تخریب مساجد چالشی برای مسلمانان در هند

15:08 - 01 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۳۹۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تخریب مساجد در هند با حمایت دولت این کشور به چالشی برای مسلمانان تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – اخیرا مقامات هندی به بهانه تعریض جاده اصلی، مسجدی تاریخی با قدمتی حدود 500 سال را در یکی از شهرهای ایالت شمالی «اوتار پرادش» تخریب کردند.

فعالان با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، تخریب بخش بزرگی از این مسجد تاریخی در شهر «الله‌آباد» را به بهانه تعریض جاده عمومی مستند کردند.

پلیس این شهر در بیانیه‌ای اعلام کرد: اداره فواید عامه در حال انجام عملیات تعریض جاده اصلی بود و موقعیت مکانی این مسجد مانع عملیات بود.

رسانه‎های محلی گزارش دادند این مسجد که در قرن شانزدهم ساخته شده بود، چند روز قبل از اینکه قرار بود سیستم قضایی هند پرونده‌ای مبنی بر توقف روند تخریب را بررسی کند، تخریب شد؛ دادگاه عالی هند پیشتر درخواست توقف تخریب این مسجد را رد کرده بود.

به گزارش «گاردین»، این تنها مسجدی نیست که از سوی هندوها و با حمایت دولت این کشور تخریب می‎شود؛ مساجد شروع به گرفتار شدن در یک پروژه گسترده تحت تفوذ حزب حاکم هندو برای بازنویسی تاریخ هند بر اساس ایدئولوژی هندوتوا کرده‌اند.

گاردین در گزارشی به اشاره به تخریب مسجدی در ایالت اوترا پرادش، تاکید کرده که هزاران بنای اسلامی و مسجد در هند از سوی هندوها تخریب و یا بسته شده‌اند.

سال 2022 نیز اقدامات بسیاری از سوی هندوها علیه بناهای اسلامی و مساجد صورت گرفته است؛ ماه دسامبر گذشته و به مناسبت سی‌امین سالگرد تخریب مسجد تاریخی «بابری»، مقامات برجسته مسلمان هند اعلام کردند که 6 دسامبر به عنوان روز تخریب این مسجد، برای همیشه یک «روز سیاه» برای دموکراسی هند باقی خواهد ماند.

در 6 دسامبر 1992، مسجد بابری متعلق به قرن شانزدهم در شهر آیودیا در شمال هند توسط تندروهای هندو، تخریب شد.

مسلمانان هند در ماه گذشته میلادی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: 6 دسامبر برای همیشه روز سیاه دموکراسی هند باقی خواهد ماند. هتک حرمت و تخریب مسجد بابری نماد بی عدالتی است؛ کسانی که مسئول تخریب آن بودند هرگز محکوم نشدند. ما آن را فراموش نخواهیم کرد و تضمین خواهیم کرد که نسل‌های آینده نیز آن را به خاطر بسپارند.

یک عضو هیئت حقوق شخصی مسلمانان سراسر هند (یک نهاد عالی علمی در هند) در توییتی نوشت: سقوط مساجد بابری و شرایط مسلمانان در 30 سال گذشته نیاز به بررسی درونی دارد.

در همیبن حال گروه‌های برتری‌طلب هندو در هند خواستار تبدیل برخی مساجد دیگر به معابد از جمله مسجد «گیانواپی» در بنارس هستند.

این خواسته‌ها ممکن است به فجایع بیشتری مانند مسجد بابری منجر شود؛ حمله مداومی به آزادی‌های مذهبی مسلمانان هند وجود دارد و حزب حاکم در هند به تحریک  نفرت علیه مسلمانان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هند مسلمانان هند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *