گزارش آسوشیتدپرس از اجرای اعدام در آمریکا/استفاده از گاز و داروهای کُشنده در آریزونا

10:16 - 01 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۰۳۱۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اجرای احکام اعدام در آمریکا در حالی ادامه دارد که چالش‌های متعدد در اجرای این احکام، انتقادات زیادی را متوجه مقام‌های ایالتی و فدرال این کشور کرده است.

خبرگزاری میزان – موضوع اجرای حکم اعدام در آمریکا یکی از جنجالی ترین موضوعات این کشور در سطوح داخلی و خارجی است؛ در عرصه داخلی اجرای نادرست این احکام، دولت‎های ایالتی و فدرال را با انتقادهای جدی مواجه کرده و در عرصه خارجی، آمریکا با انتقاد جدی در زمینه ریاکاری در مخالفت با اجرای احکام اعدام در دیگر کشورها به موازات اجرای چنین احکامی در خاک خود مواجه است.

-تداوم روند اجرای نادرست پروتکل‌های اعدام در آریزونا

به گزارش «آسوشیتدپرس»، دادستان کل آریزونا سوءمدیریت مداوم در اجرای اعدام در این ایالت را تایید کرد؛ سوءمدیریت مذکور در بخش‌های مختلف مانند تهیه داروهای تزریقی کُشنده و گاز کُشنده، روش اعدام و آموزش کارکنان برای اجرای اعدام وجود دارد.

 یک وکیل در ایالت آریزونا می‌گوید که این مشکلات از یک دهه قبل وجود داشته اما اداره زندان‌ها، فرماندار و دادستان کل ایالت به آن توجهی نداشته و از بررسی دقیق مشکلات خودداری می‌کردند.

کارشناسان اعدام، تزریق کُشنده در آمریکا را به دلیل نامناسب بودن داروها که منجر به مرگی دردناک می‌شود، نوعی شکنجه توصیف می‌کنند.

در عین حال، آریزونا تنها ایالتی است که در حال حاضر یک اتاق گاز فعال دارد و این اتاق گاز را در اواخر سال 2020 مرمت کرد؛ البته مقامات اداره زندان‌های آریزونا از بیان دلیل راه اندازی مجدد اتاق گاز خودداری کردند.

-اعدام با جوخه تیربار در کارولینای جنوبی

به گزارش «کانورسیشن»، کارولینای جنوبی در سال 2021 اعدام با جوخه تیراندازی را از سر گرفت؛ ایالت مذکور پیشتر نیز استفاده از صندلی الکتریکی را برای اجرای اعدام مجاز اعلام کرده بود.

دلیل این امر ناتوانی مقام‌های ایالت از تهیه داروهای مورد نیاز برای اعدام با تزریق کُشنده اعلام شد.

در حال حاضر چهار ایالت آمریکا اعدام با جوخه تیربار را در دستور کار خود دارند که عبارتند از: کارولینای جنوبی، می سی سی پی، اوکلاهاما و یوتا؛ تاکنون  فقط یوتا از آن به عنوان یک روش اجرای واقعی استفاده کرده است و از سال 1976، سه مورد اعدام توسط جوخه تیر در یوتا انجام شده است.

کارشناسان دلیل استفاده از جوخه تیربار برای اجرای حکم اعدام در آمریکا را به سابقه جنگ‌های داخلی مکرر در این کشور نسبت می‌دهند که در پی ناتوانی در تهیه داروهای تزریق کُشنده به عنوان نسختین گزینه مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش «لایو فایو»، کارولینای جنوبی در حال حاضر چندین زندانی در انتظار اعدام دارد و هیچ راهی برای اجرای قانونی اعدام آن‌ها وجود ندارد، اما فشار مجلس ایالتی می‌تواند اجازه دهد مجازات اعدام برای اولین بار در بیش از یک دهه از سر گرفته شود.

-اوکلاهما در 2023 فقط یک ماه بدون اعدام دارد

به گزارش «سی ان ان»، ایالت اوکلاهما در آمریکا در ماه‌های آینده سال 2023 اجرای 10 حکم اعدام را در دستور کار دارد و تنها ماه بدون اعدام این ایالت در 2023 ماه سپتامبر است.

یک استاد حقوق آمریکایی می‌گوید که این جدول زمان بندی نشان دهنده بی پروایی اوکلاهما در اجرای اعدام است؛ چراکه اوکلاهما ایالتی است که سابقه اعدام‌های ناموفق زیادی دارد.

-وعده دروغین بایدن برای توقف مجازات اعدام

به گزارش «یو اس نیوز»، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در کارزارهای انتخاباتی خود وعده لغو اجرای مجازات اعدام در این کشور را داده بود، اکنون با موجی از انتقادها به دلیل خلف وعده مواجه است؛ زیرا وی تاکنون اقدامی در این مسیر انجام نداده است.

در حالی که در ایام رقابت‌های انتخاباتی از بایدن به عنوان نخستین کاندیدای مخالف مجازات اعدام یاد می‌شد، اکنون این نگرانی تشدید شده است که عدم اقدام بایدن به از سر گرفته شدن اعدام‌های فدرال در آینده نزدیک هم منجر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *