رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راه‌اندازی کامل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال

14:36 - 08 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۱۳۷۸۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از راه‌اندازی کامل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان امسال خبر داد و گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ با استفاده از توان فنی و تخصصی نیروهای ایرانی تکمیل شد.

خبرگزاری میزان _ پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را می‌توان ایستگاه پایانی پالایشگاه‌های میدان گازی پارس جنوبی برشمرد. پیش از ساخت این مجتمع، ۱۲ پالایشگاه با دریافت گاز از بخش دریا و فرآورش آن، گاز شیرین به‌شبکه سراسری تزریق می‌شد، اما با توجه به اینکه ۴ سکوی دریایی فاز ۱۴ به‌مدار آمدند و انجام کارهای اجرایی آغاز توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، با احتمال افزایش تولید، نیاز به ایجاد ظرفیت پالایشی در این منطقه روزبه‌روز حیات‌تر می‌شد.

بر همین اساس دولت سیزدهم عزم خود را برای تکمیل ساخت پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی متمرکز کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری شاهد تکمیل این پالایشگاه باشیم.

بر همین اساس همزمان با روی کار آمدن سومین ردیف شیرین‌سازی سیزدهمین پالایشگاه پارس جنوبی، محمدمهدی توسلی‌پور، مجری فاز ۱۴ در شرکت نفت و گاز پارس درباره ساخت این پالایشگاه توضیحاتی را مطرح کرده است.

طرح توسعه فاز ۱۴ شامل 2 بخش خشکی و فراساحل است

توسلی‌پور در رابطه با بخش‌های طرح توسعه فاز 14، گفت: طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به 2 بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود.‌ بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (2 سکوی اصلی و 2 سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و 2 رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

وی اعلام کرد: با توجه به اولویت‌بندی طرح‌های پارس جنوبی در سال‌های پیشین و سیاست وزارت نفت مبنی بر جلوگیری از عدم‌النفع برداشت گاز از این میدان مشترک، به کنسرسیوم فاز ۱۴ ابلاغ شد تا بخش فراساحل را سریع‌تر وارد مدار کند تا تولید از این طرح را شروع کنیم. بر این اساس، در اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ دو سکوی فراساحلی این طرح به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال ۱۳۹۸ نیز 2 سکوی دیگر وارد مدار تولید شد و به این ترتیب روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از این طرح تولید می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به تولید 62 میلیارد مترمکعبی تجمیعی گاز در فاز ۱۴ خبر داد و اعلام کرد: ارزش قراردادی و سرمایه‌گذاری در بخش حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله و تأسیسات خشکی ۵.۲ میلیارد دلار بوده که از سوی شرکت ملی نفت ایران تأمین و پرداخت شده است.

ویژگی‌های بخش خشکی فاز ۱۴

توسلی‌پور بیان کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ سیزدهمین و آخرین پالایشگاه پارس جنوبی است که به روزهای افتتاح خود نزدیک می‌شود. با بهره‌برداری از این پالایشگاه، پرونده طرح‌های توسعه‌ای در بخش پالایشگاهی پارس جنوبی بسته می‌شود.

وی همچنین اظهار کرد: محصولات این پالایشگاه مشابه طرح‌های 2 فازی پارس جنوبی شامل روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز متان به‌منظور تزریق به خط لوله سراسری، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی گفت: خوشبختانه با توجه به مأموریتی که وزارت نفت برای ما تعیین کرده بود، توانستیم از سال ۱۴۰۰ تاکنون سه ردیف گازی پالایشگاه را عملیاتی کنیم. اولین ردیف شیرین‌سازی گاز در اسفند ۱۴۰۰، دومین ردیف آبان‌ ۱۴۰۱ و سومین ردیف نیز از دی‌ ۱۴۰۱ راه‌اندازی شده است و در تلاش هستیم تا فعالیت‌های اجرایی آخرین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه نیز در آینده نزدیک تکمیل شود.

سهم ساخت داخل در اجرای بخش پالایشگاهی این فاز چه میزان بوده است؟

توسلی‌پور در رابطه با سهم ساخت داخل در اجرای بخش پالایشگاهی این فاز اعلام کرد: اجرای بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ دقیقاً با تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران آغاز شد، همان‌طور که انتظار می‌رفت شرکای خارجی از ارائه خدمات به ما خودداری کردند، با این حال توانستیم پالایشگاه فاز ۱۴ را بدون حضور شرکت‌های خارجی با استفاده از توان فنی و تخصصی نیروهای ایرانی تکمیل کنیم. در بحث ساخت تجهیزات نیز سهم بخش داخل حدود ۷۰ درصد است که یک رکورد در ساخت پالایشگاه‌های پارس جنوبی به شمار می‌رود.

وی گفت: شرکت‌های خارجی که برخی از تجهیزات پالایشگاه را از آن‌ها خریداری کرده بودیم و براساس قرارداد باید مسئولیت راه‌اندازی تجهیز را به‌عهده می‌گرفتند و هنگام راه‌اندازی در کنار نیروهای ایرانی حاضر می‌شدند، به‌دلیل تحریم‌ها از اجرای این قسمت از قرارداد خودداری کردند و ما با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان کار را پیش بردیم.

به گزارش شانا، مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تصریح کرد: در ابتدا نگرانی زیادی بابت استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به‌دلیل حساسیت تجهیزات به‌کار رفته در پالایشگاه داشتیم، اما اکنون که یک سال از راه‌اندازی نخستین ردیف شیرین‌سازی گاز پالایشگاه می‌گذرد، شاهد موفقیت شرکت‌های داخلی هستیم. اگرچه در ابتدا، فعالیت‌های این بخش مقداری سخت و زمان‌بر بود، اما در راه‌اندازی ردیف‌های بعدی کار با سرعت قابل‌توجهی پیش رفت و توانستیم بدون حضور شرکت‌های خارجی همه واحدهای پالایشگاهی را وارد مرحله تولید کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *