدنگار و صدور اسناد تاکید و خاطر نشان کرد: در این نشست با توضیحات نمایندگان ادارات مربوط به اراضی ملی بنا شد و قول داده شد تا پایان سال و هفته منابع طبیعی طرح حدنگار تمامی اراضی ملی استان تهران تعیین تکلیف شود و اسناد آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شود.

نمایندگان هر یک از ادارات مربوط به اراضی ملی از روند پیشرفت در طرح حدنگاری و صدور اسناد اراضی ملی به نفع دولت جمهوری اسلامی صحبت کردند و مشکلات پلاک هایی که هنوز تعیین تکلیف نشده را بیان کردند.

انئهای پیام/


برچسب ها: تهران دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *