اعتراضات به گذشته استعماری فرانسه؛ از الجزایر تا بورکینافاسو

14:38 - 02 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۵۲۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گذشته استعماری فرانسه در بسیاری از کشورها تبعات زیادی را برای مردم محلی بر جای گذاشته است.

خبرگزاری میزان – دولت بورکینافاسو به تازگی اعلام کرده که ظرف یک ماه آینده سربازان فرانسوی این کشور را ترک خواهند کرد.

این تصمیم در ادامه تظاهرات‌‎ ضد فرانسه در این کشور روی می‌دهد که خواستار خروج ارتش فرانسه شدند.

به گزارش «الجزیره»، در حالی که بورکینافاسو در سال 1960 استقلال خود را اعلام کرده اما سیاست‌های استعماری فرانسه در این کشور همچنان ادامه دارد.

طی سال 2022 شهروندان بورکینافاسو با تجمع در «واگادوگو»، پایتخت این کشور، خواستار خروج سفیر فرانسه از این کشور شده بودند؛ شرکت کنندگان خواستار خروج 400 نیروی ویژه فرانسوی مستقر در این کشور بودند.

این معترضان همواره تاکید کردند: ما بورکینافاسو هستیم، یک کشور مستقل؛ بورکینافاسو یک کشور مستقل است، ما تصمیم گرفته‌ایم، می‌خواهیم این مبارزه را مدیریت کنیم، جنگی که در حال حاضر در حال انجام آن هستیم، بورکینافاسو تصمیم گرفته است که مبارزه را با شرکای خوب مدیریت کند و ما احساس می‎کنیم فرانسه شریک ایده‌آلی نیست که ما را تا پیروزی نهایی همراهی کند.

همچنین نیروهای فرانسوی پیشتر و پس از کودتای سال 2020 در مالی به عنوان مستعمره سابق فرانسه از این کشور خارج شدند.

تظاهرات ضد فرانسوی در بورکینافاسو تنها چند روز پس از پایان سفر «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، به سه کشور کامرون، بنین و گینه بیسائو، صورت می‌گیرد که تلاشی برای «تجدید روابط با کشورهای منطقه» عنوان شده بود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چقدر از مسائل امروز فرانسه را می‌توان با تاریخ توضیح داد؟ یکی از مورخان می‌گوید که بسیاری از مسائل امروز فرانسه را می‌توان با تاریخ استعماری آن توضیح داد و آموزش و پذیرش گذشته استعماری فرانسه به بازتعریف مفهوم فرانسوی جهان‌شمولی کمک می‌کند تا همه شهروندان فرانسوی امروز را در بر بگیرد.

فرانسه مدت‌هاست که از رویارویی با گذشته استعماری خود امتناع می‌کند و آموزش را بر «مزایای» استعمار متمرکز کرده است؛ مکرون در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود، استعمار فرانسه در الجزایر را «جنایت علیه بشریت» خواند.

استعمار فرانسه – به ویژه امپراتوری دوم، که با فتح الجزایر در سال 1830 آغاز شد و در سراسر شمال و جنوب صحرای آفریقا و آسیا گسترش یافت – بحران امروز را با هویت فرانسوی توضیح می‌دهد.

میراث تاریک استعمار فرانسه

الجزایری‌ها با وجود گذشت ده‌ها سال از وقوع انقلاب آنها علیه حکومت استعماری فرانسه، هنوز جنایات دوران استعمار فرانسه را به یاد دارند.

هر سال، صداهایی در الجزایر بلند می‌شود که از فرانسه می‌خواهند به خاطر گذشته استعماری خود در این کشور شمال آفریقا عذرخواهی کند.

فرانسه به مدت 132 سال الجزایر را اشغال کرد؛ از جولای 1830 تا جولای 1962، زمانی که این کشور استقلال خود را از حاکمیت استعماری اعلام کرد.

بیش از 1.5 میلیون الجزایری در جریان مبارزات الجزایر برای استقلال از سلطه فرانسه جان خود را از دست داده‌اند.

با پایان جنگ جهانی دوم، مردمان مستعمره غرب آفریقا نارضایتی خود را از سیستم استعماری به گوش جهانیان رساندند؛ غرب آفریقا به درجات مختلف در هر دو جنگ جهانی شرکت کرده بود و تجربیات آنها در آن، همراه با مخالفت فزاینده با حکومت مستقیم و ماهیت استثماری آن، منجر به جنبشی شد که در نهایت منجر به استقلال این سرزمین‌ها شد.

 کشورهای جدید آفریقای غربی در سال 1960 متولد شدند که شامل سنگال، مالی، ساحل عاج، نیجر، ولتا بالا و داهومی بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: فرانسه استعمار

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *