معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری: با اتصال استان به سامانه پنجره واحد زمین از وقوع تخلفات زمین خواری جلوگیری خواهد شد

11:27 - 04 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۸۰۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون 2 هزار نفر از اقشار مختلف مردم استان در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) عضو هستند.

خبرگزاری میزان - سیدمحمد موسوی بیان کرد: سامانه سجام با هدف ساماندهی و آموزش افراد در زمینه پیشگیری از آسیب‌‌های اجتماعی، ثبت تخلفات مختلف فعال شده که با راه ‌اندازی این سامانه زمینه‌‌های وقوع جرم با همراهی و همکاری عموم مردم در جامعه شناسایی و راهکارهای مقابله با آن ارائه شود.

وی افزود: در این سامانه افراد می‌‌توانند اسناد خود را در زمینه فسادهای اداری یا هرگونه مساله منجر به فساد در جامعه، مسائل و مشکلات زیست محیطی، مسائل اقتصادی، منابع طبیعی را بارگذاری کنند تا توسط دستگاه قضایی پیگیری شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری بااشاره به اینکه این استان جز استان‌‎های برتر در حوزه دیده بان پیشگیری است، تصریح کرد: تاکنون گزارش‌های خوبی در زمینه مسائل اجتماعی، جرایم و مشکلات اجتماعی در استان ارسال شده است.

وی با اشاره به فعال شدن مجمع نهادهای همکار و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تشکل‌های مردمی در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: مجمع نهادهای همکار برای افزایش مشارکت سازمان‌های مردم‌ نهاد (سمن‌ها) و مشارکت مردمی است که با همکاری سمن‌ها، معتمدان محلی، نهادهای مذهبی، بقاع متبرکه و مساجد شکل‌ گرفته است.

موسوی با اشاره به متصل شدن استان چهارمحال و بختیاری به سامانه پنجره واحد زمین، اظهار کرد: 52 جرم مرتبط با اراضی داریم که با اجرایی شدن این طرح 52 جرم کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با راه اندازی این سامانه استعلام اراضی ملی به صورت هوشمند و یکپارچه انجام و از بروز تخلفات مختلف در خصوص زمین و زمین خواری جلوگیری و مدیریت صحیح اراضی ملی به منظور جلوگیری از پدیده زمین خواری و مفاسد اقتصادی اجرایی می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه با اجرایی شدن این طرح از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: تاکنون بیش از 900 سازه و ویلای غیرمجاز در شهرستان سامان تخریب شده که تعدادی از آن‌ها، مرتبط با نهادهای دولتی بوده است.

وی با اشاره به افزایش سطح سواد رسانه در جامعه به خصوص بین جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان، گفت: نداشتن سواد رسانه یکی از معضلات امروز جامعه است که باید در این زمینه آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی از دانش‌آموزان آغاز شود.

موسوی با تأکید بر تهیه نقشه راه برای تمام عرصه‌ها افزود: با ترسیم نقشه راه می‌توان تا چند سال آینده بسیاری از مشکلات را حل و فصل و آمار جرم را کاهش داد.

اجرای طرح تحکیم خانواده نیازمند تامین اعتبارات و بودجه است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره اجرای طرح تحکیم خانواده به عنوان یک طرح که در استان تهیه شده و در کشور در حال اجراست، گفت: اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج نیز باید در کشور اجرایی شود که اجرای این طرح نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی افزود: برای اجرای این طرح در سفر ریاست جمهوری اعتبارات خوبی برای استان تصویب شد که در صورت تخصیص این اعتبار می‌توان زمینه اجرای طرح اجباری شدن مشاوره را در استان طی سال جاری آغاز کرد.

موسوی اظهار کرد: تاکنون از ۹ گام طرح تحکیم خانواده تنها چهار گام اجرایی شده و اجرای مابقی گام‌‌ها نیازمند تأمین اعتبار و بودجه است.

وی با اشاره به تهیه طرح مقابله با خشونت در استان چهارمحال و بختیاری، گفت: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور در استان تهیه شده و به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارسال شده تا بررسی و در صورت امکان به عنوان یک طرح جامع در استان‌ها اجرایی شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این طرح به صورت جامع و کاربردی تهیه و تدوین شده و امید است از سال آینده در سطح کشور اجرایی شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح در شهرستان کوهرنگ، گفت: با اجرایی شدن این طرح بیش از ۶۵ جلسه با بزرگان، ریش سفیدان و مردم برگزار شده و در این جلسات ریشه بسیاری از تخلفات، مشکلات، درگیری‌ها شناسایی و احصاء شده است.

موسوی با اشاره به بالا بودن آمار تصادفات و سرقت در کشور و استان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: به منظور افزایش آموزش رانندگان و کاستن از آمار تصادفات طرحی در این خصوص تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

وی افزود: برای مقابله با سرقت به خصوص سرقت طلا و زیورآلات و محتویات داخل خودرو نیز راهکار و نقشه جامع سرقت تهیه شده که در آن به راه اندازی پارکینگ عمومی در محلات، استفاده از نگهبان در این اماکن، نگهداری اموال و طلاجات در صندوق امانات بانک‌ها تأکید شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به بالا بودن آمار سقط جنین، نازایی، طلاق و حجاب و عفاف به عنوان مهمترین مشکلات در سطح کشور، اظهار کرد: در راستای مقابله با این معضلات هم‌ اکنون طرح حجاب و عفاف در سطح استان با هدف اقناع ‌سازی جوانان، نوجوانان و سایر اقشار مردم در حال اجراست.

بیشتر بخوانید

دستور دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان برای دستگیری عاملان شهادت ۲ مامور پلیس

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *